רה"מ בדק תגובת ראשי יש"ע לאפשרות של מדינה פלס' בתוכנית המאה

נתניהו בחן את תגובת קרשי המועצות בכל הנוגע לאפשרות של הקמת המדינה הפלסטינית, אך סירב לפרט מה כוללת "עסקת המאה". משתתף בפגישה: "יצטרכו להיות ויתורים משמעותיים - הימין לא בשל"

זמן צפייה: 02:12

במהלך ביקורו בוושינגטון, ראש הממשלה בנימין נתניהו ערך אתמול (שני) פגישה עם כמה מראשי מועצת יש"ע, ובדק עמם כיצד יגיבו אם "תוכנית המאה" של הנשיא דונלד טראמפ תכלול מדינה פלסטינית.

שני גורמים שהשתתפו בפגישה אמרו כי נתניהו ניסה לבחון את תגובתם של ראשי המועצה, שהגיעו לעיר לקראת נאומו של טראמפ שייערך היום ובו יציג את עיקרי התוכנית המדינית. "איך אתם מגדירים מדינה? אם אין צבא זו מדינה?", שאל נתניהו שרצה לדעת גם מה יהיו ההשלכות הפוליטיות של מהלך כזה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

דיווח: אבו מאזן על תוכנית המאה – "יש צורך בהסלמת ההתנגדות"

גנץ: אפעל מיד לאחר הבחירות ליישומה של תוכנית השלום האמריקנית

אבו מאזן: "מעריכים את התנגדותה של בריטניה לתוכנית המאה"

פגישת נתניהו וטראמפ בבית הלבן לקראת תכנית המאה
פגישת נתניהו וטראמפ בבית הלבן לקראת תכנית המאה | צילום: חדשות 13

במהלך הפגישה סירב ראש הממשלה לפרט מה כוללת "תוכנית המאה" של טראמפ ואמר כי הבטיח לנשיא האמריקני כי לא יחשוף פרטים לפני נאומו, היום בשבע בערב בבית הלבן. נתניהו נשאל כמה פעמים על ידי כמה מראשי המתנחלים שהשתתפו בפגישה האם תוכנית טראמפ תובא לאישור בממשלה ובכנסת, וכן אם בכוונתו לבצע מהלך של סיפוח בגדה המערבית. רה"מ סירב להשיב ורק אמר: "יקרו מחר דברים גדולים בואו נחכה ונראה".

שני משתתפים בפגישה אמרו כי יצאו ממנה מודאגים מאוד: "יצטרכו להיות ויתורים משמעותיים של ישראל ואני לא בטוח שהימין הישראלי בשל לכך", אמר אחד המשתתפים בפגישה.

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת האו''ם
יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נואם בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

אמש פורסם בחדשות 13 כי מדינות המפרץ אינן צפויות להתנגד לתוכנית השלום האמריקנית, אלא לפרסם הודעה תמיכה בה ולהודיע כי מדובר ב"התחלה טובה". בכיר ערבי מאחת ממדינות המפרץ אמר לחדשות 13 כי למרות הודעת התמיכה הצפויה מצד המדינות, אם במסגרתה ארה"ב תאפשר לישראל לספח חלקים בגדה המערבית באופן מיידי, הם ייאלצו להתנער ממנה.

אתמול, כאמור, נפגש ראש הממשלה עם הנשיא האמריקני בבית הלבן ודן עמו ב"תוכנית המאה". בפתח הפגישה הצהיר נתניהו כי "עסקת המאה היא הזדמנות המאה - ולא נוותר עליה", ואמר לנשיא: "מצפה לעשות איתך היסטוריה מחר". ראש הממשלה הודה לנשיא האמריקני: "התמיכה שלך בישראל הפכה את חיינו לחזקים מאי פעם, ואני מצפה לכך שנהפוך את חיינו לחזקים עוד יותר".

לאחר מכן, טראמפ נפגש עם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שאמר בתום הפגישה כי "תוכנית השלום של הנשיא היא אבן דרך משמעותית והיסטורית. מיד לאחר הבחירות אפעל ליישומה בממשלת קבע - ותוך תיאום עם המדינות באזור".

טראמפ נשא דברים אף הוא בפתח הפגישה בחדר הסגלגל. "התוכנית חשובה מאוד למזרח התיכון - בכל מקום שהלכתי אמרו שישראל והפלסטינים צריכים לעשות שלום. אנשים עובדים על זה שנים רבות, ואנו מתקרבים לפתרון יותר מאי פעם, אבל צריכים שאנשים נוספים יסכימו. רוב האומות הערביות הסכימו וזו התחלה נהדרת. זה יהיה נפלא אם נוכל לבצע את זה. אומרים שזו אחת העסקאות הטובות ביותר, התוכנית הגיונית לכולם".

עוד הוסיף כי "השיחה עסקה בנושאים החשובים ביותר לעתידה ולבטחונה של מדינת ישראל רוב אלו ישארו כמובן חסויים לעת הזו. העליתי גם את סוגיית חזבאלה והגזרה המתחממת בסוריה ואפשר שבלבנון. דיברנו גם על חשיבות השיח מול הפלסטינים, מדינות האזור ומלך ירדן. העליתי בפני הנשיא גם את סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים הנמצאים בשבי החמאס והדגשתי כי בכל הסדר - חייבים לכלול את השבתם הבייתה".