הרב הראשי מגיב לסערה על דבריו: "סילוף בוטה של הנאמר"

יצחק יוסף התייחס לתגובות אחרי קריאתו ליוצאי בריה"מ "גויים" ו"שונאי דת": "הדברים סולפו ע"י גורמים פוליטיים אינטרסנטיים". ליברמן דרש מהיועמ"ש לפתוח בחקירה: "יש לראות אמירותיו בחומרה"

זמן צפייה: 02:00

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, התייחס היום (שלישי) לתגובות הסוערות בעקבות דבריו, שנחשפו בתיעוד Ynet, שבהם טען כי יוצאי ברית המועצות "גויים" ו"שונאי דת". "מצער מאוד כי יש מי שחשים עצמם נפגעים מאופן הצגת הדברים תוך סילוף בוטה, על ידי גורמים פוליטיים אינטרסנטיים המסיתים כבר חודשים ארוכים נגד מסורת היהדות וההלכה", טען הרב.

"אמרתי ברורות ואני שב ואומר: לצד מרבית העלייה המבורכת של מאות אלפי היהודים מברית המועצות לשעבר, שמסרו את נפשם שנים רבות למען שמירה על הגחלת היהודית, ישנם מיעוט עולים שאינם יהודים על פי ההלכה, שהגיעו מכוח 'סעיף הנכד' בחוק השבות המתיר למי שאביו ואימו אינם יהודים לעלות לארץ", המשיך יוסף. "בביקוריי בחודש האחרון בקהילות היהודיות הפורחות ברוסיה ובאוקראינה נחשפתי לביקורת החריפה הקיימת בקרב קהילות אלה על העלאתם של רבים שאינם יהודים לארץ".

לדבריו, "מי שמעלה המוני גויים לארץ דרך הסעיף הזה משיקולים זרים, נוהג בחוסר הגינות בראש ובראשונה כלפי אותם עולים ומעמיד אותם בכל שלב בחייהם בפני מציאות חיים בלתי אפשרית עבורם במדינה יהודית. תיקון חוק השבות הוא בראש ובראשונה אינטרס של העולים. ברי כי לצד הביקורת, חובה עלינו כיהודים לקבל כל תושב בארץ הזו, להעריך את תרומתו לנו כחברה, תורתנו מלמדת אותנו לכבד כל אדם באשר הוא אדם".

עוד בחדשות 13:

זעם על דברי הרב הראשי לישראל: "גזענות ואנטישמיות לשמה"

פרשת המין בקפריסין: הצעירה הבריטית נידונה ל-4 חודשים על תנאי

אישה בהיריון מאושפזת במצב קשה לאחר שחלתה בשפעת

הרב הראשי לישראל יצחק יוסף
הרב הראשי לישראל יצחק יוסף | צילום: לע''מ

בעקבות הדברים, פנה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה שיפתח בחקירה. "הרב הראשי האשים כי 'מסות של גויים גמורים' הם אלו 'המצביעים למפלגות אנטי דתיות', כאשר ברי כי הוא מפנה טענותיו אלו כנגד מרשינו", נכתב בפנייה. "דברים אלו מהווים הסתה חמורה לגזענות כנגד מרשינו, כמו גם כלפי ציבור הבוחרים אותו הם מייצגים".

"יתרה מכך, הרב הראשי לישראל נשמע כי הוא אף מלין על זכותם של עולי מדינות חבר העמים לעלות למדינת ישראל, משום שלטענתו אינם יהודים כלל, ופרצה מקלה בחוק השבות מאפשרת זאת". לסיכום נכתב: "יש לראות בחומרה דברים אלו היוצאים מפיו של היושב בראש מוסד הרבנות הראשית במדינת ישראל, ומכהן כרב ראשי בישראל. לאור דבריו האמורים ספק רב אם ביכולתו להמשיך ולכהן במשרה ציבורית זו".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת
אביגדור ליברמן בישיבת סיעה של ישראל ביתנו בכנסת | צילום: חדשות 13

בתיעוד שפורסם ב-Ynet, נשמע הרב יוסף אומר: "מאות אלפים או עשרות אלפים של גויים באו לארץ בגלל חוק מיהו יהודי. יש כאן הרבה גויים, חלק מהם קומוניסטים, עוינים את הדת, שונאי דת. הם לא יהודים בכלל, גויים. אחר כך מצביעים למפלגות שמסיתים נגד החרדים ונגד הדת. העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים. גויים גמורים".

בתגובתו, התייחס הרב לתגובות הסוערות שהתעוררו במערכת הפוליטית, בהן של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכתב: "אמירה מקוממת שאינה במקומה. העלייה ממדינות חבר העמים לשעבר היא ברכה עצומה למדינת ישראל ולעם היהודי. הממשלה בראשותי תמשיך לפעול למען עלייתם וקליטתם בארץ של אחינו ואחיותיו יוצאי בירת המועצות לשעבר".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר: "הרב הראשי, שאמור להיות הדמות הרוחנית של כלל הציבור, משתלח בבוטות בחלקים ממנו. דבריו הן גזענות ואנטישמיות לשמה, ואי אפשר לעבור על כך לסדר היום". "רק לפני ימים ספורים לעג הרב הראשי לישראל לציבור החילוני, כשייעץ להם לנסוע לאשדוד ולאכול חזיר, והנה היום הוא כבר מסית נגד ציבור יוצאי חבר העמים, שעובדים, משרתים בצבא, עושים מילואים, משלמים מיסים ותורמים למדינה", כתב יו"ר ישראל ביתנו. "אנו דורשים את השעייתו מתפקידו לאלתר ונפעל שבעתיד הקרוב ייבחר רב ראשי מקרב הציונות הדתית, שידע להכיל ולחבק ולא להפריד ולפלג".

לבסוף הוסיף ליברמן: "אני מצפה מראשי כל המפלגות לא לשתוק כמו דגים ולצאת בגינוי חריף לדברי הרב יוסף, על מנת למנוע פגיעה אנושה במרקם העדין של החברה הישראלית".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כתב בטוויטר: "על שנאת חינם חרב בית המקדש. טוב יעשה הרב הראשי הספרדי אם יתנצל בהקדם על דבריו. החזון הציוני עודד עלייה וקיבוץ גלויות לארץ ישראל ומדינת ישראל מאז ראשית הציונות. התבססנו צבאית, כלכלית ותרבותית ובין השאר בזכות העלייה מברית המועצות-עלייה שהביאה איתה מטען תרבותי, מדעי וחברתי מבורך".