איראן: "מכלית הנפט שנעצרה על ידי בריטניה - לא יועדה לסוריה"

סגן שר החוץ האיראני טען כי חרף טענת לונדון, יעד כלי השיט שנתפס היה "מקום אחר". עוד הצהיר: "המכלית חלפה דרך מים בין-לאומיים במצר גיברלטר - החוק לא מתיר לממלכה לעצור אותה"

חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית
חיילי הצבא הבריטי משתלטים על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, הצהיר היום (ראשון) כי מכלית הנפט שנעצרה על ידי בריטניה במצר גיברלטר לא יועדה לסוריה - חרף טענות לונדון, שעצרה את המכלית בגין ההפרה האיראנית של הסנקציות, לדבריה.

אראקצ'י תיאר את מעצר המכלית כ"מהלך פיראטי", והסביר כי בשל קיבולת המכלית היא עברה דרך מצר גיברלטר, ולא דרך תעלת סואץ. ארקאצ'י הדגיש, כאמור, כי יעד כלי השיט לא היה סוריה - אך לא ציין מה היה היעד המתוכנן.

"הנמל בסוריה, שאליו לדברי הממלכה הייתה אמורה להגיע המכלית, איננו גדול מספיק בשביל המכלית", הסביר סגן השר. "המכלית חלפה דרך מים בין-לאומיים במצר גיברלטר, ואין שום חוק שמאפשר לבריטניה לעצור אותה. אנחנו דורשים את שחרורה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

איראן: "נגביר את העשרת האורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם"

נתניהו על הודעת איראן: "העשרת האורניום – צעד מסוכן מאוד"

"על בריטניה לחשוש": מחריף המשבר סביב תפיסת המכלית האיראנית

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

הבוקר הודיע אראקצ'י באופן רשמי על כך שאיראן תעלה את רמת העשרת האורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים באיראן מדובר על רמה של 5% - החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות. כמו כן, אמר ארקא'צי כי מכתב בנושא יישלח היום על ידי שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זאריף לשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.

"היום אנחנו עושים את הצעד השני בירידה בהתחייבויות בתוכנית הגרעין, בכל שישים ימים תתבצע ירידה נוספת בהתחייבויות שלה", אמר אראקצ'י, והצהיר כי הרפובליקה האסלאמית רוצה שההסכם יינצל, אך דורשת שהמעצמות ימלאו את ההתחייבויות שלהן. "איראן הקדישה מספיק זמן לדיפלומטיה, הדלתות למשא ומתן עדיין פתוחות אך דרושות יוזמות חדשות בנושא. לאיחוד האירופי היו שישים ימים למצוא ופיתרון והוא לא הצליח".

השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית
השתלטות בריטניה על המכלית האיראנית | צילום: RoyalMarines

כאמור, ביום חמישי נערכה פשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על המכלית איראנית "גרייס 1" שהייתה בדרכה לסוריה. במקרה הזה מדובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית - החרפה משמעותית של הרטוריקטה של טהראן. זהו פרק נוסף בהסלמה במפרץ, שנכון לעכשיו אין שום סימן למשהו שיכול לפרק את המתח.

משרד החוץ האיראני זימן את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה. הצעד הדיפלומטי הזה מסיר את הספק שהמכלית שייכת לאיראן, למרות שהיא נושאת את דגל פנמה ומנוהלת על ידי חברה בסינגפור. במקביל, על פי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הנפט שהיה בספינה שייך לאיראן, עם כי מקורו מעיראק השכנה.