בעקבות האישומים - רה"מ הפך בלתי יעיל מבחינה פוליטית • פרשנות

גם במידה שהפלונטר הפוליטי ייפתר ונתניהו יעמוד בראשות הממשלה - ידיו יהיו כבולות: הוא לא יוכל לנקוט במהלכים מכריעים כי העננה סביבו כבדה מדי, ועל כל צעד יטענו שהוא נובע מכתבי האישום

זמן צפייה: 00:55

הגשת כתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, על סעיפיהם החמורים, הפכה אותו לבלתי יעיל לחלוטין מבחינה פוליטית. גם במידה שהפלונטר הפוליטי ייפתר, ונתניהו יעמוד בראשות הממשלה – ידיו יהיו כבולות: הוא לא יוכל לספח את ההתנחלויות, להגיע להסדר מדיני או לצאת למלחמה עם איראן – כי על כל מהלך שלו יגידו שהוא פועל מכיוון שעומד נגדו כת אישום. העננה המרחפת סביבו היא כבדה מכדי לעשות מהלכים מכריעים, ולכן הוא בעצם כלוא מבחינת אפקטיביות פוליטית.

עוד בחדשות 13:

רה"מ יואשם בשוחד בתיק 4000; 1000 ו-2000 – מרמה והפרת אמונים

"שפל היסטורי": התגובות על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו

ח"כים בליכוד תומכים ברה"מ כדי לא להכעיס את המתפקדים • פרשנות

בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד
בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד | צילום: חדשות 13

כאמור, מוקדם יותר הערב הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הגשת כתבי אישום נגד ראש הממשלה בשלושת התיקים שבהם הוא מעורב. בתיק 1000 מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים וכך גם בתיק 2000. בתיק 4000 הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמוניםנתניהו למעשה מואשם באותם הסעיפים שעליהם הכריז מנדלבליט בפברואר האחרון, חרף השימוע שנערך לפני כחודש וחצי ובו השמיעו עורכי דינו של ראש הממשלה טענות שנועדו לשנות את ההחלטה. עותק מכתב האישום הוגש ליו"ר הכנסת, על מנת שיתאפשר לראש הממשלה להודיע לכנסת אם הוא מעוניין לבקש שתעמיד לו חסינות מפני העמדתו לדין פלילי.

לאחר ההכרזה, התייחס מנדלבליט להחלטתו, ואמר כי "יום שבו מגישים נגד ראש ממשלה מכהן כתב אישום בגין עבירות חמורות של שחיתות שלטונית - הוא יום קשה ועצוב. את ההחלטה להגיש כתב אישום קיבלתי בלב כבד - אך בלב שלם, מתוך תחושת מחויבות עמוקה לשלטון החוק, לאינטרס הציבורי ולמדינת ישראל. אזרחי ישראל, ואני בתוכם, נושאים עינינו לנבחרי ציבור ורואים בהם מנהיגינו". עוד הוסיף מנדלבליט: "העבירות שבהן מואשם נתניהו - הן עבירות חמורות".

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

בהצהרה שנשא נתניהו לאחר פרסום כתבי האישום, הוא תקף את מערכת המשפט ואת תהליכי החקירה בעניינו - שאותם כינה "מזוהמים ומגמתיים". "זהו יום קשה מאוד, ואני יודע שהוא קשה להרבה מאוד אנשים", אמר נתניהו בפתח דבריו. "אני מכבד מאוד את רשויות המשפט בישראל, אבל חושב שצריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואצל אנשי הפרקליטות. הערב אנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש ממשלה - בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי. יש להקים ועדה חיצונית שתחקור את השיטה ותשים לה סוף. צריך לחקור את החוקרים".

"בוודאי שמתם לב שההחלטה מתפרסמת במהירות שיא חסרת תקדים, הייתי אומר בעיתוי הרגיש ביותר של מערכת הפוליטית מקום המדינה", המשיך ראש הממשלה. "זה ממחיש כמה התהליך הזה נגוע בשיקולים זרים, ונועד להפיל ראש ממשלה מהימין - נועד להפיל אותי".