"לכבוד המרטיר המהולל": כנסייה בת 1,500 שנה נחשפה בבית שמש

רשות העתיקות הודיעה כי חשפה כנסייה עתיקה, שבה כתובת ביוונית ובה מוזכר "מרטיר" שלכבודו היא נבנתה. מנהל החפירה: "זהותו לא ידועה לנו, אך פאר המבנה והכתובות מעידות שמדובר בדמות חשובה"

זמן צפייה: 02:19

כנסייה גדולה ומפוארת בת 1,500 שנה, מעוטרת ברצפות פסיפס עם כתובות ביוונית, נחשפה ברמת בית שמש. תערוכה חדשה שתיפתח הערב (רביעי) במוזיאון ארצות המקרא שבירושלים, תציג לציבור ממצאים מרכזיים מהחפירה.

בחפירות נחשף מכלול אדריכלי מורכב ששטחו כ-1.5 דונם ובתוכו אלפי חפצים, בהם אוסף חלונות ומנורות זכוכית ביזנטיים. כמו כן, התגלה באחד מחדרי הכנסייה אגן טבילה יחיד במינו בצורת צלב, אשר נוצר מאבן קלצית, שנוצרת במערות נטיפים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נקבע מות התינוקת שלפי החשד הוכתה ע"י בן הזוג של אמה באשקלון

16 שנות מאסר נגזרו על סייען הפיגוע בהר הבית ב-2017

רחפן צה"ל נפל בגבול לבנון; "חזבאללה הפיל את כלי הטיס"

שרידי הכנסיה שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות
שרידי הכנסיה שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות | צילום: דוברות רשות העתיקות

כתובת מסקרנת שנחשפה בשלמותה בחצר הכנסייה מייחסת את המקום ל"מרטיר מהולל", שככל הנראה לכבודו נבנתה הכנסייה. מיהו אותו "מרטיר מהולל"? תעלומה זו מעסיקה את הארכיאולוגים ברשות העתיקות, שמזה שלוש שנים מנהלים את החפירה באזור ועדיין לא גילו במי מדובר.

"זהותו של המרטיר אינה ידועה לנו", הודה בנימין סטורצ'ן, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "ואולם פארו יוצא הדופן של המבנה והכתובות שהתגלו בו, מעידים על כך שמדובר בדמות חשובה". סטורצ'ן הוסיף כי "בארץ התגלו כנסיות בודדות שיש בהן קריפטה ששרדה בשלמותה. הקריפטה היא חלל תת קרקעי שבו, כנראה, נשמרו שרידיו של הקדוש. אל הקריפטה הובילו שני גרמי מדרגות מקבילים - מהאחד ירדו אל החלל התת קרקעי, ומהאחר עלו בחזרה אל אולם התפילה. באופן זה יכלו קבוצות גדולות של צליינים נוצרים לבקר במקום".

העיט - סמל הקיסרות הביזנטית
העיט - סמל הקיסרות הביזנטית | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

החפירות הארכיאולוגיות באתר התבססו ברובן על עבודתם של אלפי בני נוער שלקחו חלק בפרויקט. בין השאר חפרו באתר תלמידי מכינות ושנות שירות, בני נוער מבית שמש והאזור, מש"צים, תלמידי מגמות לימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה שהגיעו לחפור כחלק מלימודי הבגרות שלהם ותלמידי תיכון שבאו במטרה לממן את המסע לפולין.

לפי רשות העתיקות, כשבעה מיליון שקלים הוקצו לטובת החפירה הארכיאולוגית הגדולה מטעם משרד הבינוי והשיכון, זאת במסגרת הרחבת העיר בית שמש והשכונה החדשה נווה שמיר 2.

שרידי הכנסיה שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות
שרידי הכנסיה שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות | צילום: דוברות רשות העתיקות

התערוכה תיפתח במסגרת אירוע הפתיחה של הכנס ה-13 של "חידושים בארכיאולוגיה של ירושלים וסביבותיה", בו יוצגו מחקרים העוסקים בממצאי החפירה.

שרידי הכנסיה שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות
שרידי הכנסיה שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות
פסיפס שנחשף ברצפת הכנסיה
פסיפס שנחשף ברצפת הכנסיה | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות