גורמי ביון: באיראן חלוקים בנוגע לפגיעה ביעדי ארה"ב במזה"ת

ברקע המתיחות בין הצדדים, גורמים ערבים טוענים כי במשמרות המהפכה מבקשים לתקוף מטרות בעלות ערך לאמריקנים, כולל בישראל. לדברי המתונים - מדובר בהתאבדות. שני הצדדים מחכים להחלטת חמינאי

זמן צפייה: 04:23

בימים אלה מתנהל ויכוח מדיני באיראן סביב פגיעה באינטרסים אמריקניים במזרח התיכון ובישראל. בעוד שגורמים מסוימים קוראים לתקוף יעדים מעין אלו, הגורמים המתונים יותר טוענים כי זו תהיה התאבדות. הדברים פורסמו בכלי תקשורת ערביים מפי גורמי ביון ערביים. גם כלפי חוץ מדברים האיראנים בשני קולות: איומים בפיגועים ועימות צבאי מחד, ומנגד אפשרות למשא ומתן עם המערב להסכם גרעין חדש. מי שיכריע איך תנהג המדינה הוא השליט העליון, האייתולה עלי חמינאי.

בתוך כך, ארה"ב אותתה לאיראנים כי היא עלולה להגיב בחומרה לתוקפנות מהצד השני והעבירה לבסיס האמריקני בקטר מפציצי 52-B. שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס למתיחות בין שתי המדינות ואמר: "איראן מבצעת שורה של צעדי איום מסלימים ומאיימים, כל התקפה מצדם או מצד נאמניהם עלינו – תזכה לתגובה נחושה".

מפציץ אמריקני, ארכיון
מפציץ אמריקני, ארכיון | צילום: רויטרס

על רקע המתיחות, טען הבוקר סגן מפקד משמרות המהפכה, הגנרל ידולה ג'באני, כי ארה"ב לא תעז לפתוח בפעולות נגד ארצו. את הדברים אמר בתגובה לדבריו אמש של נשיא ארצות הברית דונלד טראפ, לפיהם וושינגטון אינה שוללת אופציה צבאית מול האיום האיראני. מנגד, השגריר האיראני באו"ם ניסה להפחית מחומרת האיום שנשקף ליעדים אמריקניים במפרץ: "כל אלה טענות שמשמיעים אותם האנשים שעשו את אותו דבר לפני פלישת ארה"ב לעיראק. מדובר במודיעין מזויף".

בתוך כך, ממשיכה ארה"ב להפעיל לחץ על מעצמות אירופה החתומות על הסכם הגרעין. בריאיון לעיתון "בילד" הגרמני, הזהיר שגריר ארצות הברית לגרמניה, ריצ'ארד גרנל, כי חברות גרמניות שיהיו מעורבות במסחר עם האיראנים - לא יסחרו עם ארה"ב. בנוסף איים כי גם הכניסה לארה"ב תיאסר למי שסוחר עם איראן - גם למחזיקי ויזה אמריקנית.

משמרות המהפכה באיראן
משמרות המהפכה באיראן | צילום: רויטרס

שלשום קיימו יועצי המודיעין והצבא הבכירים של טראמפ פגישה יוצאת דופן במטה ה-CIA ודנו באיראן - כך דיווחה אתמול רשת NBC. על רקע התגברות המתיחות בין וושינגטון לטהראן, החליט שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שהיה בביקור באירופה, לשוב לארצות הברית לטובת השתתפות בשיחות הביטחוניות בבית הלבן בנוגע לאיראן ולצפון קוריאה. בעוד שאיראן רוצה לחזור להסכם הגרעין בתצורתו המקורית ולכן הציבה את האולטימטום של חזרה להעשרת אורניום ברמה גבוהה, שואפת ארה"ב בגלוי להיכנס למשא ומתן עם איראן על הסכם חדש. כאמצעי לחץ נוסף נמצאת כעת על הכוונת תעשיית המתכות של איראן, ענף הייצוא השני בחשיבותו במדינה אחרי הנפט.

מאוחר יותר התבטא בנושא  פומפאו: "איראן ביצעה מספר פעולות מאיימות בשבועות האחרונים. כל מתקפה מצידה או מצד בעלות בריתה נגד אזרחי ארה"ב או נגד האינטרסים שלנו תיענה בתגובה מהירה".