לאחר הצגת תוכנית המאה: אבו מאזן מצוי בין הפטיש לסדן • פרשנות

יו"ר הרשות לא מעוניין באינתיפאדה שלישית, אך רוצה לבצע צעד שיבהיר לקהילה הבינ"ל שהעסקה מהווה חציית גבולות. לכן, בנאומו לאחר פרסומה הוא לא שבר את הכלים, אך עוד עשוי לנקוט צעדי קיצון

זמן צפייה: 12:54

נאומו הבלתי-תקיף של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמש (שלישי) לאחר הצגת תוכנית השלום האמריקנית לא משקף את עמדתו בפנים, ואת המצב הסבוך שבו הוא מצוי - בין הפטיש לסדן. הוא לא רוצה אינתיפאדה שלישית או פיגועים גדולים, אבל כן מעוניין לעשות מהלך שיבהיר לקהילה הבין-לאומית שמדובר במהלך שחצה את הגבול. מקורביו אומרים שהוא נדחק לקיר.

ברשות הפלסטינית, אצל אבו מאזן ומקורביו, יש תחושה קשה של הגעה למבוי סתום, מכיוון שהאמריקנים והישראלים מציגים לקהילה הבין-לאומית ולמדינות ערב תוכנית שלום, כשהצד הפלסטיני מוצג כסרבן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מחלוקת בעולם הערבי על תוכנית השלום; אבו מאזן: י-ם לא למכירה

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

ביום ראשון: ההחלטה להחיל ריבונות ביו"ש תובא לאישור הממשלה

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מגיב לבחירות בישראל
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, מגיב לבחירות בישראל | צילום: רויטרס

נוסף לכך ישנה תחושה עמוקה של בגידה של מדינות ערב, במיוחד לאור התגובה שיוצאת מקהיר – שם לא הצהירו כי התוכנית אינה טובה, אלא קראו לפלסטינים ולישראל ללמוד אותה, והדבר מדיר שינה מעיני יו"ר הרשות.

אבו מאזן ינסה לעורר את השטח אבל במידה כזו שלא תצא משליטה. מצד שני הוא יודע שלא יוכל לשלוט בלהבות כל הזמן. בנוסף על כך, חמאס מאגף אותו ברצועה. נכון לעכשיו ארגון הטרור נותן ליו"ר הרשות לו להוביל את המושכות, אבל כשחמאס יחל לפעול נגד ישראל בגדה - זה עלול להוביל להסלמה.

אבו מאזן בנאומו לא שבר את הכלים, לא הודיע על כל ביטול ההסכמים עם ישראל וגם לא הודיע על הפסקת התיאום הביטחוני. עם זאת, הוא צפוי לעשות את זה אם ישראל תלך לצד המעשי של תוכנית השלום – אם תבצע את הסיפוח, אז הוא ינקוט בצעדי הקיצון.