מעצמות אירופה מבקשות לדון בהחזרת הסנקציות על איראן

עקב נסיגת טהראן מהסכם הגרעין, בריטניה, צרפת וגרמניה מעוניינות לבחון את השבת עיצומי מועצת הביטחון. דובר שר החוץ האיראני: "נגיב בצורה תקיפה ורצינית לכל אמצעי הרסני שינקטו המדינות"

זמן צפייה: 00:53

הנסיגה מהסכם הגרעיןשרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה הודיעו היום (שלישי) כי הם מבקשים לכנס את הוועדה המשותפת למדינות החתומות על ההסכם, כדי לדון בהחזרת הסנקציות של מועצת הביטחון על איראן, בעקבות הפרות ההסכם.

זהו הצעד החריף ביותר של מעצמות אירופה עד כה בתגובה להפרות האיראניות. "לא הצטרפנו ללחץ המרבי שמפעילה ארצות הברית, אך איננו מקבלים את הטענה כי לטהראן יש את הזכות לא לציית להסכם", נכתב בהודעה משותפת. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, טען כי מטרת המהלך אינה להטיל מחדש סנקציות, אלא רק לוודא שאיראן חוזרת ליישום מלא של ההסכם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר - ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם עכשיו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בחירות 2020: בנט וסמוטריץ' סיכמו על ריצה משותפת לכנסת ה-23

הקרב על החסינות: ראשי הימין ביקשו מאדלשטיין שלא יכנס המליאה

איראן: עצרנו מעורבים בהפלת המטוס; רוחאני: "טעות בלתי נסלחת"

מקרון, מרקל, ג'ונסון ורוחאני
מקרון, מרקל, ג'ונסון ורוחאני | צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מנהיגי אירופה קיבלו את ההחלטה הנכונה. רק לחץ מקסימלי ישנה את דרכה של איראן, ולא נקיטת בצעדי פיוס. המשטר ברפובליקה האסלאמית מסכן את האזור ואת העם האיראני. ולעם האיראני: ישראל עומדת לצידכם".

מטעם ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, נמסר כי "הסכם הגרעין הוא ההסכם היחיד שכרגע קיים כדי שימנע מאיראן התחמשות גרעינית. אך יהיה ניתן להגיע להסכם טוב יותר בעתיד, והוא יהיה בתמיכת ארצות הברית, זה משהו שנוכל לעבוד איתו". עם זאת, שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, אמר כי ג'ונסון תומך באופן מוחלט בהסכם הגרעין הקיים".

דובר שר החוץ האיראני הצהיר כי "טהראן תגיב בצורה תקיפה ורצינית לכל אמצעי הרסני שיינקט ע"י המדינות להסכם".

לפני כשבועיים הכריזה איראן על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, והודיעה כי תעשיר אורניום על סמך הצרכים הטכניים שלה ולא תגביל את מספר הצנטריפוגות אותן היא מפעילה. בטלוויזיה האיראנית נמסר כי "אם ארצות הברית תבטל את הסנקציות, איראן תחזור בה" וכי "איראן תמשיך לעבוד עם האו"ם".

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

צעד זה היה צפוי להתרחש בכל מקרה במהלך החודש, אך החיסול של מפקד משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, האיץ אותו. עד עכשיו האיראנים צברו 600 ק"ג של אורניום ולא ברור אם יתחילו העשרה ברמה גבוהה יותר. שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן אמר בתגובה כי "אם איראן תמשיך להפר את הסכם הגרעין – היא תוכל לפתח פצצה תוך שנה-שנתיים".

צרפת אינה המדינה היחידה שהתריעה מפני ההפרה האיראנית של ההסכם. לפני כחודשיים, ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני בטוקיו, הפציר בו להיצמד למחויבויות של טהראן להסכם הגרעין ואמר כי יפן תעשה כל שביכולתה להבטיח את היציבות במזרח התיכון.

"אני מאוד מקווה שאיראן תיישם באופן מלא את הסכם הגרעין ותמלא תפקיד חיובי בקידום השלום והיציבות באזור", אמר אבה. "יפן תפעל על מנת להרגיע את המתיחות ולייצב את הסיטואציה במזרח התיכון".

נשיא איראן אמר בפגישה כי "הסכם הגרעין הוא הסכם מאוד חשוב עבור איראן. זאת עוד סיבה עבורי לבקר בחריפות את עזיבתה החד צדדית והלא הגיונית של ארצות הברית מההסכם. אני מקווה שיפן ומדינות נוספות בעולם יפעילו מאמץ כדי לעזור לשמור על ההסכם כפי שהוא".