תחקיר: האם ראש העיר רחובות דאג לאינטרסים של משפחתו?

רחמים מלול, המכהן בתפקיד כעשור, קידם לכאורה בניית בית כנסת עבור הדיין שטיפל בענייני בנו, הקים מבנה לעמותה של חתנו ודאג שיוענקו מלגות עירוניות לבתו - בניגוד לנהלים • פרסום ראשון

זמן צפייה: 09:50

כבר עשר שנים שרחמים מלול מכהן כראש עיריית רחובות, בבחירות האחרונות אף אחד אפילו לא העז להתמודד נגדו. מלול הוא פוליטיקאי ותיק, חבר כנסת לשעבר בש"ס ונאמנו של השר אריה דרעי. משנת 2008 הוא חבר ליכוד אהוד ומוכר, המקושר בין היתר גם לשגריר באו"ם דני דנון. מכריו מעידים על פוליטיקאי משופשף, אך תחקיר חדשות 13 חושף שפעמים רבות הוא מתקשה להפריד לכאורה בין הפוליטיקה המקומית לבין הדאגה למשפחתו.

לפני כתשעה חודשים, עיריית רחובות הציבה ביצעה שינויים בחצר בית ספר של חסידות חב"ד בעיר. הפועלים הכשירו את הקרקע, בנו שביל גישה, הקימו מבנה שירותים וגידרו את המתחם, שהפך בתוך ימים ספורים לבית הכנסת "שערי ציון". הורי התלמידות ההמומים גילו שהמתחם כלל לא עבר הליך הקצאה וכי לא ניתנו עבורו היתרי בנייה. למעשה, עיריית רחובות בנתה בעצמה מתחם לא חוקי והשקיעה בו מאות אלפי שקלים. בבית הספר טוענים שמי שעומד מאחורי המהלך הוא לא אחר מאשר ראש העיר.

הרב ציון אשכנזי עומד בראש בית הכנסת והוא גם דיין ותיק ובכיר בבית הדין הרבני בעיר. "נתנו לנו להיכנס מהעירייה ולא ביקשו מאיתנו לצאת. אם יגידו לנו לצאת - נצא", אמר. בשנתיים האחרונות הוא שימש מגשר ודיין בתיק הגירושים של אלדד מלול, בנו של ראש העיר. הליך הגירושים של השניים לווה במחלוקות קשות שהגיעו לפתחו של הרב אשכנזי. בזמן שעיריית רחובות הקימה לדיין בית כנסת, המתינו הצדדים לדיון בהסדרי הראייה של הבן במסגרת הגט.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

שרה נתניהו לפרקליטות: אחתום על הסדר טיעון בפרשת המעונות

חילוקי דעות וריחוק מנתניהו: הסיבות לעזיבת מנכ"ל משרד רה"מ

תמה פגישת נתניהו, פרץ וסמוטריץ' – אין הבנות על חלוקת התיקים

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות
רחמים מלול, ראש עיריית רחובות

עוד עולה מתחקיר החדשות 13 כי לפני כשבע שנים עמותת "אור לציון" עמדה בפני פירוק. בית המשפט מינה מנהל מיוחד וקבע שעליה להתפנות מהמבנה הזה, ועד אז לשלם שכירות של 10,000 שקלים בחודש - סכום שאותו העמותה שילמה. כמה חודשים לאחר מכן מונה חיים פוגל, חתנו של ראש העיר, לחבר ועד העמותה ולאחר מכן ליושב הראש. פוגל בבחירות האחרונות אף היה מועמד רשימת הליכוד למועצה וגזבר קמפיין הבחירות של מלול.

נראה שמרגע שפוגל הגיע, היחס של עיריית רחובות לעמותה השתנה – היא הפסיקה לשלם שכירות, בניגוד לפסיקת בית המשפט, כך במשך שנים ובסכום מצטבר של מאות אלפי שקלים. העירייה אף לא השקיעה מאמצים בגביה, בעוד שממעונות יום אחרים דווקא כן. בית המשפט נדרש לסוגיה שוב וקבע כי "התנהלות זו של העירייה מנוגדת לכללי מנהל תקין".

עיריית רחובות
עיריית רחובות | צילום: החדשות 13

לפני כשנתיים, התקיים דיון בנושא במועצת העיר, אבל לא בפינוי העמותה או בהגשת תביעה נגדה, אלא להפך, העירייה מבקשת להקצות לעמותה הסוררת את הנכס שבו היא יושבת באופן לא חוקי. ראש העיר מלול לא הצהיר על ניגוד עניינים ולא פסל עצמו, השתתף בדיון ובהצבעה - וההקצאה אושרה.

כמו כן, פוגל לא היה אמור לקבל תגמול כספי בעבור פעילותו בעמותה, אבל קיבל אלפי שקלים בכל חודש, ובסך הכול יותר ממאה אלף שקלים. במהלך השנים האחרונות הוא ואשתו אביטל, בתו של ראש העיר, נבחרו שוב ושוב לקבלת מלגות עירוניות בסך אלפי שקלים. החברה העירונית גם אישרה להם, בניגוד לנהלים, מלגה שמיועדת למשפחות מעוטות יכולת בשביל הצהרון של ילדם, על אף שאינם עומדים בקריטריונים.

תגובות

תגובת רחמים מלול וחיים פוגל: "באשר לקשר שבין ראש העיר מלול לבין הרב אשכנזי - יובהר כי כל ההחלטות שנתקבלו במועצת העיר התקבלו מטעמים מקצועיים בלבד. היתר השימוש ניתן כחצי שנה לאחר סיום תפקידו של הרב אשכנזי כמגשר. מעיון קל בהסכם הגירושין ניתן ללמוד באופן ברור כי המלצות המגשר שנתנו להן החלטה על ידי בית הדין לא היטיבו כלל ועיקר עם בנו של ראש העיר".

"באשר לעמותת 'אור לציון' - ההחלטות שהתקבלו במהלך התקופה התקבלו תחת עין מבקרת מצד החשב המלווה ומצד המפרק מטעם רשם העמותות. מר פוגל קיבל מלגה בעבר לאור פועלו בקידום פרויקטים חברתיים. באשר למלגה של הגב' פוגל – מדובר במלגה שניתנה על ידי מוסד אקדמי לאחר שביצעה עשרות שעות התנדבות לטובת החברה. באשר לטענה כי מר פוגל מקבל שכר קבוע מעמותת 'עושים ציונות' - מר פוגל מאייש את המשרה כרכז אזור לאחר בחירתו בהליך תקין", לשון תגובתם של מלול ופוגל.

תגובת עיריית רחובות: "העירייה הציבה מבנים יבילים זמניים במקום כמו גם בשטחי מוסדות חינוך נוספים, כמענה לצורכי המוסדות החינוכיים הפועלים במקום ואשר מתמודדים עם מצוקת כיתות לימוד. עובדה היא כי תלמידי בית הספר 'בן איש חיל' הסמוך למבנה היביל מתפללים במבנים מדי בוקר. העברת המבנים היבילים המדוברים בוצעה בהתאם לנהלים. באשר לנכס ברחוב התחייה, יודגש כי מדובר בשימוש בן עשרות שנים שבדומה להקצאות ותיקות אחרות, מחלקת הנכסים מטפלת בהסדרתן. באשר לתשלום שכר הדירה - לאחר שהופסקו התשלומים ביצעה מחלקת נכסים בעירייה פניות רבות לעמותה בדרישה לתשלום".

תגובת הנהלת בתי הדין הרבניים: "הליך הגירושין הסתיים בהסכמה בדרך של גישור ולשביעות רצונם המלאה של שני בני הזוג. קהילתו של הרב אשכנזי מתפללת מלפני כחצי שנה באופן ארעי בקרוואן השייך לתלמוד תורה בעיר וככל הידוע לרב אשכנזי, הדבר נעשה בהתאם לחוק".