המשותפת נחלשת, ונתניהו יוצא לקמפיין במגזר הערבי • פרשנות

שני הביקורים הנדירים של נתניהו בטירה ובאום אל פאחם ביממה האחרונה הם רק יריית הפתיחה. ראש הממשלה מעודד מירידת כוחם של המפלגות הערביות בסקרים, ואפילו מכוון לשני מנדטים מהרחוב הערבי

זמן צפייה: 00:58

אירוע נדיר התרחש ביממה האחרונה בפוליטיקה הישראלית, כאשר בתוך 24 שעות ביקר ראש הממשלה נתניהו בשני ישובים בחברה הערבית – אתמול בטירה והיום באום אל-פאחם. המטרה המוצהרת הייתה עידוד האוכלוסיה להתחסן, אולם אין ספק שמדובר במהלך פוליטי מתוכנן היטב.

נתניהו מתכנן קמפיין אישי נרחב בחברה הערבית. שני הביקורים האחרונים הם רק הסנונית הראשונה, יריית הפתיחה לשורה ארוכה של ביקורים בישובי המגזר הצפויים בשבועות האחרונים. בקמפיין הליכוד גם מתכננים להשקיע כסף בהסברה ממוקדת לציבור הערבי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

האמירה מעוררת המחלוקת של האוזר: "לא ישבתי תחת נתניהו"

ניסנקורן: גנץ ניהל מאחורי גבי מו"מ לריקון סמכויות תפקידי

רה"מ בריאיון: "לא שולל שריון מועמד ערבי, יש פוטנציאל למגזר"

בשיחות סגורות נתניהו אמר למקורביו שהוא מכוון לכשני מנדטים מהציבור הערבי. אלא שנתניהו לא עושה את זה רק כדי להעביר מקולות המגזר לליכוד, אלא גם, ואולי בעיקר, כדי להחליש את הרשימה המשותפת, שנמצאת במגמת ירידה ברורה, באמצעות הורדת המוטיבציה בציבור הערבי להצביע להם.

ראש הממשלה נתניהו עם מתחסנת במרכז החיסונים בטירה
מהלך מתוכנן היטב. נתניהו בטירה, היום | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

על פי הסקר האחרון שפורסם בחדשות 13, הרשימה משותפת זוכה לעשרה מנדטים בלבד, כרסום של שליש מכוחה המקורי – 15 מנדטים. לא מדובר בסקר חד פעמי, ישנה מגמה רציפה של היחלשות ברשימה המשותפת.

יש לכך שני הסברים מרכזיים: הראשון הוא האכזבה בציבור הערבי, שרצה לראות יותר מעורבות והשפעה של הח"כים הערבים. רף הציפיות עלה מאוד כאשר נראה היה שהמשותפת תהיה אולי חלק ממשלתו של גנץ – והוא התרסק כאשר התברר שגנץ הולך לממשלת אחדות עם נתניהו.

ההסבר הנוסף של ההיחלשות הוא המריבות והפיצול בתוך הסיעה בין המפלגות, בעיקר על רקע העימות עם רע"מ של מנסור עבאס שניהל מגעים עם ראש הממשלה נתניהו. האכזבה של הציבור הערבי מנבחריו וגם המריבות בתוך הבית, ללא ספק משרתות את ראש הממשלה.