רעיית הנשיא נחמה ריבלין הלכה לעולמה בגיל 74

ריבלין נולדה במושב חרות ובמשך שנים נמנעה מחשיפה עד שבעלה נבחר לנשיאות. בשנים האחרונות פעלה למען נפגעות מינית, בעלי מוגבלויות וחיילים. במארס עברה השתלת ריאה, אך מצבה המשיך להידרדר

זמן צפייה: 07:06

מותה של הגברת הראשונה: נחמה ריבלין, אשת הנשיא העשירי של מדינת ישראל, ראובן (רובי) ריבלין, הלכה היום (שלישי) לעולמה, בערב יום הולדתה ה-74. זאת, לאחר מאבק ממושך במחלת פיברוזיס ריאתי שהקשתה על נשימתה. היא הותירה אחריה שלושה ילדים. הלוויתה תיערך מחר בהר הרצל.

מבית הנשיא נמסר: "מודים לצוות ביה"ח בילינסון על הטיפול המסור, הרגיש והמקצועי לו זכתה במהלך החודשים האחרונים, בלב רחב ובמאור פנים. בנוסף, מודים לאזרחי ישראל ולראשי העדות, אשר לא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה, לשלוח אל ביה"ח ובית הנשיא מכתבים וציורי ילדים מרגשים, ולהתפלל לרפואתה. דאגה זו העניקה לנשיא ולבני המשפחה כולם, כוחות ותמיכה שלא ניתן לתאר את עוצמתם במילים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-events-20190604-1212' autoplay='0' credit='דוברות בית הנשיא' desc='הורדת הדגלים בבית הנשיא לחצי התורן' kid='1_7i19x7dr' duration='26'']

מבית החולים בילינסון, שם אושפזה, נמסר: "שלושה חודשים לאחר השתלת הריאה, נפטרה הבוקר נחמה ריבלין. לצערנו כל מאמצי הרופאים לייצב אותה לאורך זמן בתהליך השיקום המורכב שעברה לאחר ההשתלה, לא צלחו .הצוותים הרפואיים משו ממיטתה של ריבלין בכל התקופה וטיפלו באישה מופלאה זו במסירות ומקצועיות".

"זהו יום עצוב עבור כולנו במרכז הרפואי. אנו מחבקים את המשפחה ושולחים את תנחומינו לנשיא המדינה ובני משפחתה של נחמה. משפחה אצילית שתמכה ועטפה את ריבלין בתקופת אשפוזה הממושכת".

נחמה ריבלין
נחמה ריבלין | צילום: לע''מ

ריבלין נולדה במושב חרות שבשרון, לזוג הורים שהיו ממקימי המושב. היא למדה בתיכון האזורי רופין שבעמק חפר ולא התגייסה לצבא בעקבות בעיות רפואיות.

היא למדה תואר ראשון בזואולוגיה ובביוטכנולוגיה באוניברסיטה העברית שבירושלים. במקצוע זה עסקה במשך רוב שנותיה, והייתה מזכירה רפואית במוסד שבו למדה.

נחמה ריבלין
נחמה ריבלין | צילום: באדיבות המשפחה

נחמה התחתנה עם ראובן ריבלין ב-1970, בטרם נכנס לחיים הפוליטיים. אולם, למרות מעמדה, הקפידה במשך כל הקריירה הענפה של בעלה שלא לבלוט ונשארה דמות יחסית אלמונית. היא נחשפה לציבור בעקבות כניסתו של בעלה לתפקיד המחייב כנשיא המדינה. בין היתר ליוותה נחמה את הנשיא בטקסים ממלכתיים, כמתחייב מתוקף תפקידו.

הנשיא ריבלין עם נחמה רעייתו
הנשיא ריבלין עם נחמה רעייתו | צילום: באדיבות המשפחה

במהלך ביקורו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בארץ יחד עם אשתו מלאניה, עלתה לכותרות מחלת הריאות ממנה סבלה. זאת, לאחר שצולמה צועדת באיטיות לצד הגברת הראשונה של ארה"ב, ועמה מחולל חמצן שנשאה.

בעקבות דברים שאמר בעלה הנשיא, על רצח משפחת דוואבשה בכפר דומא, הוצמדה אבטחה אישית גם לנחמה. בעקבות הפרסום אמר הנשיא ריבלין: "לא רעייתי ולא אני פוחדים ברמה האישית". נחמה הייתה ידועה בסדר היום העצמאי אותו היא ניהלה, לרבות מנהגה להסתובב לבדה ברחובות ירושלים.

נחמה ריבלין עם נשיא ארה''ב לשעבר אובאמה ורעייתו
נחמה ריבלין עם נשיא ארה''ב לשעבר אובאמה ורעייתו | צילום: קובי גדעון, לע''מ

נחמה הייתה פעילה למען נשים שנפגעו מינית, וכן למען ילדים בעלי מוגבלויות, חיילים בודדים ואימהות שכולות. בסוף שנת 2014, הגיעה יחד עם בעלה הנשיא לבית הספר הדו-לשוני בירושלים, שוחחה עם הילדים, והקריאה להם את הסיפור "החתול דלעת", שכתב יונתן יבין ותורגם לערבית. זאת, לאחר שמתחם המוסד, שבו לומדים יחד ערבים ויהודים, הוצת, ובכיתות נמצאו כתובות נאצה, שבהן "מוות לערבים", ו"כהנא צדק".

נחמה ריבלין בטקס פרס אופיר
נחמה ריבלין בטקס פרס אופיר | צילום: איציק בירן

במארס 2019 עברה ריבלין השתלת ריאה בבית החולים בילינסון לאחר תקופת המתנה ארוכה. בגופה של נחמה ריבלין הושתלה ריאתו של יאיר יחזקאל חלבלי בן ה-19, שטבע באילת. משפחתו תרמה איברים נוספים מגופו, והם השותלו בגופם של חולים נוספים.

כשבועיים לאחר ההשתלה חלה הידרדרות פתאומית במצבה, בעקבות קוצר נשימה חריף על רקע לבבי, שהוביל להרדמתה והנשמתה. לאור השינוי במצבה הבריאותי אז, הנשיא קיצר את ביקורו בקנדה ושב לישראל. "נחמה שלי, נחמה שלנו, היא אישה חזקה מאוד", אמר הנשיא לאחר שובו לארץ. "היא האמא והסבתא הכי טובה בעולם, והיא גם שליחת ציבור בחמש השנים האחרונות בתחומים רבים בחברה הישראלים, מה הייתי עושה בלעדיה?".

מרגש: הגברת הראשונה בסטייל אופנתי
מרגש: הגברת הראשונה בסטייל אופנתי | צילום: עופר חן