מירון כמעט ריקה, עשרות מדורות בבית שמש: ל"ג בעומר בצל המגפה

ישראל מציינת את החג ללא מדורות בשל הקורונה • 80 נעצרו לאחר שניסו להגיע לציון קבר הרשב"י בניגוד להנחיות • כתב חדשות 13 הותקף כשדיווח מהמדורות שהודלקו בניגוד להנחיות בעיר החרדית

זמן צפייה: 09:34

ברחבי ישראל מציינים הערב (שני) את ל"ג בעומר, זאת בצל מגפת הקורונה. הדלקת מדורות נאסרה בכל הארץ, ופקחים אוכפים את ההנחיות. לא נרשמו הפרות משמעותיות של ההוראות, מלבד עשרות מדורות שהודלקו בבית שמש.

ההילולה המסורתית במירון צומצמה מחשש לעומס מבקרים. כ-150 בני אדם שקיבלו אישור מראש חוגגים את החג בציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, בשלושה סבבים, כשבכל סבב ייקחו חלק 50 משתתפים בלבד בעודם עוטים מסכה. בכל שנה מגיעים לאזור כ-400 אלף בני אדם, אולם השנה, כאמור, בשל משבר הקורונה - הכניסה נאסרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

פרקליט רה"מ: המעצמה החקירתית נגדו – כאילו מדובר בפשעי נאצים

גנץ הודיע: השבעת הממשלה תיערך ביום חמישי בצהריים

פעולות החייאה בילד בן 6 שנפגע מרכב בירושלים – סבתו נפצעה קשה

הילולה במירון בצל הקורונה
הילולה במירון בצל הקורונה | צילום: חדשות 13

כאמור, למרות האיסור, בבית שמש הודלקו עשרות מדורות, ואף פרצו מהומות כאשר כוחות המשטרה והכיבוי הגיעו על מנת לכבות את האש ולפזר את הנוכחים. במהומות בבית שמש הותקף כתב חדשות 13 שדיווח מהמקום.

ראש עיריית בית שמש עליזה בלוך מסרה בתגובה: "בבית שמש יש 140 אלף תושבים המקפידים על ההנחיות ונהנים משש משאיות שמחה ומ-24 מרפסות מנגנות. לקחת מיעוט שולי של פורעי חוק ולהכליל ממנו על העיר זה חוכמה קטנה ועוול לעיר שלמה. אני מגבה את המשטרה באכיפת החוק"

רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות והצלה לישראל, סיפר בריאיון לחדשות 13 כי רוב הציבור נשמע להוראות, למעט בודדים בבית שמש. "אני בטוח שהמנהיגים המקומיים, המשטרה וגם אנחנו נטפל בזה".

יוסי אלי מותקף בבית שמש
יוסי אלי מותקף בבית שמש | צילום: חדשות 13

כידוע, המדורות השנה נאסרו בגלל תקנות החירום - אולם שמחי הסביר מדוע הוא חושב כי גם ללא קשר לקורונה, יש לציין את החג מבלי להצית אש. "לצערי, בכל שנה נכווים עשרות ילדים", אמר, "ואני חושב שאפשר לחגוג בלי להדליק מדורות. במדינה חמה כמו בישראל - להדליק מדורות במאי זו סכנה גדולה מאוד".

במהלך היום נעצרו 80 אנשים שניסו להסתנן לאתר בכל מחיר, למרות איסור הכניסה וביטול טקס ההדלקה ההמוני. הם הסתתרו ביערות, בתוך הוואדיות ובאוהלים בקרבת מקום - הכול בשביל להגיע להילולה. כ-2,500 שוטרים גלוים וסמוים נפרסו באזור משעות הבוקר בשביל למנוע את כניסת המסתננים, והם צפוים לפעול שם עד יום ראשון.

מדורה בבית שמש
מדורה בבית שמש | צילום: חדשות 13

הנפגעים העיקריים מסגירת האתר הם בעלי העסקים הקטנים, המסעדות והצימרים שמסביב לאתר שמחכים כל השנה לרווחים של הילולת ל"ג בעומר והפעם נותרו סגורים בגלל ההסגר והקורונה. "היה מן הראוי והיה צורך והייתה חובה לאפשר לנו, התיירנים במירון, להפעיל את היחידות שלנו, כמובן לפי כל הכללים, לפי כל הנהלים", זעם יוסי זליקוביץ', בעל צימרים באזור.

מצד שני, היו גם יזמים זריזים שניצלו את המצב והצליחו להרוויח מהסגר שבמירון על ידי פתרונות יצירתיים כמו למשל טיסות מעל האתר בזמן ההדלקות, חוויה שעולה 400 דולר לרבע שעה. דרך מקורית בהחלט, גם אם לא זולה, לציין את ההילולה בימי קורונה.