האזרחים שוויתרו על המשטרה בחסות הקורונה - ולקחו החוק לידיים

מישל ודניס לקחו כלב מאדם שהתעלל בו. גבר אחר שכר בריונים שיפנו מדירתו שוכר שלא שילם לו. זאת, בצל הירידה באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. "העם צועק למחוקקים - 'שימו לב אלינו'"

זמן צפייה: 11:09

כבר כמעט שנה שמגפת הקורונה גורמת לשיבושים במערכת אכיפת החוק. בתי המשפט עובדים במתכונת חלקית והמשטרה קורסת תחת עומס ההפגנות, העימותים והמחסומים. ההנחיות המשתנות והלא עקביות, יחד עם נבחרי הציבור שמפרים אותם בעצמם, גורמים לציבור לאבד את האמון במערכת החוק. כתוצאה מכך, ישראלים רבים כבר לא מחכים לשוטרים ולבתי המשפט - אלא לוקחים את החוק לידיהם.

כך למשל, לפני שלושה שבועות תועדה פריצה כוחנית בזמן הסגר הכללי לדירה קטנה בבת ים, בעקבות יללות של כלב שעבר התעללות מצד בעליו, שלאחר מכן העלה את הסרטונים לפייסבוק. המונים הסתערו על ביתו של החשוד במעשה, למרות ששעה לפני כן שוטרים שהגיעו לדירה - מבלי לצפות בסרטונים, ראו את הכלב ואת בעליו - ולא חשבו שנעשתה איזושהי עבירה כך שהחליטו לעזוב את המקום.

אז, שני כוכבי הרשת מישל טרוני ודניס צ'רקוב פרצו לדירה ולקחו את הכלב. בהמשך, הגנו על החשוד מפני ההמון הזועם. "קחו את העבודה שלכם ותעשו אותה", קרא טרוני למשטרה והוסיף: "העם צועק למחוקקים: 'שימו לב אלינו'".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ יוזם מתווה יציאה מקוצר; מסתמן: בתיה"ס ישובו לפני העסקים

הפרקליטות לביהמ"ש: כל חומרי החקירה הועברו לנאשמים בתיקי רה"מ

האפיפיור פרנציסקוס: "יש לאשר איחוד אזרחי לזוגות חד מיניים"

מישל טרוני ודניס צ'רקוב ברחבת בית המשפט
מישל טרוני ודניס צ'רקוב ברחסת בית המשפט | צילום: חדשות 13

באירוע אחר, אזרח שומר חוק פנה לגורמים שפועלים בניגוד לחוק על מנת שיפתרו לו את הבעיה עם שוכר הדירה שלו. "הוא לא רצה לשלם עבור הדירה או לעזוב אותה, אז הבנתי שאני צריך לקחת את העניינים לידיים שלי", אמר רונן (שם בדוי). לאחר שפנה למשטרה, נאמר לו שתחילה הוא צריך להגיש תלונה ואז לפנות לעורך דין, אך התהליך הזה היה עולה לו בזמן ובכסף, לכן רונן, שכאמור מעולם לא הסתבך עם גורמי החוק, פנה לבריונים כדי שיעזרו לו לפתור את העניין: "אנחנו נגיע. רק תדאג ליידע את הבן אדם שיפנה את הדירה, או שפשוט הוא יתחרט על היום הזה".

דוגמה נוספת לתסכול שמביעים האזרחים כלפי מערכת אכיפת החוק באה לידי ביטוי לאחר הסירוב של שופטת בית המשפט בתל אביב לחשוף את שמותיהן של הגננות החשודות בהתעללות בגני הילדים ברמלה ובחולון מחשש לפגיעה במוניטין שלהן. "איזה ביזיון. לא מספיק מתעללים בילדים שלנו, עכשיו הם מתעללים גם בנו. עשית מעשה - תשאי בתוצאה שלו", אמרה אחת האימהות. בין היתר, ידוע המקרה של שריפת ביתה של כרמל מעודה.

על פי סקר שבוצע על ידי האוניברסיטה העברית - בגל הראשון של הקורונה, 42.5% מהנשאלים הצהירו שיש להם אמון במשטרת ישראל. לעומת זאת בגל השני, הנתון צנח ל-31.3%. "אנחנו רואים יותר הכרה של הציבור במחירים שכרוכים בשיטור הקורונה, גם מבחינת יכולת המשטרה להילחם בפשיעה וגם מבחינת מערכת היחסים שלה עם הציבור. זה כן יכול לתרום לזה שהעמדות שלי כלפי המשטרה תהיינה נמוכות יותר", אמרה ד"ר טלי יונתן-זמיר מהמכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה.

הנהלת בתי המשפט מסרה בתגובה: "איסור הפרסום הנוגע לתיקים אלה נדון במספר ערכאות. ביום ג' הקרוב צפוי דיון בביהמ"ש המחוזי בערעור שהוגש בעניין התרת פרסום שמן של הגננות".