נתניהו על הודעת איראן: "העשרת האורניום - צעד מסוכן מאוד"

רה"מ אמר בפתח ישיבת הממשלה כי הפעולות האחרונות של טהראן עלולות לחצות את הגבול ולסכן את ביטחון האזור, וקרא למדינות אירופה להטיל סנקציות. סבא"א: "אנשינו בוחנים את אמיתות ההצהרות"

זמן צפייה: 01:56

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) להודעת איראן על כך שתעלה את רמת העשרת האורניום בניגוד למגבלה עליה סוכם בהסכם הגרעין, ואמר כי "העשרת האורניום זה צעד מאוד מסוכן". הדברים נאמרו בפתח ישיבת הממשלה.

נתניהו הוסיף ואמר: "אני קורא לידידיי, מנהיגי צרפת, בריטניה וגרמניה - תנקטו בפעולות שהבטחתן לנקוט ותטילו את הסנקציות. אתן חתמתן על ההסכם הזה ואמרתן שברגע שאיראן תבצע את הצעד הזה - תגיבו. איפה אתן? אני שואל מתוך ידיעה משותפת של ההיסטוריה, כשמשטרים טוטאליטריים תוקפניים עוברים את הגבול יכולים לקרות דברים מסוכנים. אנחנו פועלים נגד התוקפנות האירנאית כל הזמן ולא נותנים לה להתבסס - אנחנו מקיימים את מה שאני מבקש מכן לקיים בתחום שלכן".

בתוך כך, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי פקחיה שנמצאים באיראן ידווחו ברגע שיוודאו כי טהראן אכן העלתה את רמת העשרת האורניום והפרה את הסכם הגרעין. "אנו מודעים להודעת איראן - ונודיע ברגע שנגלה על כל התפתחות בנושא", נמסר.

לכתבות נוספות בנושא: 

איראן: "נגביר את העשרת האורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם"

דיווח: איראן תודיע היום שתעלה את העשרת האורניום ל-5%

"על בריטניה לחשוש": מחריף המשבר סביב תפיסת המכלית האיראנית

נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: חדשות 13

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, גינה את ההחלטה האיראנית להגביר את העשרת האורניום - כך על פי גורם המקורב לנשיא. לדבריו, מקרון ציין כי ב-15 ביולי יחודש הדיאלוג בין המדינות, אך לא פירט מעבר לכך.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש באמצעים חוקיים במסגרת הסכם הגרעין, על מנת להגן על האינטרסים שלנו ברקע הטרור הכלכלי שמפעילה עלינו ארה"ב".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר הודיע סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י באופן רשמי על כך שאיראן תעלה את רמת העשרת האורניום לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר. על פי גורמים ברפובליקה האסלאמית, מדובר על רמה של 5% - החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות. כמו כן, אמר ארקא'צי כי מכתב בנושא יישלח היום על ידי שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זאריף לשרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני.

"היום אנחנו עושים את הצעד השני בירידה בהתחייבויות בתוכנית הגרעין, בכל שישים ימים תתבצע ירידה נוספת בהתחייבויות שלה", אמר אראקצ'י, והצהיר כי הרפובליקה האסלאמית רוצה שההסכם יינצל, אך דורשת שהמעצמות ימלאו את ההתחייבויות שלהן. "איראן הקדישה מספיק זמן לדיפלומטיה, הדלתות למשא ומתן עדיין פתוחות אך דרושות יוזמות חדשות בנושא. לאיחוד האירופי היו שישים ימים למצוא פיתרון והוא לא הצליח".

מסיבת העיתונאים באיראן
מסיבת העיתונאים באיראן | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף ארקאצ'י כי לעת עתה איראן לא זקוקה להגדיל את מספר הצנטריפוגות שברשותה, אך ייתכן כי זה יהיה הצעד הבא שטהראן תנקוט. לדבריו, "איראן מוכנה לחלוטין להעשרת אורניום בכל רמה ובכל כמות". ארקאצ'י ציין כי המדינות החתומות על ההסכם יערכו שיחות בימים הקרובים, ואמר כי ארה"ב תוכל להצטרף לשיחות רק אחרי שתבטל את הסנקציות שהטילה על איראן. בהתייחסת לתקרית המכלית במצר גיברלטר, האשים אראקצ'י את הבריטים והצהיר כי מדובר ב"מעשה של פיראטים".

לפי פרשנים לענייני איראן וגרעין, למרות שמדובר בהפרה שנייה וחמורה יותר מקודמתה, עדיין מדובר בצעד שנחשב מינורי יחסית, בשל אחוז ההעשרה הנמוך שאינו מייצר ייצור פצצה. ההצהרות האיראנית עדיין, לדבריהם, מבליטות את הרצון לדיפלומטיה על פני מירוץ חימוש וסנקציות.