טראמפ: "לא שולל עימות צבאי עם איראן - מקווה שזה לא יקרה"

נשיא ארה"ב סיפר שנושאת המטוסים נשלחה למפרץ הפרסי בשל איומים מטהראן. שר החוץ האמריקני שב מאירופה לוושינגטון כדי לדון במתיחות בין המדינות. חזבאללה: "הסנקציות - מהלך רודני ודיקטטורי"

זמן צפייה: 03:55

באירוע בבית הלבן אמר היום (חמישי) נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שאינו שולל עימות צבאי עם איראן, אך הדגיש שהוא אינו מעוניין בו. בנוסף, סיפר טראמפ שנושאת המטוסים נשלחה למפרץ בשל איומים הנשקפים מאיראן. "הם היו מאיימים", אמר. "יש לנו מידע שאתם לא רוצים לשמוע. ואנחנו פשוט רוצים ביטחון במדינה הזו ובמקומות רבים אחרים". בתגובה לשאלה האם קיים סיכוי לעימות צבאי עם איראן ענה טראמפ: "ניתן לומר שתמיד קיימת סכנה כזו, לא? אני לא רוצה להגיד שלא אבל אני מקווה שזה לא יקרה. יש לנו את אחת הספינות החזקות ביותר בעולם מוכנה ואנחנו לא רוצים להיאלץ לעשות דבר".

במקביל, קיימו היום יועצי המודיעין והצבא הבכירים של טראמפ פגישה יוצאת דופן במטה ה-CIA ודנו באיראן - כך דיווחה היום רשת NBC. על רקע התגברות המתיחות בין וושינגטון לטהראן, החליט שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שהיה בביקור באירופה, לשוב לארצות הברית לטובת השתתפות בשיחות הביטחוניות בבית הלבן בנוגע לאיראן ולצפון קוריאה. בעוד שאיראן רוצה לחזור להסכם הגרעין בתצורתו המקורית ולכן הציבה את האולטימטום של חזרה להעשרת אורניום ברמה גבוהה, שואפת ארה"ב בגלוי להיכנס למשא ומתן עם איראן על הסכם חדש. כאמצעי לחץ נוסף נמצאת כעת על הכוונת תעשיית המתכות של איראן, ענף הייצוא השני בחשיבותו במדינה אחרי הנפט.

כתבות נוספות בנושא:

המשבר האמיתי סביב הסכם הגרעין עם איראן: עוד 60 יום • פרשנות

ארצות הברית הטילה סנקציות חדשות על ייצוא מתכות מאיראן

הצבת נושאת המטוסים האמריקנית במפרץ הפרסי: עקב התרעת המוסד

דונלד טראמפ נואם בבית הלבן על הסכם הגרעין
דונלד טראמפ נואם בבית הלבן על הסכם הגרעין | צילום: רויטרס

מאוחר יותר התבטא בנושא שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו: "איראן ביצעה מספר פעולות מאיימות בשבועות האחרונים. כל מתקפה מצידה או מצד בעלות בריתה נגד אזרחי ארה"ב או נגד האינטרסים שלנו תיענה בתגובה מהירה".

לעומת ארה"ב שפרשה מהסכם הגרעין, מדינות אירופה פרסמו הודעה משותפת שבה נאמר: "אנחנו קוראים לאיראן להמשיך ולקיים את תנאי ההסכם וההתחייבויות שבו כפי שעשתה עד כה כדי למנוע הידרדרות. אנחנו דוחים בתוקף כל ניסיון לאולטימטום ונבחן את התנהלותה של איראן תחת תנאי ההסכם הקיים". הטון האירופי תקיף יותר מזה שנשמע מכיוון רוסיה וסין, והמסר הוא: להפרה האיראנית של ההסכם יהיו השלכות.

בינתיים, חצתה נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן" את המפרץ הפרסי. גורמים בפנטגון אומרים כי איראן נתנה אור ירוק לארגוני החסות שלה, כדוגמת חזבאללה, לתקוף יעדים אמריקניים במפרץ.

ואכן, מוקדם יותר היום, תקף ארגון חזבאללה את ממשל ארצות הברית בעקבות החלטתה להטיל סנקציות נוספות על איראן והגדיר את צעדיה "בלתי מוצדקים". בהצהרה שפרסם, כינה הארגון את המדיניות האמריקנית נגד איראן "רודנית ודיקטטורית".הארגון, שמשמש גם מנגנון פוליטי בלבנון ומיוצג בפרלמנט הלבנוני, נתמך על ידי משטר האייתולות ונפגע באופן ישיר מהסנקציות האמריקניות נגד איראן. לטענת בכיריו, העיצומים החד-צדדיים של ממשל טראמפ אינם מכבדים את החוק הבין-לאומי ובוושינגטון "מתנהגים בהתאם לחוקי הג'ונגל". כמו כן, הביעו בארגון איום מרומז לעברה של ארצות הברית ואמרו כי לאיראן יש את העוצמה להגן על עצמה.

משרד החוץ האיראני אמר מוקדם יותר היום כי העיצומים החדשים הם "בניגוד לנורמות הבין-לאומיות" והפסדי המדינה כתוצאה מאותם עיצומים הם באחריותה של וושינגטון.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו | צילום: רויטרס

בתוך כך, במהלך נאום במועצת זכויות האדם של האו"ם בג'נבה, קראה ארצות הברית לקוריאה הצפונית לפרק את מחנות האסירים הפוליטיים: "בין 80 אלף ל-120 אלף צפון קוריאנים מוחזקים בתנאים ירודים במחנות. אנחנו קוראים לקוריאה הצפונית לשחרר את כל האסירים הפוליטיים המוחזקים בהם".

כזכור, אתמול חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על צו מנהלי להטלת סנקציות נוספות על איראן הנוגעות להכנסותיה מייצוא מתכות, ואיים שינקוט צעדים נוספים אלא אם המדינה "תשנה את התנהגותה לחלוטין". הסנקציות כוללות את המתכות ברזל, פלדה, אלומיניום ונחושת. לפי הבית הלבן, מדובר בעשרה אחוזים מכלל הייצוא של איראן. טראמפ הוסיף כי המהלך נועד להזהיר מדינות אחרות מפני עקיפת הסנקציות. "לא נהיה סובלניים כלפי סחר במתכות עם איראן", אמר.

כזכור, אתמול כינסו שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים שבה התייחסו להודעתה של טהראן להשעות את מחויבויותיה בחלק מסעיפי הסכם הגרעין - "כחלק משימור ההסכם הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט", הדגיש לברוב, והוסיף כי על המדינות החברות להמשיך לקיים דיונים על הסכם הגרעין איראני. זריף הצטרף לדבריו, ואמר כי "אנחנו יכולים להבטיח את המשך קיומו של הסכם, אם המעצמות האירופיות יעמדו בהתחייבויותיהן".

זריף ולברוב במוסקבה
זריף ולברוב במוסקבה | צילום: רויטרס

שר החוץ הרוסי תקף את פעולות ארצות הברית, ואמר כי הגברת הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון היא פעולה מצערת. "על ארצות הברית להתרכז בדמוקרטיה, ולא לאיים על מדינות אחרות", אמר לברוב, והוסיף כי "קריאותיה של ארצות הברית להגביל את ההשפעה האיראנית באיזור הן לא מציאותיות וחסרות סיכוי".

איראן הודיע לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% - כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.