הסכם הגרעין קורס - אך איראן וארה"ב לא מחפשות עימות • פרשנות

ההסכם בין איראן למעצמות הולך ומתרופף ויחד עם תקרית מכליות הנפט במפרץ עומאן - נראה כי הסלמה מול האמריקנים קרובה. למרות זאת, ארה"ב ואיראן מעוניינות להימנע ממלחמה כוללת בתקופה הקרובה

זמן צפייה: 01:25

המשבר בין ארצות הברית לאיראן באשר לתוכנית הגרעין הולך ומחריף, כאשר היום (שני) הודיעה הרפובליקה האסלאמית כי בתוך עשרה ימים היא תחצה את רף האורניום שמותר לה להעשיר. אנחנו מתקדמים במסלול של הסלמה, גם על רקע תקרית תקיפת מכליות הנפט בשבוע שעבר במפרץ עומאן. האיראנים טוענים שעד סוף החודש הם יחצו את סף 300 הקילוגרמים של אורניום שמותר להם להעשיר בדרגה נמוכה, ובנוסף כי הם שוקלים להעשיר בדרגה גבוהה יותר את האורניום שברשותם.

המדינות שחברות בהסכם הגרעין, יכולות בתגובה להכריז שהאיראנים מפרים את ההתחייבויות שלהם - לחזור למועצת הביטחון של האו"ם ולנסות להטיל על טהראן סנקציות. בכל מקרה, האיראנים כיום מייצאים פחות נפט ממה שייצאו לפני ההסכם - ומצבם כל כך קשה שאין להם יותר מדי מה להפסיד. איראן טוענת כי היא רוצה להציל את ההסכם, אך גם היא יודעת שזה בלתי אפשרי, כיוון שהאמריקנים חוסמים כל ניסיון כזה. יחד עם זאת, עלי חמינאי, המנהיג הרוחני של איראן, אמר שלא ינוהל כל משא ומתן עם ארצות הברית.

הממשל האמריקני מצידו ממש לא יכול להרשות לעצמו מלחמה - כך סוברים בטהראן. הסכם הגרעין קורס לאט לאט - אך שני הצדדים לא מעוניינים בעימות כולל בתקופה הקרובה. פשרה שעשויה למנוע מלחמה היא אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות שהטילה על טהראן, אך האפשרות הזאת לא נראית סבירה כלל.

לכתבות נוספות בנושא: 

איראן: "נגדיל את מאגר האורניום בתוך עשרה ימים"

בישראל מאשימים: איראן עומדת מאחורי תקיפת המכליות במפרץ עומאן

טראמפ: התיעוד מוכיח שאיראן אחראית לתקיפת המכליות במפרץ עומאן

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית הודיע כי מדינתו תפר את המגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין, ותגדיל בתוך עשרה ימים את מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה, עד לכמות החורגת מסף 300 הקילוגרמים המותר על פי ההסכם. עוד איים כי טהראן שוקלת להעשיר אורניום עד רמת 20% - ריכוז ההעשרה מעליו נחשב החומר לשמיש לפצצות אטום. כמו כן, לדבריו, ייתכן כי המדינה תייצא מים כבדים – דבר שלטענתו לא מפר את ההסכם.

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי "לאירופה נותר זמן מועט להציל את הסכם הגרעין", והוסיף: "קריסת ההסכם אינו באינטרסים של מדינות אירופה". כמו כן, חבר פרלמנט איראני טען כי מדינתו תפרוש מהסכם הגרעין אם המשא ומתן מול מדינות אירופה בנושא ייכשל. דובר הקרמלין, דימטרי פסקוב, נשאל על ידי עיתונאים לגבי הצהרת איראן. פסקוב טען כי לא ראה את הודעת איראן, אך "עד כה עמדה טהראן בהתחייבויותיה הנובעות מהסכם הגרעין".

עלי חמינאי
עלי חמינאי | צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להודעתה של איראן במהלך טקס לזכר נשיאי וראשי ממשלת ישראל שהלכו לעולמם. "היום איראן איימה להעשיר אורניום לרמות גבוהות, מעבר להסכם הגרעין", אמר נתניהו. "זה לא מפתיע אותנו, כי כשהבאנו את הארכיון הסודי מטהראן גילינו עד כמה איראן הפרה את הבטחתה לקהילה הבין-לאומית. במקרה שאיראן תממש את איומיה הנוכחיים ותפר את הסכם הגרעין, הקהילה הבין-לאומית תאלץ להפעיל מיד את הסנקציות. בכל מקרה ישראל לא תיתן לאיראן להשיג נשק גרעיני".

בעקבות האיום, היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון טען כי יש להגביר את הלחץ על איראן. "העשרת האורניום האיראנית היא 'סחיטה גרעינית' שיש להגיב אליה בלחץ בין-לאומי גובר".

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13

פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, אמרה: "האינטרסט שלנו הוא לשמור על הסכם הגרעין כפי שהוא. בשנה האחרונה היה קשה מאוד לכל הצדדים לשמור על יישום ההסכם במלואו, איננו מעוניינים להיכנס ל'משחק ההאשמות'".

ביום חמישי, כאמור, הותקפו שתי מכליות נפט ענקיות, אחת נורווגית ואחת יפנית, במפרץ עומאן סמוך למצרי הורמוז. על פי דיווחים בעומאן, במקום נשמעו פיצוצים עזים. מדיווחים שונים עלה כי כלי השיט נפגעו מטיל תת-ימי, "טורפדו".

ביום שישי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לתקיפת המכליות והפנה אצבע מאשימה כלפי טהראן. "התמונות מוכיחות שאיראן אחראית למתקפה על המכליות", אמר במהלך ריאיון לרשת פוקס והוסיף: "המצר ליד עומאן לא ייסגר, לפחות לא לאורך זמן". כמו כן אמר: "כיצד ניתן לעצור את הרפובליקה האסלאמית? אנחנו עוד נראה. איראן לא הולכת להשיג נשק גרעיני". עוד אמר טראמפ: "אנו רוצים לחזור לשולחן המשא ומתן עם איראן. אני מוכן כשאיראן מוכנה".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

מאוחר יותר הוציא משרד החוץ הבריטי הודעה רשמית לפיה "כמעט בטוח באופן ודאי" שמשמרות המהפכה האיראניים הם שעומדים מאחורי התקיפה במפרץ עומאן. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה את תקיפת המכליות: "יש לברר את האמת מאחורי תקיפת שתי המכליות במפרץ עומאן. האו"ם מגנה את המתקפה".

צבא ארצות הברית פרסם באותו היום תיעוד של אנשי משמרות המהפכה, שלטענתם מסירים מוקש שהוצמד לאחד המכליות שהותקפה אתמול. עם זאת, האיראנים הכחישו: "ההאשמות נגדנו חסרות שחר. אנו אחראים לביטחון במצרי הורמוז".

בחשבון הטוויטר של הטלוויזיה הממלכתית של איראן פרסמו את התיעוד שהפיצו האמריקנים, וכתבו: "משמרות המהפכה של איראן היו הכוח הקרוב ביותר לאזור התקרית. איראן הייתה הראשונה להגיע ולהציל את צוות האונייה". כמו כן, הבעלים של מכלית הנפט היפנית שהותקפה אמר כי הצוות שהיה על האונייה ראה ספינה של חיל הים האיראני.