סעודיה: שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפה במפרץ הפרסי

שר האנרגיה הסעודי הודיע שאחד מארבעת כלי השיט שהותקפו באמירות פוג'יירה היה בדרכו לארה"ב עם משלוח נפט, וקרא לקהילה הבין-לאומית לאבטח התנועה בים. איראן: "מביעים דאגה וצער נוכח התקרית"

זמן צפייה: 03:10

שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, הודיע היום (שני) ששתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפת ארבעת כלי השיט בסמוך לאמירות פוג'יירה אתמול. לדבריו, המכליות ניזוקו באופן משמעותי במתקפה, אך לא היו נפגעים ולא נגרמה דליפה. עוד הוסיף אל-פאלח כי אחד מכלי השיט היה בדרכו להטעין משלוח נפט בנמל ראס תנורה שאמור היה להישלח ללקוחות של חברת הנפט של סעודיה, "ארמקו", בארה"ב. הוא קרא לקהילה הבין-לאומית לאבטח את הניווט הימי ובפרט של מכליות נפט.

אתר החדשות "רוסיה אליום" פרסם היום תיעוד של אחת הספינות שניזוקו אתמול כתוצאה מפעילות החבלה. סך הכל על פי הדיווח, הותקפו אתמול ארבע ספינות - שתיים הנושאות את דגל סעודיה, אחת שנושאת את דגל איחוד האמירויות ואחת עליה התנוסס דגל נורבגיה.

#BREAKING The Norwegian ship "André Victoria", which was subjected to subversive acts in the #Fujairah against four ships near the territorial waters of the #UAE, received a powerful blow that almost led her to sank, according to a video footage obtained by Russia Today pic.twitter.com/Nl15pFt81P


בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני הביע "דאגה עמוקה וצער" נוכח התקרית באיחוד האמירויות והשלכותיה. עוד קרא הדובר לפתיחת חקירה יסודית, והזהיר מפני "קונספירציות שמופצות על ידי גורמים רוחשי רע המנסים לערער את יציבות האזור". ראש ועדת הביטחון הלאומית של הפרלמנט האיראני, חשמתאללה פלאחתפישה, אמר כי "יכול להיות שמדינה שלישית שלחה גורמי חבלה שהביאו לפיצוצים בנמל פוג'יירה, במטרה להביא לחוסר יציבות באזור".

עוד כתבות בנושא:

בצל המתיחות במפרץ: "ארבע אוניות הותקפו בשטח איחוד האמירויות"

איראן: "אם ארה"ב תפעל נגדנו - נכה אותה על ראשה"

איראן מבקשת לאותת לארה"ב: לא חוששים ממלחמה • פרשנות

אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אניות משא בנסיכות אל פוג'יירה

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ביקשה להימנע מהסלמה בכל הקשור לסוגייה האיראנית, והודיעה כי תקיים דיון על מנת להחליט כיצד להמשיך ליישם באופן מלא את הסכם הגרעין. "אנחנו ממשיכים לתמוך באופן מלא בהסכם הגרעין עם איראן", אמרה מוגריני. "אנחנו צפויים לערוך היום פגישה עם שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה ובה נדון מה הדרך הטובה ביותר לתמוך בקיומו המלא של ההסכם, שעבורנו נשאר עמוד התווך של הביטחון באזור. נמשיך לתמוך בו ככל שנוכל ובכל הכלים הפוליטיים שעומדים לרשותנו".

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, התייחס אף הוא לתקיפה: "אנו מודאגים מהסיכון שבכניסה לקונפליקט סביב איראן - אסור לנו לגרום לכך שימשיכו לפתח את הגרעין".

ארה"ב פרסמה אזהרת מסע למלחים והזהירה מפני "מעשי חבלה" שיכוונו לאוניות ששטות סמוך לחופי איחוד האמירויות, זאת על רקע המתיחות המתגברת בין טהראן לוושינגטון. במקביל, מצרים פרסמה הודעת גינוי נגד המתקפה: "מגנים את פעולות החבלה נגד ארבע הספינות ששהו בסמוך לתחום המים הטריטוריאליים של איחוד האמירויות".

בתוך כך, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ביטל את ביקורו במוסקבה, שהיה אמור להתקיים כחלק מביקורו לרוסיה. יחד עם זאת, פומפאו צפוי להיפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין ושר החוץ הרוסי סרגיי לברובין בסוצ'י מחר- כך על פי הודעת משרד החוץ האמריקני. פומפאו, שהמריא היום מוושינגטון בדרכו לבריסל, צפוי לדון בהמשך היום עם בכירי האיחוד האירופי על המתיחות מול איראן לפני שימשיך לרוסיה.

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה

אתמול, כזכור, הודיעה איחוד האמירויות הערביות כי ארבע אוניות משא אזרחיות הותקפו בסמוך למים הטריטוריאליים בשטחה. זאת, לאחר שבבוקר דווח מפי כלי תקשורת איראניים על מיכליות שעולות באש בסמוך לאמירות פוג'יירה. הרשויות בפוג'יירה הכחישו אז את הדיווחים. ערוץ "אל-ערביה אל-חדת'" דיווח כי צוות חקירה בין-לאומי הגיע לפני זמן קצר לנמל פוג'יירה.

בתוך כך, שגרירות ארה"ב בעיראק הורתה לנתינים האמריקנים השוהים במדינה לשמור על ערנות בשל המצב המתוח באזור. במקביל, מצרים גינתה את ההתקפה נגד אוניות איחוד האמירויות.

משרד החוץ של בחריין פרסם הודעה שבה גינה את פעולות החבלה. בהודעה נאמר כי פעולות החבלה הללו מהוות "מעשה עברייני מסוכן" עבור ביטחון השייט הימי באזור, וכי על הקהילה הבין-לאומית ליטול אחריות כדי להבטיח את ביטחון מעבר הספינות. בתוך כך, ראש ועדת הביטחון של הפרלמנט האיראני הצהיר כי הפיצוץ ליד נמל פוג'יירה מראה עד כמה האבטחה בדרום המפרץ הפרסי "שברירית כמו זכוכית".

מוקדם יותר אמר מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חאג'יזאדה, כי "אם ארצות הברית תפעל נגדנו, נכה אותה על ראשה". עוד הדגיש: "הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ הפרסי היוותה בעבר איום. היום מדובר בהזדמנות".

בתוך כך, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הגיע לבגדאד וערך פגישות עם בכירי המיליציות השיעיות שם, בין היתר עם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד מיליציית "אל-חשד אל-שעבי". לפי חלק מהדיווחים, סולימאני ביקש מהם להתכונן לקראת השתתפות במלחמה נגד האמריקנים בעיראק.