"מפחד להיות הקורבן הבא": הנערים ממוצא אתיופי על תחושת הזרות

בשיחה עם חדשות 13 סיפרו בני הנוער על התחושות הקשות שהציפה המחאה, ועל האתגרים היום-יומיים שאיתם הם נאלצים להתמודד. "ילדים לא צריכים לחוות את זה - המציאות הזאת מבגרת אותנו מהר מדי"

זמן צפייה: 06:04

מחאת הישראלים ממוצא אתיופי, בעקבות הרג הצעיר סלמון טקה, שיבשה לשלמה, אברהם ליאל וספיר את החופש הגדול שלו חיכו כל השנה. בשיחה עם חדשות 13, סיפרו בני הנוער על הטראומה, התסכול מהיחס האלים ברחוב, הירידה במוטיבציה להתגייס - ותחושת הזרות בחברה הישראלית.

"להתחיל חופש עם רצח זה לא בא בקלות" סיפרה ספיר בת ה-14. "זה באמת כואב לכולם". אברהם, בן גילה, נולד באתיופיה ועלה לארץ בהיותו בן שנה. "אני מפחד להיות הקורבן הבא", הודה. "אני חושב שאם אני רואה שוטר, אם הוא יבוא אלי - הוא יירה בי ישר". שלמה הוסיף: "כשהייתי קטן, חשבתי שהשוטרים הם אלה ששומרים עלינו. עכשיו הבנתי שהם לא באמת שומרים עלינו, הם נגדנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נציגי העדה האתיופית ליועמ"ש: "ישנם תפוחים רקובים במשטרה"

מחאת יוצאי אתיופיה: במשטרה נערכים לתקופה ממושכת של הפגנות

"דורשות צדק עבור ילדינו": אימהות מהעדה האתיופית הפגינו בת"א

שלמה, אברהם, ליאל וספיר, בני נוער ישראלים אתיופים שהשתתפו במחאה על מותו של סלמון טקה
שלמה, אברהם, ליאל וספיר, בני נוער ישראלים אתיופים שהשתתפו במחאה על מותו של סלמון טקה | צילום: חדשות 13

הירי בסלמון טקה, שגדול מהם בכמה שנים בלבד, הוציא גם אותם לרחובות - וחשף אותם למראות קשים. "אני לא חושבת שילדים בגילי צריכים לחוות דברים כאלה", אמרה ספיר. "אני חושבת שהמציאות הזאת מבגרת אותנו מהר מדי". ליאל, גם היא בת 14, הוסיפה: "כשאנחנו שקטים לא מקשיבים לנו, כשאנחנו עושים רעש כי אנחנו באמת צריכים שיקשיבו לנו, קוראים לנו חיות. מה אנחנו אמורים לעשות?".

הארבעה הביעו דעות חלוקות בנוגע לשאלה אם הם חשים ישראלים. אברהם הצהיר כי "אנחנו חלק מהמדינה. אנחנו גדלנו פה, ההורים שלנו עובדים פה, האחים שלנו משרתים בצבא". שלמה, לעומתו, הצהיר כי אינו חש ישראלי. "אני לא חושבת שמישהו מאיתנו מרגיש רגיל", הסבירה ליאל. "הצבע שלנו מייחד אותנו, מפריד בינינו לבין השאר".

"כשאני יוצאת עם החברים שלי בערב, ההורים שלי אומרים 'אם את רואה שוטר תעשי ככה וככה'", סיפרה ספיר. "זה לא בסדר. נערים לבנים לא מקבלים את התדרוך הזה כשהם יוצאים מהבית. אנחנו באמת חיים בחרדות".

העצרת לזכרו של סלומון טקה בקריית חיים
העצרת לזכרו של סלומון טקה בקריית חיים | צילום: חדשות 13

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ומ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, נפגשו אתמול עם עורכי דינם של משפחת טקה וכן עם נציגי בני הקהילה האתיופית. במהלך הפגישה הטעונה, שנמשכה כשלוש שעות, טענו הנציגים ועורכי הדין כי ישנה גזענות במשטרה. לדבריהם: "ישנם תפוחים רקובים במשטרה שמתייחסים בגזענות בעיקר כלפי בני נוער, ומטרידים אותם". נושא נוסף שעלה הוא עניין חקירות חשודים בני העדה האתיופית. לדברי הנציגים השוטרים מתנהגים כלפי חשודים בני העדה באלימות רבה.

ביום שני השתתפו מאות אימהות מהעדה האתיופית, יחד עם מפגינים נוספים, במחאה בתל אביב, במסגרתה צעדו מצומת עזריאלי לכיכר רבין - שם נערכה עצרת. האימהות והמפגינים נשאו שלטים עם הכיתוב: "מדינת ישראל - שחור זה לא פשע" ו-"צדק לעדה האתיופית", וקוראים "לא, לא, לא ניתן את עבאשה (שחור) לחסל" ו-"שוטר אלים - חייב להיות בפנים". במקביל, שישה מפגינים נעצרו במחאה בצומת גיבורי ישראל בנתניה ושני מפגינים נעצרו במחאה ברחוב המייסדים בפתח תקווה בגין הפרת הסדר הציבורי.

ווביג'יג' טקה, אמו של סלמון טקה, אמרה: "המקרה הוא אות קלון לחברה הישראלית ואות קלון לכל אמא שלא מגיעה לפה. אל תאמרו לי זה לא יקרה, כי אם זה קורה לבן של מישהו אחר זה יקרה גם לכם, אל נשכח את ההיסטוריה". מפגינה אחרת הוסיפה כי "כל האימהות מפחדות מהמשטרה, אנחנו לא ישנות בלילה. מפחדות על מדינת ישראל - על המדינה והאדמה שלנו".

יונאי סקיבה, ממארגנות הצעדה, אמרה: "אנחנו האימהות שיושבות ודואגות לילדים שלנו בזמן שהם נמצאים בהפגנות, כדי לאפשר לעצמם חיים טובים יותר. אנחנו דורשות צדק ושוויון בשביל הילדים שלנו. אנחנו חשות את הגזענות ואני חושבת שכל החברה הישראלית מרגישה אותה, אנחנו מרגישים אותה הרבה יותר בשל צבע העור שלנו".