מחאת יוצאי אתיופיה: במשטרה נערכים לתקופה ממושכת של הפגנות

מפגישה בין מ"מ מפכ"ל המשטרה לשר לביטחון הפנים, עלה כי ייתכן שההפגנות יימשכו בזמן הקרוב • קצין המשטרה שירה בסלמון טקה הצליח לשכנע את החוקרים שלא ירה בו בשל צבע עורו או מוצאו

זמן צפייה: 03:13

במהלך פגישה שנערכה היום (שני) בין השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, לבין מ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, נאמר כי המשטרה נערכת לתקופה ממושכת של הפגנות. מדיניות המשטרה תמשיך לא לאפשר חסימות צירים.

במקביל, קצין המשטרה שירה למוות בסלמון טקה הצליח לשכנע את חוקרי מח"ש במהלך השחזור שלא ירה בצעיר בשל צבע עורו או מוצאו האתיופי, וכי היה בסכנה של ממש.

סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה
סולומון טקה, נהרג על ידי שוטר בחיפה | צילום: חדשות 13

עם זאת, השוטר התקשה להסביר מדוע נאלץ לירות בקרקע. החוקרים שאלו אותו מדוע השתמש באקדחו, ומדוע לא ירה לאוויר. הקצין השיב שלא רצה לסכן את העוברים והשבים בזירה.

מוקדם יותר היום אישרה מח"ש כי ממצאי הדוח הבליסטי קובעים כי קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע, וכתוצאה מכך הנתז פגע בסלומון טקה - וגרם למותו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. ממצאי הדוח אישרו את גרסת השוטר, שטען כי ביצע ירי לעבר הרצפה.

"זו הייתה גרסתו מהרגע הראשון, והיא מקבלת כעת חיזוק ממח״ש שחוקר כבר שמונה ימים את האירוע", מסר מקורב לקצין המשטרה לאחר פרסום הממצאים. "הקצין ירה בקרקע ולא התכוון לפגוע בצעיר".

"הקצין חזר על גרסתו במהלך השחזור שנערך הלילה תחת אבטחה כבדה", סיפר עורך הדין של השוטר, יאיר נדשי. "ממצאי החקירה כפי שהודלפו עד כה תומכים בטענות ההגנה, לפיהן הקצין פעל מתוך הגנה עצמית ללא כוונה לפגוע בטקה".

Israelis Of Ethiopian Descent Protest Over Police Shooting
מחאת קהילת יוצאי אתיופיה | צילום: רויטרס

בתוך כך, עורכי דינה של משפחת טקה נועדו עם ראשת מח"ש קרן בר-מנחם, הפרקליטים העוסקים בתיק והמשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר. במסגרת הפגישה שמעו נציגי מח"ש והפרקליטות בהרחבה את טענות בני המשפחה ואת בקשותיהם, והודגשה החשיבות הרבה בקיום שיח עם בני המשפחה.

בפגישה נמסר כי החקירה מצויה בשלב מתקדם לקראת העברה לבחינת פרקליטות מח״ש. עד כה, בוצעו בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק בו בוצע הירי, ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. המשפחה, המיוצגת על ידי הקליניקה לקידום שוויון בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן, ביקשה לקבל את ממצאי נתיחת הגופה וממצאי הדוח הבליסטי. בתגובה, ביקשו ראשת מח"ש והמשנה לפרקליט המדינה לשקול את העניין

במהלך הפגישה הובהר כי החקירה עדיין נמשכת, וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים. כמו כן, הובהר כי עדיין מוקדם לקבוע מה המשמעות המשפטית של הממצאים.

עוד הדגישה מח"ש כי פרסומים שונים בתקשורת אודות עברו הפלילי של טקה הם שגויים, והוחלט כי מח״ש תערוך בדיקה בנוגע לכך.