הפיגועים האחרונים מעידים: המחבלים הבודדים לא ייעלמו • פרשנות

למחבל שביצע את פיגוע הדריסה בגוש היו את הנתונים הקלאסיים למפגע בודד: רקע פלילי ומאסר בכלא הישראלי. מקרה זה מעיד שוב כי לא רק שתופעה זו תישאר, אלא שהיא מספקת השראה לפלסטינים נוספים

זמן צפייה: 06:45

עלאא הרימי בן ה-26, המחבל שביצע את פיגוע הדריסה היום (שישי) בגוש עציון, הוא מפגע בודד קלאסי – אדם עם רק מאוד בעייתי של סמים, סכסוכים משפחתיים וריצוי עונש מאסר בישראל על טרור עממי. המקרה הזה מעיד שוב כי תופעת הבודדים לא נעלמה, לא רק שהיא נשארת איתנו – היא גם נותנת השראה לכאלה נוספים.

הרימי קיבל השראה מהאירועים הקשים שהתרחשו בימים האחרונים – מהרצח של דביר שורק, שהתבצע קילומטרים ספורים דרומה מהמקום שבו אירעה הדריסה היום, אז אלו היו שני מחבלים אשר הזדהו עם חמאס, אך היוזמה הייתה שלהם, כלומר הפיגוע לא היה מתוכנן. הייתה להם סכין באוטו והם זיהו הזדמנות לפגוע.

כמו גם הנערים שביצעו אתמול את פיגוע הדקירה בכניסה להר הבית בעיר העתיקה בירושלים. האירוע היה משמעותי, מאחר ובאופן טבעי הר הבית הוא אחד הנושאים שיכול להוציא את כל הפלסטינים אל הרחוב. עם זאת, במקרה זה נראה שהרחוב הפלסטיני לא געש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

השוטר שירה במחבל בגוש עציון: "ראיתי שהחזיק חפץ ויריתי בו"

בנשקים שלופים: תיעוד המצוד אחר המחבלים מהפיגוע בגוש עציון

אחרי שנרתם לשיקום מצבת חלל צה"ל: מפגש תושב סכנין עם אם החייל

חשד לפיגוע באזור גוש עציון
חשד לפיגוע באזור גוש עציון | צילום: יוסף חיים ישראל. תיעוד מבצעי מד''א

דריסה בגוש עציון, דקירה בהר הבית - והרצח של דביר שורק: שלושה פיגועים בשמונה ימים

מוקדם יותר היום, כאמור, בוצע פיגוע דריסה בכביש 60 סמוך ליישוב אלעזר שבגוש עציון. שני אחים, נחום נביס בן ה-17 ונעם נביס בת ה-20, נפצעו קשה ובינוני. צוות מד"א שהגיע למקום העניק לפצועים טיפול רפואי במקום ופינה את הנער לבית החולים הדסה עין כרם כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב מערכתית, ואת הצעירה לשערי צדק, כשהיא סובלת מחבלות. נחום מנותח בבית החולים, והרופאים נאבקים על חייו.

ג', שוטר מרחב חברון של מחזור ש"י שבמקרה היה באזור, ראה את המתרחש, הגיב מיד וירה במחבל. בתיעוד ממצלמת הרכב שלו, ניתן לראות את רכבו של המחבל עלאא הרימי סוטה בחדות ימינה ופוגע באנשים הממתינים בטרמפיאדה. ג' סיפר כי "יצאתי מהבית למשמרת וכשהגעתי לצומת הבחנתי ברכב פונה ימינה לכיוון טרמפיסטים, פוגע בהם ואחד עף באוויר. ראיתי את נהג הרכב הפוך, ממלמל משהו ומנסה לצאת מהחלון. הוא החזיק פחץ לא ברור וישר נטרלתי אותו ומיד ניגשתי לטפל בפצועים".

Whatsapp Image 2019 08 16 At 1
עלאא הרימי, המחבל שביצע את פיגוע הדריסה בגוש עציון

המחבל, כאמור, הוא עלאא הרימי בן ה-26 אשר מזוהה עם תנועת פתח וג'יהאד האסלאמי. הרכב בו נהג היה ככל הנראה גנוב. הרימי היה כלוא בישראל בין השנים 2014 ל-2015 בגין טרור עממי. כמו כן הוא מוכר כמשתמש בסמים ומעורב בסכסוכים משפחתיים.

ביום חמישי שני קטינים ממזרח ירושלים דקרו שוטר כבן 30 בסמוך לשער השלשלת בעיר העתיקה בירושלים. שני המחבלים נוטרלו - אחד מהם חוסל והשני במצב קשה. השוטר נפצע בינוני ופונה על ידי צוות מד"א לבית החולים שערי צדק, כשהוא סובל מפצעי דקירה בפלג גופו העליון.

בתיעוד מרגע הדקירה בעיר העתיקה בירושלים, שאירע מוקדם יותר היום (חמישי) בסמוך לשער השלשלת, ניתן לראות את שני המחבלים - קטינים ממזרח ירושלים - מתקרבים בריצה לעבר איש הביטחון ודוקרים אותו במאצעות סכין. מיד לאחר מכן נראים כוחות הביטחון שולפים אקדחים, יורים לעבר השניים - ומנטרלים אותם. אחד מהמחבלים חוסל, והשני - נפצע קשה.

כזכור, ביום חמישי שעבר נמצאה גופתו של החייל דביר שורק מוטלת לצד הכביש, בין אפרת למגדל עוז שבחטיבה המרחבית עציון. שורק נהרג כשעשה את דרכו בחזרה מירושלים לישיבת ההסדר "אור-תורה מחניים", שבה למד. בתום מצוד שנמשך יומיים עצרו צה"ל, שב"כ וימ"מ עצרו ביום שבת לפנות בוקר את החשודים שדקרו למוות את שורק. החשודים הועברו לחקירת שב"כ.