ירי, אלימות והזנחה: המציאות הבלתי אפשרית של ילדי מזרח י-ם

אלימות ברחובות והיעדר אכיפה - זו המציאות שאליה נולדים תושבים במזרח הבירה, מציאות בלתי אפשרית שלפעמים גובה חיים של ילדים. ההורים שאיבדו את היקר להם מכל זועמים ומתריעים מהמקרה הבא

זמן צפייה: 05:20

לפני כשלושה חודשים, בצאת צום רמדאן, ישבו בני משפחת קראעין בארוחת שבירת הצום בביתם. בשלב מסוים, מבלי ששמו לב, כדור תועה פגע ברפיף בת ה-4 - והרג אותה. מקרה דומה קרה גם לחנאן זלום, גם היא בת 4, ששיחקה עם בני הדודים על גג בניין בסילואן עד שלפתע נפגעה מקליע תועה ונפצעה אנושות. כעבור זמן קצר, היא מתה בבית החולים.

היעדר אכיפה, הזנחה ובעיקר הרבה מאוד אלימות - זו המציאות שאליה נולדים תושבי מזרח ירושלים. מציאות שפוגעת - ובמקרים רבים אף גובה את חייהם של ילדים קטנים חפים מפשע. המקרים של רפיף וחנאן הם רק שניים מתוך רבים שאירעו בבירה. הסכנה הגדולה נשקפת מבפנים, מהקהילה המקומית, כמו למשל המנהג לירות בכלי נשק, לרוב לא חוקיים, במהלך חתונות ושמחות אחרות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"נהגו בה כחפץ": אישומים נגד 11 מהמעורבים באונס הקבוצתי באילת

"נדקרתי 28 פעמים": הישראלי שנפצע קשה בפיגוע בראש העין מדבר

סעודיה: נאפשר לטיסות מאיחוד האמירויות לישראל לעבור מעל שטחנו

מוחמד קראעין, אביה של רפיף בת ה-4 שנהרגה במזרח ירושלים
מוחמד קראעין, אביה של רפיף בת ה-4 שנהרגה במזרח ירושלים | צילום: חדשות 13

מוחמד קראעין, אביה של רפיף, חזר לרגעים הקשים, וסיפר: "ישבתי בפינה. חמותי אמרה 'הילדה, הילדה!'. איך שהיא קיבלה את הכדור, הילדה התחילה להתנדנד. תפסתי אותה, ירדו מהראש שלה נקודות דם, ובתוך חמש דקות היינו בהדסה". אחד הרופאים יצא לבשר לו, אבל לא ידע כיצד. "רצתי אחריו, אמרתי לו 'מה הולך?' הוא הסתכל עליי, והבנתי. מהפרצוף שלו הבנתי".

מאז ועד היום הוא לא מצליח להבין מהיכן הגיע הכדור התועה. "למה כשקורה דבר ביטחוני, עוברות 24 שעות עד שאומרים, 'הגענו לבחור'?", תהה, "אז למה פה לא? אין תשובה. להיות ילד במזרח ירושלים", סיכם קראעין, "זה דבר קשה".

רפיף קראעין בת ה-4 שנפגעה מירי במזרח ירושלים
רפיף קראעין בת ה-4 שנפגעה מירי במזרח ירושלים | צילום: חדשות 13

אף שרבים ממקרי הירי הקטלניים האלה נגרמים דווקא על ידי יורים פלסטינים, ילדי מזרח ירושלים לעולם יחששו קודם כל מהמשטרה. אמיר בן ה-15 תיאר זאת כך: "אתה רואה ניידת משטרה ברחוב. היא רואה אותך - הם יודעים שאתה ערבי, הם עוצרים אותך. אני אמור להיות בטוח שאני מוגן, שיש משטרה שאמורה להגן עליי, לא לבוא ולירות בי או שמישהו אחר יבוא ויירה בי. למה שאני אחשוב על זה בכלל?".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "צר לנו שיש מי שרואה במשטרה אויב, שכן המשטרה פועלת כל העת יחד עם כוחות הביטחון נגד הירי והשימוש באמצעי לחימה ביישובי מזרח ועוטף ירושלים. כל מקרה ירי נבדק ונחקר ביסודיות ומתבצעות פעילויות רבות נגד אמצעי לחימה, הפרות סדר, ירי ואלימות באזור כשלעיתים קרובות היא מופנית דווקא כלפי השוטרים עצמם שפועלים לאכוף את החוק ולשמור על הסדר והביטחון".