ח"כ לשעבר קולט אביטל: שמעון פרס תקף אותי מינית

הדיפלומטית הבכירה סיפרה בריאיון ל"הארץ" כי בשני מקרים בשנות ה-80 היא הותקפה והוטרדה על ידי הנשיא ורה"מ לשעבר. "הוא הצמיד אותי פתאום לדלת וניסה לנשק אותי"

זמן צפייה: 01:34

ח"כ לשעבר קולט אביטל, דיפלומטית בכירה ששירתה בעבר כשגרירת ישראל בפורטוגל וקונסולית כללית בניו יורק, טוענת כי נשיא המדינה וראש הממשלה לשעבר שמעון פרס תקף אותה מינית, כך פורסם היום (חמישי) על ידי העיתונאי גידי וייץ ב"הארץ".

אביטל בת ה-82 אמרה בריאיון ל"הארץ" כי בשנת 1984, כאשר שבה לישראל אחרי שלוש שנים בהן שימשה כציר בפריז, היא הגיעה לפגישה עם שמעון פרס בלשכת ראש הממשלה, מיד לאחר הקמת ממשלת הרוטציה בה נקבע כי פרס, יו"ר מפלגת העבודה דאז, יכהן ראשון כראש ממשלה ואחריו יכהן יו"ר הליכוד יצחק שמיר. בפגישה הודיע לה פרס כי לא יוכל למנות אותה ליועצת התקשורת שלו מכיוון ש"את אישה ואת נאה וירננו עלינו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אלפי מתמחים מתפטרים: "התורנויות לא מאפשרות טיפול טוב"

אחרי חמישה ימים: הסתיימה שביתת מעונות היום

סוד פרוץ: החשאיות המוגבלת של המוסד

כאשר הפגישה הגיעה לסיומה קם פרס ללוות את אביטל לדלת. "חשבתי באותו רגע שזו מחווה ג'נטלמנית יפה מצדו", היא מספרת לוויץ בריאיון, אלא שאז, לפי טענתה, פרס הצמיד אותה בפתאומיות לדלת וניסה לנשק אותה. "'ירננו עלינו', נפלט לי במין אינסטינקט אירוני כשהדפתי אותו מעליי. הוא חזר למקומו, ואני הלכתי. רעדו לי הרגליים כשיצאתי משם, זה דחה אותי".

אביטל סיפרה בריאיון גם על אירוע קודם, כאשר שימשה כציר בפריז בתקופה בה מנחם בגין היה ראש הממשלה, והפוליטיקאי המקושר ביותר לצמרת הצרפתית היה יו"ר האופוזיציה פרס, שנחת מעת לעת בפריז. באחד הביקורים שלו בעיר הוזמנה אביטל לסעוד איתו ארוחת בוקר במלון שבו התאכסן, וכשהגיעה נאמר לה שהפגישה תתקיים בחדרו בשל "סיבות ביטחוניות".

בכניסה לחדר גילתה אביטל שפרס המתין לה "בפיג'מה", לפי תיאורה. הוא דחק בה לכיוון המיטה, היא התנגדה ויצאה מהחדר כשהיא נסערת. לטענתה היא סיפרה על כך ליוסי ביילין, אז דובר מפלגת העבודה, שהיה בחדר סמוך. "אמרתי לו 'בפעמים הבאות שפרס מגיע לפריז אני לא נשארת איתו לבד. אתה תהיה יחד איתי", סיפרה אביטל, ולטענתה ביילין לא הופתע.

אביטל סיפרה בריאיון כי היא שיתפה במה שקרה גם את חברתה תמר גולן (עיתונאית, דיפלומטית וחוקרת שהתגוררה בפריז), וזו סיפרה לה שגם לה זה קרה עם פרס. לשאלתו של וייץ האם לדעתה זה היה מארב מתוכנן, השיבה אביטל כי היא לא יודעת. "אין לי מושג מה בדיוק הוא תכנן", היא אמרה, "זה שהוא הזמין את ארוחת הבוקר לחדר, זה ברור שהוא תכנן".

וייץ שאל את אביטל מדוע היא רצתה לעבוד איתו כשנבחר לראשות הממשלה למרות מה שקרה בפריז, והיא השיבה: "לא עלה בדעתי שהוא ינסה שוב. בתקופה ההיא אני די הערצתי אותו, גם מבחינת החשיבה, גם מבחינת הכישרונות, גם בשל היצירתיות שלו. הוא היה בשבילי מודל למדינאי ישראלי פתוח וחושב. מכיוון שליוויתי אותו מקרוב גם אחרי האירוע הזה, והוא לא ניסה אחרי הפעם ההיא בפריז, לא חשבתי שזה יחזור".

שמעון וסוניה פרס
שמעון וסוניה פרס | צילום: סער יעקב / לע''מ

אביטל נשאלה גם מדוע לא חשפה את הסיפור בזמן אמת, והיא השיבה: "כי היו צוחקים עליי. מזלזלים בזה, אלה היו הנורמות". ב-1997 ראיינה יעל דן את שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, ושאלה אותה כיצד היא מרגישה עם זה שבעלה בגד בה. נתניהו התפרצה עליה בזעם: "מה אתם רוצים מבעלי? מה עושה שמעון פרס כשהוא בניו יורק? הוא אצל קולט אביטל".

נתניהו קטעה את הריאיון ודרשה שהקטע ייגנז, אך השמועות על היחסים כביכול בין אביטל לבין פרס לא נגנזו. אביטל תבעה מנתניהו התנצלות וקיבלה אותה, אך כפי שמספרת אביטל, "מאותו הרגע זה השפיע רע מאוד על חיי, כי לא הפסיקו להטריד אותי ולא הפסיקו השמועות, ואני הייתי צריכה להיות במגננה. לא האמינו להכחשות".