הקברנים שמלווים את קורבנות המגפה על השבוע העמוס של הגל השני

אנשי חברה קדישא, שמטפלים בגופותיהם של המתים מקורונה עם מיגון מלא ובחשש להידבק בעצמם, קיבלו 21 קורבנות חדשים בשבוע האחרון. "עוד לא היה דבר כזה שחדרי הקירור לא ייסגרו מרוב גופות"

זמן צפייה: 11:00

ההלוויות בתקופת הקורונה עצובות מבדרך כלל, נוכח העובדה שאנשים מפחדים להגיע לקבורה של קרוביהם שנפטרו מהנגיף. לב ספוז'ניקוב, שהגיע לבית העלמין לקבור את אביו, התקשה אפילו למצוא מניין, אך ב"חברה קדישא" כבר מתורגלים: "בשבועיים האחרונים היינו צריכים לקרוא לאנשים מלוויות אחרות שישלימו לנו מניין כדי שנוכל להגיד את הקדיש ולעשות את הכבוד האחרון לנפטר", אמר הקברן הרב יעקב קורץ.

השבוע האחרון היה העמוס ביותר על אנשי "חברה קדישא" מאז חודש מארס, אז טיפלו ב-21 קורבנות, ואילו בשבוע החולף הם קיימו יותר מ-250 הלוויות. "במוצאי ראש השנה - עבדנו רק קורבנות הקורונה", אמר הקברן הרב צבחי חרש, והוסיף: "דבר כזה עוד לא היה שחדרי הקירור לא ייסגרו מרוב גופות נפטרי הקורונה. מאה שנים לא היה כזה דבר". אנשי "חברה קדישא" שעובדים בבתי הקברות מסביב לשעון לא מבינים מה עובר על מי שחי בחוץ ומתעקש להתנהל כאילו המגפה הזאת היא אירוע רחוק.

חדשות נוספות בחדשות 13 >>

כ-20 בתים בנוף הגליל נשרפו: "אין לי גג, מה נעשה בחורף?"

קוריאה הצפונית חשפה טילים בליסטיים חדשים במצעד צבאי

"שישי" 09.10.20 המהדורה המלאה – עטופים בבידוד

הכנת הגופה לקברוה בעת הקורונה
הכנת הגופה לקברוה בעת הקורונה | צילום: חדשות 13

השאלה הראשונה שעוברת בראש כשמגיעים לבית העלמין היא מי בוחר לעצמו עבודה כזאת? "המנכ"ל שלנו קורא לזה 'הקומנדו של 'חברה קדישא', החבר'ה שבאמת מבינים את גודל השעה ואת הזכות שיש לנו לעשות את הכבוד לנפטרים האלה שגם ככה פטרו בצורה כזו שאף אחד לא היה לידם", סיפר הרב קורץ. הלוויות הקורונה הן דבר משונה כיום, מכיוון שהן מתקיימות מבעד לשכבה עבה של אמצעי מיגון ובעיקר הפחד מהבדידות.

עבור הקברנים, את משמעות האירוע ניתן להבין בפשטות דרך המשוואה הבאה - "כמה שיותר בלגן בחוץ, ככה יותר עבודה בפנים", אמר הרב קורץ והוסיף: "ככל שעובר הזמן, אתה מבין שאנחנו מנהלים כאן מלחמה על הקיום שלנו. כולי תפילה שאנשים יישמעו להוראות ונשמור אחד על השני. אנחנו עם אחד ואנחנו צריכים לדעת ללמוד להסתדר אחד עם השני". לאור המספר הקורבנות העולה, בחודש ספטמבר האחרון טיפל הרב קורץ ב-100 נפטרים לבדו.