בליכוד ינסו להצניע את תיק כץ - מחשש לאיבוד קולות • פרשנות

למרות שבמפלגה מעריכים כי הקמפיין יצליח להכיל את האישומים נגד בכירים בקואליציה - את פרשת שר העבודה והרווחה ישאפו להסתיר ככל הניתן. זאת, בשל החסינות שכץ צפוי לבקש - ורה"מ ינסה להסוות

זמן צפייה: 02:16

בחירות 2019 - הסיבוב השני: למרות שבמטה ההסברה של הליכוד מעריכים שקמפיין הבחירות יכול להכיל את כתבי האישום העומדים נגד בכירים במפלגה ובקואליציה - את פרשת השר כץ ינסו להסתיר ככל הניתן, בשל סוגיית החסינות ומתוך החשש לאבד קולות.

אנשי הקמפיין מזכירים שבסוף פברואר – פרק זמן דומה לפני הבחירות הקודמות – החליט היועמ"ש על הגשת כתב אישום כפוף לשימוע נגד נתניהו, וזה לא השפיע באופן משמעותי על מצבת המנדטים של הליכוד. עם זאת, אז זה היה חלק מליבת הקמפיין של הליכוד: רדיפה נגד רה"מ. במקרה הזה, במפלגה יבקשו להצניע את הפרשה, בשל החסינות המהותית שהשר צפוי לבקש - ונתניהו מעדיף שלא ייחשף.

כתבות נוספות בחדשות 13:

לאחר הודעת היועמ"ש: כץ ונתניהו נפגשו; הערכה – ייאלץ להתפטר

היועמ"ש: השר חיים כץ יואשם במרמה והפרת אמונים בפרשת המניות

היועץ המשפטי יודיע: כתב אישום נגד השר חיים כץ בפרשת המניות

חיים כץ ונתניהו
חיים כץ ונתניהו | צילום: אבי חיון

היועמ"ש קבע: כתב אישום נגד השר כץ בגין מרמה והפרת אמונים

מוקדם יותר היום (רביעי) הודיע היועמ"ש לשר כץ על החלטתו הסופית להגיש נגדו כתב אישום. זאת, כפי שנחשף בחדשות 13. כתב האישום הועבר ליו"ר הכנסת, ולשר כץ עומדים שלושים ימים לבקש חסינות - צעד שהוא ככל הנראה יעשה. כתב אישום יוגש גם נגד מקורבו של כץ, איש שוק ההון מרדכי (מוטי) בן-ארי, בעבירות של מרמה והפרת אמונים בצוותא ושימוש במידע פנים.

עוד החליט היועמ"ש לסגור באופן סופי את תיק התעשייה האווירית, על פי המלצת פרקליט המדינה ומנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. היועמ"ש סבור שעל השר כץ להתפטר ועל פי ההערכות, הוא אכן יעשה זאת. עם זאת, אם הדבר לא יקרה, סביר להניח שמנדלביט ידרוש זאת מרה"מ נתניהו. בכל מקרה חשוב להבין כי אין קשר בין שאלת החסינות של כץ כחבר כנסת להמשך כהונתו כשר.

עורכות הדין של השר כץ, נוית נגב ויאנה פוגל-סלוצניק, מסרו בתגובה להחלטת היועמ"ש: "במה שכונה 'פרשת ניירות הערך', יוחסו לשר כץ בכתב החשדות עבירת שוחד ועבירת קבלת דבר במרמה. לטעמנו לא היה לכך בסיס עובדתי ומשפטי, ואנו מברכות על כך שהיועץ המשפטי לממשלה קיבל בעניינים אלה את עמדתנו".

עוד הצהירו עורכות הדין כי "בייחוס עבירה של הפרת אמונים יש ניסיון לקבוע, על גבו של חיים כץ, דרישות ונורמות שאינן קיימות במציאות בהליכי חקיקה במדינה דמוקרטית, ועלולות להטיל מגבלות בלתי סבירות על תפקודה של הכנסת. בנסיבות אלה, ישקול השר חיים כץ לבקש מהכנסת לקבוע כי חלה עליו חסינות מהותית".

מנדלבליט וחיים כץ
מנדלבליט וחיים כץ | צילום: ארן דולב. shutterstock

בהמשך לכך, ראש הממשלה נתניהו נפגש עם השר כץ. על פי ההערכות, השר יתבקש לעזוב את תפקידו במשרד העבודה והרווחה בימים הקרובים.