טראמפ: "לא יודע מי ינצח בבחירות - נתניהו וגנץ אנשים טובים"

נשיא ארה"ב נאם בכנס של הקואליציה היהודית רפובליקנית והתייחס בין השאר להכרה בריבונות ישראל בגולן. "רציתי לעשות את זה הרבה זמן. עשינו החלטה מהירה וטובה"

זמן צפייה: 00:46

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם אמש (שבת) בכנס המנהיגים השנתי של הקואליציה היהודית רפובליקנית בלאס וגאס והתייחס ליחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן ועל הקשר בין שתי המדינות. "מי ינצח בבחירות בישראל?" שאל טראמפ את הקהל, שהריע וקרא את שמו של נתניהו. "אני לא יודע", ענה טראמפ, "שניהם אנשים טובים".

את דבריו פתח הנשיא בברכת "שבת שלום", והודה לשלדון ומרים אדלסון, שנכחו בקהל. הנשיא האמריקני התייחס להכרת ארה"ב בריבונות ישראל ברמת הגולן, ואמר כי "זה משהו שרציתי לעשות כבר זמן רב, דיברתי עם דיוויד פרידמן, ג'ארד קושנר וג'ייסון גרינבלט וביקשתי מהם לעשות לי סקירה היסטורית מהירה", סיפר. "שאלתי את פרידמן, 'מה אתה אומר אם אכיר בגולן כשטח ישראלי?' אז הוא אמר לי 'האם תעשה את זה אדוני?', אמרתי לו 'כן'. עשינו החלטה מהירה וטובה", הוסיף.

"הקשר בין ישראל לארה"ב העולם לא היה חזק יותר כמו שהוא עכשיו", הוסיף הנשיא, וטען כי שהוא לא מבין איך "היהודים תמכו בממשל אובמה, על רקע היחסים הגרועים שלו עם ישראל". לאחר מכן דיבר טראמפ על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין האיראני, וציין כי "הם רצו להשמיד את ישראל. להרוג את ישראל". עוד סיפר על יחסיו ה"מעולים" לדבריו, עם נשיא קוריאה הצפונית, קינג ג'ונג און.

עוד בחדשות 13

נתניהו לפומפאו: "הגיע הזמן שהעולם יכיר בריבונות שלנו בגולן"

טראמפ חתם על הכרה בריבונות ישראל בגולן: "החלטה היסטורית"

אחרי ההכרה בגולן: נתניהו שוקל לספח חלקים מהגדה המערבית

שלדון ומרים אדלסון
שלדון ומרים אדלסון | צילום: רויטרס

הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם נשא אף הוא דברים בכנס, והודיע כי הוא מעוניין שארה"ב תחתום על הסכם הגנה הדדי עם ישראל, לפיו כל התקפה על ישראל תיחשב להתקפה על ארה"ב. לדבריו, "אמריקה צריכה ליידע את אויבי ישראל שאם הם מבקשים להרוס את מדינת היהודים - הם יצטרכו לעבור דרכנו".

מוקדם יותר אתמול, נחשף בחדשות 13 כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לספח או להחיל את החוק הישראלי על חלקים מהגדה המערבית לאחר הבחירות.

גורמים בסביבת נתניהו שאינם קשורים לקמפיין הבחירות אמרו כי בעבר התנגד נתניהו לסיפוח או להחלת החוק הישראלי על הגדה המערבית אך בשבועות האחרונים שינה את עמדתו והוא פתוח יותר לרעיון של קידום מהלך כזה - לכל הפחות לגבי ההתנחלויות.

טראמפ חותם על ההכרה ברמת הגולן כשנתניהו לצידו

המקורות ציינו כי ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן נתנה דחיפה נוספת לנתניהו לבחון אפשרויות של סיפוח או החלת החוק הישראלי על חלקים בגדה המערבית. לדבריהם, אם תקום ממשלת ימין צרה אחרי הבחירות התרחיש הזה יהפוך לממשי עוד יותר והסבירות לכך תעלה משמעותית.

עיתוי מהלך כזה יהיה אחרי הצגת תכנית השלום של טראמפ ולאחר שהפלסטינים ידחו אותה וישראל תקבל אותה בחיוב עם הסתייגויות. בתרחיש כזה נתניהו סבור כי ניתן יהיה לקבל גיבוי של ממשל טראמפ למהלכי סיפוח או החלת החוק הישראלי לפחות על שטח ההתנחלויות או על כמה מגושי ההתנחלויות.

לשכת ראש הממשלה לא הכחישה את הדברים ומסרה: "איננו מתייחסים לפרטים"