מומחי ה-FDA המליצו: מנת חיסון שלישית - רק לבני 65 ומעלה

בתום דיון שנמשך מספר שעות, מנהל המזון והתרופות האמריקני החליט שלא להמליץ על מתן חיסון שלישי נגד קורונה של פייזר באופן גורף לבני 16 ומעלה, אך כן לבני 65 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון

חיסון, קורונה
חיסון לקורונה | צילום: רויטרס

פאנל המומחים של מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) החליט הערב (שישי) בתום דיון שנמשך מספר שעות, שלא להמליץ על מתן חיסון שלישית נגד קורונה של פייזר באופן גורף לבני 16 ומעלה. עם זאת, המומחים כן המליצו לתת את המנה השלישית לבני 65 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון. בין המשתתפים בדיון נכחה ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס.

ההחלטה, שמנוגדת לעמדת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וממונה הקורונה האמריקני אנתוני פאוצ'י, התקבלה לאחר שענקית התרופות פייזר הגישה בקשה להכניס את החיסון השלישי תחת האישור שקיבלו שתי המנות הראשונות, אך הבקשה נדחתה.

חיסון קורונה בישראל
חיסון קורונה בישראל | צילום: רויטרס

אתמול פורסמו נתוני מחקר שהצביעו על זינוק של פי 10 בהגנה החיסונית וכן יעילות גבוהה במניעת הדבקה ובמניעת התפתחות מחלה קשה אצל נדבקים בקבלת המנה השלישית. המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal Of Medicine כלל צוות חוקרים ממכון ויצמן, משרד הבריאות, הטכניון, האוניברסיטה העברית, מכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא ומכון KI.

במסגרת המחקר, יותר ממיליון ישראלים שהיו זכאים לחיסון במועד תחילת מבצע החיסונים, הוגדרו על פי שתי קבוצות: קבוצת הזכאים שטרם מימשו את זכאותם וקבוצת המתחסנים במנה שלישית. החוקרים הראו כי 12 יום לאחר קבלת מנת הדחף, הן שיעור המאומתים והן שיעור החולים במצב קשה, היה קטן פי 10 ויותר בקבוצת הבוסטר בהשוואה לקבוצת הזכאים לבוסטר.

גם לפי ניתוח שמרני יותר, שניסה לנטרל הבדלים התנהגותיים אפשריים בין שתי הקבוצות, שיעור המאומתים היה קטן לפחות פי 5 בקבוצת הבוסטר. בסך הכול, בקבוצה שלא קיבלה בוסטר נרשמו 439 מאומתים ו-294 חולים קשים לעומת 934 מאומתים ו-29 חולים קשים בקבוצת הבוסטר. מחקרים עתידיים יוכלו לקבוע מהי מידת היעילות ארוכת הטווח של מנה שלישית של החיסון אל מול דלתא ואל מול וריאנטים עתידיים.