הסיכויים שייערכו פריימריז לרשימת הליכוד - קלושים • פרשנות

למרות שרה"מ הצטרף לעתירה לביטול הבחירות הפנימיות, עמדתו בעניין לא חד משמעית: מחד, קיומן יאפשר לו לבוא חשבון עם תומכי סער, ומאידך תמיכה בצעד עלולה להיתפס כבגידה פוליטית בתומכיו שלו

זמן צפייה: 03:20

הקרב בליכוד: למרות ההחלטת בית הדין של הליכוד, על פי ההערכות, הסיכויים לפריימריז לרשימת המפלגה הם נמוכים. בית הדין של המפלגה ידון מחר (שני) בהרכב מורחב בבקשה של חברי הכנסת המכהנים לא לקיים את הבחירות הפנימיות.

כאן נכנסת ההתלבטות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. על אף שהצטרף מוקדם יותר היום לעתירה לביטול הפריימריז, מצד אחד קיום בחירות פנימיות יאפשרו לו לבוא חשבון עם תומכי ח"כ גדעון סער. בנוסף על כך, קיום פריימריז מעורר את המפלגה ואת תומכי נתניהו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו הצטרף לעתירה לביטול הפריימריז לרשימת הליכוד

בשבוע הבא: דיון ראשון בשאלת הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו

היועמ"ש לארדן: ניתן למנות מפכ"ל קבוע בתקופת ממשלת המעבר

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
''העם יחליט''. ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: עומר מירון לע''מ

מצד שני, אם יאפשר קיום פריימריז זו תהיה בגידה פוליטית משמעותית בתומכים שלו, שכן הם עלולים לאבד את המקום לו הם זכו ברשימה. עם זאת, חשוב לציין כי לא סביר שראש הממשלה ילך לכיוון הזה, במיוחד לאור העובדה שההחלטה לא תהיה בידיו.

כאמור, בשבוע שעבר הודיע בית הדין של הליכוד כי יש לקיים פריימריז לרשימת המפלגה. בתגובה, חברי כנסת מהתנועה הודיעו כי יערערו על כך לבית המשפט המחוזי. יו"ר מרכז הליכוד, חיים כץ, אמר לאחר ההכרעה כי "חברי הכנסת שנבחרו כיהנו בכנסת מעבר ולא בכנסת פעילה, יש לאפשר להם לממש את שליחותם ולשרת את אזרחי ישראל. אני מקווה שבדיון המורחב התבונה תנצח והדיינים יבינו את העלויות הכרוכות בקיום פריימריז לליכוד ולמדינה וימנעו את הבחירות לרשימה".

נוסף לכך, על פי הכרעת בית הדין, למרות שישנו איסור על חברי כנסת מכהנים להתמודד בפריימריז במסגרת המחוזות והשריונים, הח"כים שגברו על יריביהם למשבצת בבחירות לכנסת ה-21 (אפריל 2019) יוכלו להתמודד גם בבחירות לכנסת ה-23 (מארס 2020) על משבצת זו. כמו כן, בהכרעה נכתב כי ההסכם עם מפלגת כולנו יחול גם בכנסת ה-23, אך בזו בלבד. גם אם זו תהיה כנסת שתכהן זמן קצר.

חברי הכנסת במפלגה אשר במחנה בבנימין נתניהו, למשל שר המשפטים אמיר אוחנה וח"כ מיקי זוהר, תומכים בקיום הפריימריז ואף הפעילו לחצים על ראש הממשלה לערוך אותם. זאת, מאחר והם סבורים שהם יתקדמו ברשימה. כמו כן, הטענות בסביבת נתניהו הן שבחירות לרשימה יביאו מתפקדים אשר תומכים בו - שאלמלא היו מתקיימות הבחירות המקדימות לא היו טורחים להגיע והיו נשארים בבתיהם.