תיעוד נדיר: היחסים הקרובים בין ברלנד ובכירי משפחות הפשע

בסרטון שהגיע לידי מערכת "הצינור" ניתן לראות מפגש של הרב עם העבריין שלום דומרני, שבו השתתפו גם רבים מצמרת הפשע של ישראל. בתיעוד הם נראים תורמים סכומי כסף גדולים - שלא ידוע לאן הגיעו

זמן צפייה: 06:37

בתיעוד נדיר שפורסם היום (שני) והגיע לידי מערכת "הצינור", ניתן לראות ערב מגבית כספים שערך העבריין שלום דומרני לרב אליעזר ברלנד. בצילום ניתן לראות כיצד חולפים על פניהם שורה של בכירי עברייני ישראל. הם מתיישבים בזה אחר זה לידם - ותורמים סכום מצטבר של מאות אלפי שקלים.

הסרט צולם לפני בריחתו של הרב מהארץ ב-2013, והוא שופך אור, לראשונה, על מערכת היחסים בין השניים. על פי ההתנהלות המתועדת ניתן לראות את הקשר הקרוב של ברלנד עם מי שנחשב ליעד מספר 1 של המשטרה במשך שנים ואחד העבריינים המסוכנים בישראל, שלום דומרני.

דומרני אומר: "כבוד הרב, אלה אנשים שקשה להם לשחרר כסף, אני אגיד במקומו. תתרום 7,000 דולר". בשלב זה, הוא כותב כמה תורם כל אחד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

4 חשבונות והלבנת הון: איך עבדה מסחטת הכספים של הרב ברלנד?

האם שנאבקת בברלנד אחרי המעצר: "הבת שלי לא הקורבן הראשון שלו"

בחשד לעבירות מס של מאות מיליונים: הרב ברלנד נעצר בירושלים

הרב ברלנד ושלום דומרני
הרב ברלנד ושלום דומרני | צילום: חדשות 13

ארצי חלפון, הפרשן הפלילי של ידיעות תקשורת, התייחס לעבריינים המצולמים בתיעוד והסביר: "אפשר לראות את הכספים עוברים דרך חצר הרב בתור תרומה, ומולבנים אחרי זה. אני לא יכול להגיד שזה המקרה, אבל זו שיטה".

העבריין בני שלמה, יריבו של דומרני, מתיישב ליד הרב. דומרני: "בני, אנחנו עושים מגבית לרב. כמה אתה תורם?", "עשרת אלפים שקל", עונה שלמה. אחריו מתיישב אסי יריב, ותורם 20 אלף שקלים. יריב נחשב שותף של ריקו שירזי בניסיון החיסול של אסי אבוטבול.

הרב אליעזר ברלנד מחשובי רבני ברסלב
הרב אליעזר ברלנד מחשובי רבני ברסלב | צילום: חדשות 13

לאחר מכן, מבקש דומרני מברלנד לברך אנשים שתרמו כסף - אך לא הגיעו לאירוע. בין אותם שמות הוא נוקב בשמם של יניב בן דוד, עבריין מוכר, שתרם 30 אלף שקלים, מומי קסנטיני שהוא יד ימינו של דומרני, דותן שוקרון - עבריין שחוסל בדרום אפריקה, ואבי וטורי, שהורשע יחד עם דומרני בניסיונות חיסול, עבירות אמל"ח ופרשת בלוק חוסם. כמו כן, תורם גם דורון נקשרי, מחזיק תיק בספורט בעיריית אשקלון.

הערב הזה הסתיים לאחר שמאות אלפי שקלים הובטחו לרב ולדומרני, אך לא ידוע מה הייתה החלוקה ולמי הגיע הכסף. זאת, ניתן יהיה לדעת אם המשטרה תחליט לפתוח בחקירה הנושא.

הרב ברלנד לוקח כסף מאישה חולה לאחר שהורה לה שלא להיבדק
הרב ברלנד לוקח כסף מאישה חולה לאחר שהורה לה שלא להיבדק | צילום: חדשות 13

שלום דומרני התייחס לדברים ואמר: "איזה רווחים אפשר להפיק מיהודי הקשיש הזה? לפי המסורת היהודית אכן הרווח העיקרי שאדם יכול להפיק לעולם הבא הוא מה שנותן ותורם בעולם הזה. צדקה וגמילות חסדים הם המפתח לתיקון העולם ולצדק החברתי המיוחל אשריו ואשרי חלו של כל הנותן לזולתו בעין יפה".

מהרב ברלנד נמסר בתגובה: "אלפים מגיעים לרב, מתברכים ורואים ישועות וחלקם לוקחים חלק בבתי תמחוי החזקת לומדי תורה כמו כל גוף מוסדי".

שלשום הוארך מעצרו של ברלנד בחמישה ימים. השופט ביאלין מסר כי "עיון במסמכים ובהודאות הנלוות מלמד כי הרב ויתר הקושרים שימשו כמסחטת כספים". במהלך הדיון, התפרעו חסידי הרב מחוץ לבית המשפט.

עוד הוסיף השופט כי המסמכים שהוגשו מבססים "חשד סביר" לגבי חלק מהתלונות. "נראה כי ברלנד קשר עם אחרים לקבל כספים בסכומים של עשרות אלפים וזאת לאורך תקופה. בעקבות אותן תרומות לכאורה, הגיעו לחשבונות הבנק בין היתר של אשת המשיב, סכומים בהיקף של עשרות מיליונים".

בדיון הארכת מעצרו אמר נציג המשטרה כי תחקיר חדשות 13 "פתח תיבת פנדורה", וכי החקירה שנפתחה בעקבותיו עוררה את החשדות לעבירות המס נגד הרב. לדבריו, ישנם יותר מ-200 עדים נגד ברלנד, וכי מדובר ביותר מ-20 תיקי חקירה.