איך השפיע ההודעה של חברת Airbnb על התיירות ביו"ש?

לפני כשנה הודיעה החברה להשכרת דירות לטווח הקצר כי תסיר מאתרה דירות מעבר לקו הירוק. גם לאחר שחזרה בה מנסים בעלי הצימרים להתאושש

צימר בהר ברכה
צימר בהר ברכה | צילום: חדשות 13

לפני שנה חברת Airbnb להשכרת דירות לטווח הקצר, הודיעה כי היא מסירה דירות וצימרים הנמצאים ביהודה ושומרון, בשל היותם מעבר לקו הירוק. חודש לאחר מכן חזרה בה החברה, והודיעה כי תקפיא את ההחלטה.

ביהודה ושומרון כמאתיים צימרים ודירות להשכרה, וחלק מבעלי הנכסים מעידים על ירידה בהזמנות מאז הודעת החברה על כוונתה להסיר דירות מאתרה. "היו אצלנו ממצרים, מניו יורק, מאפריקה, כל מי שהגיע כתב ביקורות מקסימות ממש", סיפרה ענבל זאב, בעלת צימר באש קודש שבמועצה האזורית בנימין. "אחרי הסיפור קיבלנו אפס פניות".

בניגוד לזאב, אופיר בלום בעל צימר בהר ברכה, מספר כי עדיין מקבל פניות רבות מתיירים דרך האתר. "מגיעים אלי דרך רמאללה, דרך שכם, דרך יריחו", אמר. "אנשים מחפשים שכם ומגיעים אלי".

עוד בחדשות 13:

בתום פגישה עם שר התיירות: Airbnb תקפיא החרם על ההתנחלויות

דמי לובאטו ביקרה בארץ, ספגה ביקורת – והתנצלה

צימר בהר ברכה
צימר בהר ברכה | צילום: חדשות 13

כאמור, בחודש דצמבר שעבר, בתום פגישה של בכירי חברת Airbnb עם שר התיירות, יריב לוין, יצאה החברה בהצהרה, כי תקפיא את החלטתה להסיר מהאתר 200 דירות הממוקמות בשטחי הגדה המערבית, וכי תמשיך בדיאלוג עם ממשלת ישראל. גורמים בחברת Airbnb ציינו: "המדיניות בנושא ההתנחלויות לא בוטלה, אך היישום של בפועל הושהה".

בהודעה שפרסמה החברה לאחר הפגישה עם שר התיירות, נמסר: "אנו דוחים בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את פעילות תנועת ה-BDS והבהרנו בשיחותינו עם שר התיירות, את המחוייבות שלנו לפתח את הפעילות העסקית שלנו בישראל לאפשר ליותר תיירים מרחבי העולם ליהנות מפלאיה של ישראל ושל העם הישראלי. לאחר פגישותינו בישראל יש לנו הבנה עמוקה עוד יותר כי הנושא הישראלי פלסטיני הוא נושא מורכב ורגיש. הבהרנו כי אנחנו מפתחים כלים ליישום המדיניות שלנו לגבי ההתנחלויות והתהליך הזה כולל המשך הדיאלוג עם ממשלת ישראל ועם גורמים נוספים".

ההתנחלות ברוכין שבשומרון
ההתנחלות ברוכין שבשומרון | צילום: רויטרס

שבועיים קודם לכן, הגישו 18 אזרחים אמריקנים יהודים תביעה בבית המשפט בדלוואר נגד האתר בטענה שהסרת הנכסים היא "אפליה על רקע דתי ולאומי", וכי מדובר בהפרה של זכויותיהם כאזרחי ארצות הברית.

התובעים, שחלקם הצהירו כי הם בעלי נכסים ביהודה ושומרון, והיתר טענו כי בכוונתם לרכוש בתים באזור, דרשו פיצויים בגין אובדן הכנסות, כאשר בין היתר התייחסו לדמי שכירות. התביעה הוגשה באמצעות עורכת הדין ניצנה דרשן-לייכטר. מ-Airbnb נמסר בתגובה כי "איננו מאמינים שהתביעה תתקבל בבית המשפט, אך אנו מבינים שיש אנשים שאינם מסכימים עם החלטתנו, ומעריכים את השקפתם".