4 חשבונות והלבנת הון: איך עבדה מסחטת הכספים של הרב ברלנד?

ממסמכים שהגיעו לידי חדשות 13 עולה כי רבות מהתרומות שאמורות היו לעבור לעמותות הקשורות לרב - הועברו לחשבונות פרטיים של בני משפחתו - בסכומים של עשרות מיליוני שקלים

זמן צפייה: 01:17

פרשת הרב ברלנד: מסמכים שהגיעו הערב (שני) לידי חדשות 13 ונמצאים בידי המשטרה חושפים כיצד הגיעו לידי הרב אליעזר ברלנד סכומי העתק שהוא חשוד בהלבנתם. מהמסמכים, עלה כי רבות מהתרומות שאמורות היו לעבור לעמותות הקשורות לרב - הועברו בפועל לחשבונות פרטיים של בני משפחתו, אשתו ונכדו.

לפי החשד, התרומות הועברו לארבעה חשבונות פרטיים של המשפחה, הן הומרו לצ'קים אותן לקח אדם - והמיר אותן למזומן. מדובר בסכומים גבוהים מאוד, כאשר בחשבון הראשי היו למעלה מ-22 שקלים, ובשני למעלה מ-20 מיליון שקלים. סך הכל בארבעת החשבונות היו כ-50 מיליון שקלים.

לכתבות נוספות בנושא >> 

האם שנאבקת בברלנד אחרי המעצר: "הבת שלי לא הקורבן הראשון שלו"

"פעל כמסחטת כספים": הוארך בחמישה ימים מעצרו של הרב ברלנד

כסף עבור ברכות והיררכיה של ארגון פשע: מנגנון העושק של ברלנד

הרב ברלנד
הרב ברלנד | צילום: החדשות 13

אתמול, מעצרו של הרב אליעזר ברלנד שנעצר בחשד לעבירות מס של מאות מיליוני שקלים במשך שנים, הוארך בחמישה ימים. השופט ביאלין מסר כי "עיון במסמכים ובהודאות הנלוות מלמד כי הרב ויתר הקושרים שימשו כמסחטת כספים". במהלך הדיון, התפרעו חסידי הרב מחוץ לבית המשפט.

עוד הוסיף השופט כי המסמכים שהוגשו מבססים "חשד סביר" לגבי חלק מהתלונות. "נראה כי ברלנד קשר עם אחרים לקבל כספים בסכומים של עשרות אלפים וזאת לאורך תקופה. בעקבות אותן תרומות לכאורה, הגיעו לחשבונות הבנק בין היתר של אשת המשיב, סכומים בהיקף של עשרות מיליונים".

מעצרו של הרב ברלנד
מעצרו של הרב ברלנד | צילום: חדשות 13

בדיון הארכת מעצרו אמר נציג המשטרה כי תחקיר חדשות 13 "פתח תיבת פנדורה", וכי החקירה שנפתחה בעקבותיו עוררה את החשדות לעבירות המס נגד הרב. לדבריו, ישנם יותר מ-200 עדים נגד ברלנד, וכי מדובר ביותר מ-20 תיקי חקירה.

לדברי חוקר המשטרה, בדיון בעניינו מסר ברלנד גרסה מיתממת, וטען כי הוא נתן ברכות רק אם פנו אליו, ושהסכומים קטנים בהרבה. עוד הוסיף החוקר כי ברלנד הציג את עצמו כרב, ובמסגרת אותה הצגה יצר קשר עם אנשים שהיו זקוקים למרפא ודרש מהם סכומי כסף גדולים תוך שהוא מבטיח להם שעל ידי תרומת סכומי כסף גדולים הם ירפאו.

מחקירת המשטרה בפרשת "עושק שחור", שבמסגרתה נעצר אליעזר ברלנד בחשד לעבירות מס של מאות מיליוני שקלים במשך שנים, עולה כי ההיררכיה של קהילת "שובו בנים" הייתה כמו ב"ארגון פשיעה", שיש לו מנגנון מסודר לגבי עושק כספים מאנשים. החקירה נפתחה, כאמור בין היתר, בעקבות תחקיר חדשות 13.

לפי החשדות, ברלנד גבה כסף, בתיווך מקורביו, עבור ברכות גם אחרי שהמבקשים רפואה מתו ממחלות חשוכות מרפא. מקורבי החשוד דרשו מהמשפחות עוד כסף, כדי להבטיח "שבתחיית המתים עם בוא המשיח - הנפטר יקום ראשון".