רוסיה הזהירה את איראן מיציאה מהאמנה להפצת נשק גרעיני

סגן שר החוץ הרוסי התייחס לאיום של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, לפיו תבצע את המהלך אם מועצת הביטחון תדון בהסכם הגרעין, וכינה אותו "צעד פזיז"

זמן צפייה: 00:53

סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב, הזהיר היום (שני) את איראן מלנקוט ב"צעדים פזיזים", זאת לאחר ששר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר כי מדינתו תצא מהאמנה להפצת נשק גרעיני שעליה חתונה, אם יתקיימו דיונים בהשבת הסנקציות על טהראן במועצת הביטחון של האו"ם.

דבריו של זריף הגיעו בעקבות בקשת שרי החוץ של בריטניה, גרמניה וצרפת לקיים דיון בחידוש הסנקציות. זהו הצעד החריף ביותר של מעצמות אירופה עד כה בתגובה להפרות האיראניות. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעה משותפת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חמינאי בנאום נדיר: "ארה"ב קיבלה מאיתנו סטירת לחי"

דיווח: טראמפ איים בהטלת מסים על אירופה אם לא תזהיר את איראן

מעצמות אירופה מבקשות לדון בהחזרת הסנקציות על איראן

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפגישה בטהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא איראן חסן רוחאני בפגישה בטהרן | צילום: רויטרס

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר בתגובה: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם עכשיו".

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

לפני כשלושה שבועות הכריזה איראן על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, והודיעה כי תעשיר אורניום על סמך הצרכים הטכניים שלה ולא תגביל את מספר הצנטריפוגות אותן היא מפעילה. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבוד עם האו"ם".

צעד זה היה צפוי להתרחש בכל מקרה במהלך החודש, אך החיסול של מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, האיץ אותו. עד עכשיו האיראנים צברו 600 ק"ג של אורניום ולא ברור אם יתחילו העשרה ברמה גבוהה יותר. שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר בתגובה כי "אם איראן תמשיך להפר את הסכם הגרעין – היא תוכל לפתח פצצה תוך שנה-שנתיים".