לקראת חילופי הממשל: במרוקו ממהרים, הסעודים ממתינים • פרשנות

ברבאט ידעו שבממשל ביידן לא יכירו במהרה בשליטה המרוקנית על סהרה המערבית, והחליטו לקפוץ למים. בריאד לעומת זאת לא מעוניינים לתת את הנורמליזציה עם ישראל כמתנת חינם לממשל שזמנו קצוב

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

עיתוי ההודעה השבוע על ההסכם המשולש, ישראל, מרוקו וארה"ב, אינו מקרי. בעוד קצת יותר מחודש צפוי הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לעזוב את הבית הלבן, חרף התקווה שלו ושל חלק מאוהדיו שבית המשפט ישנה במשהו את החלטת הבוחר – תקווה שנגדעה סופית הלילה (שישי) כשבית המשפט בטקסס דחה על הסף את העתירה החשובה מכולן. החול בשעון החול הולך ואוזל, וכל אחד מנסה לנצל זאת לטובתו.

מי שמיהרה לנצל את שעת הדימדומים הזאת השבוע היא מרוקו, ולא בכדי. ההישג האדיר מבחינתה של הכרה אמריקנית בשלטונה בחבל הסהרה, בניגוד גמור לדעת הקהיליה הבין-לאומית, הוא כמעט בלתי נתפש. ברבאט ידעו היטב שבממשל ביידן הסיכויים להעביר החלטה כזאת קלושים, ולפני שחלון ההזדמנויות ייסגר הם הסכימו לעסקה במחיר נמוך יחסית – נורמליזציה עם ישראל, למגינת ליבם של הפלסטינים.

לכתבות נוספות בנושא >>

דיווח: ממשל טראמפ מקדם מכירת ארבעה מל"טים מתקדמים למרוקו

טראמפ הודיע: ישראל ומרוקו הסכימו על כינון יחסים דיפלומטיים

סעודיה מקדמת הסכמים עם ישראל במדינות ערביות נוספות

נשיא ארה''ב הנבחר ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ההכרה בסהרה היא אומנם ההישג הגדול, אבל כנראה לא היחיד. על פי דיווחים הלילה מסתמנת עסקת נשק גדולה מאוד בין ארה"ב למרוקו, הכוללת מל"טים ואמל"ח מתקדמים מאוד בהיקף של כמיליארד דולר, שיקנו למרוקנים יתרון משמעותי באזור. בוושינגטון מתעקשים עם זאת, כי לא מדובר בחלק מההסכם המשולש.

המפסידים הגדולים גם בסיבוב הזה הם הפלסטינים, אפילו יותר מההסכמים הקודמים עם איחוד האמירויות ובחריין, ובוודאי עם סודאן. הממשלה המרוקנית והמלך מוחמד השישי ידועים כמי שמגנים על העמדה הפלסטינית מעל לכל במה, וכמאמר הקלישאה "כגודל הציפייה כך גודל האכזבה". אומנם מיד לאחר ההודעה האמריקנית מיהר המלך להתקשר לאבו מאזן כדי לנסות ולפייס אותו, אבל ברמאללה מרגישים מרומים.

טראמפ ובין סלמאן בפגישה בבית הלבן
טראמפ ובין סלמאן. אין מתנות חינם | צילום: ארכיון-רויטרס

מי שמבקשת גם היא לנצל את החילופים בבית הלבן היא סעודיה, אבל באופן הפוך בדיוק מהאופן שבו פעלה מרוקו. כבר בחודש שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני כי פגישתם החשאית של יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן וראש הממשלה נתניהו בעיר ניאום הסעודית שלחופי הים האדום לא נשאה פרי, כיוון שריאד מחכה לביידן.

בין סלמאן מבין את מה שמבינים כולם: בניגוד להחלטות ניציות במדיניות החוץ של טראמפ, כמו היציאה מהסכם הגרעין, את הסכמי הנורמליזציה במזרח התיכון ביידן צפוי להמשיך, כפי שהצהיר לא פעם. הוא גם מבין שסעודיה נחשבת למתנה הגדולה מכולם, ומתנות לא ניתנות בחינם.

יורש העצר הסעודי יודע היטב שהימים שבהם דלת הבית הלבן הייתה פתוחה בפניו כמעט באופן חופשי, כולל ידידות אישית עם אחד האנשים הקרובים ביותר לנשיא טראמפ, יועצו וחתנו ג'ארד קושנר – תכף ייגמרו. לבית הלבן ייכנס נשיא שמתייחס בביקורת למדיניות הסעודית בעיקר בכל הנוגע לזכויות אדם, והוא יצטרך לקנות שוב את מעמדו בוושינגטון, ולספק תמורה ראויה, כמו למשל, נורמליזציה עם ישראל.

יש מי שמהמר שאולי סעודיה תהיה הבאה בתור, אבל סביר להניח שגם אם כן זה לא יקרה בתקופתו של טראמפ. אם אכן טראמפ רוצה להציג הישגים נוספים במזרח התיכון לפני עזיבתו הוא יצטרך כנראה להסתפק בהסכמי נורמליזציה משמעותיים פחות, כשבבורסת השמות בימים האחרונים עלו מדינות כמו עומאן, אינדונזיה או בהוטאן. הסעודים המתינו שנים רבות, הם כנראה יחכו עוד כמה שבועות לפחות.