איראן מתחה החבל – ורוצה לסיים המתיחות עם הישג מדיני • פרשנות

טהראן עומדת ככל הנראה מאחורי שתי התקיפות במפרץ, ומעוניינת לסיים את סבב ההסלמה כשידה על העליונה, מתוך הבנה שארה"ב תגיב לפעולה נוספת. כעת, תנסה איראן לדון על הסנקציות האמריקניות

זמן צפייה: 04:08

דברי המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, לפיהם מדינתו אינה מעוניינת במלחמה אך גם לא תנהל משא ומתן על הסכם הגרעין, מעידים כי טהראן רוצה לסגור את המתיחות במפרץ כשידה על העליונה, לאחר שהזהירה את המערב לבצע נגד כל סוג של פעולה.

טהראן יודעת שהיא מתחה את החבל בשתי הפעולות הראשונות - תקיפת האוניות במים הטריטוריאליים של איחוד האמירויות, ותקיפת תחנות השאיבה בסעודיה, ומבינה כי ארצות הברית עלולה להגיב במידה ותהיה פעולה נוספת נגד בעלות בריתה. בשל כך, היא לוקחת צעד אחורה, כשהיא בעמדת כוח.

כעת, איראן רוצה להעלות את עניין הסנקציות האמריקניות לשולחן, ולנסות להשיג תמיכה ממדינות אירופה. בטהראן מקווים שגורמים במערב יסכימו לדון איתם על הנושא, ודבר זה ייחשב הצלחה גדולה מבחינתם.

עוד בחדשות 13:

המתיחות במפרץ נמשכת: מל"טים תקפו תחנות שאיבת נפט בסעודיה

טראמפ על איראן: "אם הם יעשו משהו - זו תהיה טעות גדולה"

סעודיה: שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפה במפרץ הפרסי

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה

המתח בין שתי המעצמות החריף בימים האחרונים ברקע הההתפתחויות במפרץ הפרסי. אתמול (שלישי) אישר שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, כי שתי תחנות שאיבת נפט באזור ריאד הותקפו על ידי מל"טים ממולכדים, וכינה את המתקפה "פעולת טרור", שנועדה לפגוע באספקת הנפט העולמי. התקיפה התבצעה, לדבריו, בין 06:00 ל-06:30 בבוקר, בתחנות שאיבה של חברת הנפט הממשלתית של סעודיה, "ארמקו" המובילות את המשאב לקו הצינורות ממזרח למערב. עוד הוסיף אל-פאלח כי התקיפה מוכיחה כי יש לבלום את גורמי הטרור שמבצעים את פעולות החבלה, בהם המורדים החות'ים.

מוקדם יותר הודיעו המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן, כי ביצעו מתקפה על מתקנים חיוניים בסעודיה באמצעות שבעה מל"טים. רשת "אל עלאם" האיראנית דיווחה כי המל"טים תקפו שדות נפט בעיר הסעודית ינבע, 1,400 קילומטרים מגבול סעודיה-תימן. גורם בצבא תימן

בראיון לערוץ "אל מסירה", השייך למורדים החותים שנתמכים על ידי איראן, אמר גורם בצבא תימן כי הפעולה הינה "תגובה למצור שסעודיה מטילה על העם התימני", ואיים כי "אנחנו מוכנים להוציא לפועל עוד תקיפות". סעודיה ואיחוד האמירויות עומדות בראש המאבק המוסלמי-סוני, שמגובה על ידי המערב, נגד המורדים החות'ים בתימן שנחשבים לארגון פרוקסי של איראן. לכן, הקונפליקט בין הצדדים נתפס למעשה כעימות בין סעודיה לאיראן, אם כי החות'ים מכחישים את מעורבותה של טהראן במאבקם.

ריאד, סעודיה
ריאד, סעודיה | צילום: רוייטרס

ביום ראשון הודיעה איחוד האמירויות הערביות כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחה. זאת, לאחר שקודם לכן דווח מפי כלי תקשורת איראניים על מיכליות שעולות באש בסמוך לאמירות פוג'יירה. מדינות המפרץ, שחשות כי איראן מעוניינת בהסלמת המצב, פנו לארה"ב וביקשו ממנה להגן עליהן במקרה של מלחמה. זאת, לאחר שהחוקרים הבין-לאומיים שהגיעו למקום הבינו כי התקיפה נעשתה באמצעי מתוחכם, ככל הנראה ספינת מנוע, וכי היא הייתה מחושבת ומכוונות.

שר הביטחון האמריקני, פטריק שנהאן, הציג אמש בפגישה עם יועציו הבכירים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ תוכנית צבאית לשליחת 120,000 חיילים אמריקנים למזרח התיכון, במקרה שאיראן תתקוף כוחות אמריקניים או תאיץ את תוכנית הגרעין שלה. כך דיווח בניו יורק טיימס מפי גורמי ממשל. לא ברור עד כמה טראמפ מעורב בפרטי התוכנית. את התיקונים במדיניות ארה"ב ביקשו גורמים ניציים בממשל טראמפ, ובראשם יועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. התוכנית לא כוללת פלישה קרקעית לאיראן עצמה, שכן לפי הגורמים פלישה כזאת תדרוש מספר גדול יותר של חיילים.