רוח גבית למתנגדי החיסון? בדיוק להפך

המלצת פאנל המומחים של ה-FDA, שלא להמליץ על אישור גורף ל"בוסטר" בארה"ב, רחוקה מלהיות דרמה. היא למעשה מאשרת את מה שידענו מזמן. החיסון השלישי יעיל ובטוח. טור דעה

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של פייזר | צילום: רויטרס

שגרת ליל שישי נגדעה ברגע. בזה אחר זה שוגרו פושים שמכריזים על דרמה של ממש. ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקני - הרגולטור הרפואי החשוב בעולם, הכריע נגד ה"בוסטר" או במילים אחרות - מנת החיסון השלישית. שוד ושבר.

אלא שמי שעקב אחרי ההצבעה הבין מיד שלא מדובר בהפתעה גדולה, למעשה רחוק מכך. כבר ביום רביעי פורסם מסמך, שעליו היו חתומים מדענים בולטים ב-FDA, שמסתייגים מהבקשה של פייזר לאשר גם את החיסון השלישי בארצות הברית.

וכאן האבסורד הגדול: דווקא הזהירות הזאת, שמוכיחה פעם אחר פעם כי בניגוד לטענות השרלטניות של מתנגדי החיסונים, ההחלטה על אישור חיסון מתקבלת בכובד ראש ובמנותק מלחצים פוליטיים - דווקא היא משמשת כנשק למכחישים. כאן המקום לציין שגם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וגם פרויקטור הקורונה שלו, ד"ר אנתוני פאוצ'י, דחקו בוועדה להמליץ על חיסון שלישי לכלל האוכלוסייה.

ההחלטה נעוצה בהבדל שבין מבצע החיסונים הישראלי לאמריקני: בזמן שישראל התחילה הכי חזק שלה ואז הגבירה, האמריקנים לקחו את הזמן. מבצע החיסונים למנה הראשונה והשנייה עוד בעיצומו. במדינות רבות בארה"ב, בעיקר רפובליקניות, שיעור המתחסנים נמוך. במקביל, בקרב על מי שהתחסן, האפקט עדיין טרי ורמת הנוגדנים גבוהה.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט
ביידן ובנט בפגישתם. אין דמיון במצב בין ישראל לארה''ב | צילום: אבי אוחיון / לע''מ

לעומת זאת בישראל המצב שונה. המסה הקריטית של המתחסנים כבר "ותיקה", יותר מחצי שנה עברה לרוב מהמנה השנייה, ובדיוק לשם כך נוצר הבוסטר שתפקידו לתת "בוסט" ולהעלות שוב את רמת הנוגדנים. מומחי ה-FDA אף הדגישו שמדובר בהחלטה נכונה לעת הזאת, והיא תיבחן שוב בהמשך.

נוסף על כך, וכחלק מאותו כובד הראש במתן אישור רגולטורי לחיסון, המומחים הסבירו שהנתונים שקיבלו מישראל הם אמנם מרשימים אך אלה "נתוני שטח" שאינם יכולים להחליף נתוני ניסוי קליני שנדרש, והנה קיבלנו עוד הוכחה שישראל "אינה מעבדה" כפי שמכחישי החיסונים אוהבים לומר. נתוני המעבדה שפייזר הציגה, אגב, לא היו מספקים.

בשורה התחתונה, אין דבר יותר מגוחך מהשימוש שעושים מתנגדי החיסונים או מתנגדי החיסונים בהסוואה (תנועה שהולכת ותופסת תאוצה בעידן החיסון השלישי) בהחלטת ה-FDA. ההחלטה, הלכה למעשה, מאששת את מה שידענו כבר: החיסון השלישי יעיל ובטוח, ובמצב התחלואה בישראל הוא הכרחי.