צ'ילה: כמיליון הפגינו ברחובות הבירה; בניין הקונגרס פונה

ההפגנה הגדולה ביותר מאז פרוץ המחאה נגד יוקר המחיה נרשמה בסנטיאגו, ונרשמו עימותים אלימים עם כוחות הביטחון. בית המחוקקים בעיר ולפראיסו פונה לאחר שמפגינים ניסו להיכנס למבנה

זמן צפייה: 02:36

כמיליון צ'יליאנים מחו אתמול (שישי) ברחובות הבירה סנטיאגו בהפגנה הגדולה ביותר עד כה במסגרת המחאות המחריפות נגד יוקר המחיה, המתקיימות מזה שבוע במדינה. מחאות דומות נראו בערים נוספות במדינה. בניין הקונגרס של צ'ילה בעיר ולפראיסו פונה בעקבות מפגינים שניסו להיכנס לתוך המקום. המשטרה ניסתה להדוף את המפגינים מלהיכנס למבנה באמצעות גז מדמיע, בעוד כמה מהמחוקקים וחלק מצוות המקום פונו החוצה.

בבירה סנטיאגו, המפגינים שטפו את הרחובות, נופפו בדגלים, שרקו במשרוקיות וכלי נשיפה, נשאו באוויר קטורת והחזיקו שלטים בדרישה לשינוי פוליטי וחברתי במדינה. כמו כן, נהגי מוניות ומשאיות חסמו את הכבישים המחאה על מחירי האגרה הגבוהים. כתוצאה מכך, התחבורה הציבורית בעיר הופסקה לקראת המחאות שהתגבשו במהלך אחר הצהריים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ברקע ההפגנות בלבנון – נסראללה מזהיר: "חשש מכאוס במדינה"

ארה"ב: בית כנסת בקונטיקט פונה בעקבות איומים על פצצה

המרגלת הרוסיה שוחררה מהכלא האמריקני – ותגורש מהמדינה

עימותים בין שוטרים למפגינים במחאת הענק בצ'ילה | צילום: רויטרס

לפחות 19 איש נהרגו עד כה במסגרת המחאות שפרצו בעקבות העלאת מחירי הרכבת התחתית. ביום ראשון האחרון, נשיא המדינה, סבטסיאן פיניירה הודיע כי ירחיב את מצב החירום שהכריז על ערים נוספות מלבד הבירה. "אנחנו במלחמה נגד אויב חזק ולא מתפשר, שלא מכבד אף אחד", הכריז פיניירה.

כזכור, מצב חירום הוכרז לפני שבוע בסנטיאגו בעקבות הפגנות במחאה על עליית מחירי רכבת המטרו, שהפכו אלימות. המפגינים, מרביתם תלמידי תיכון וסטודנטים פרצו לתחנות הרכבת התחתית, גרמו לנזק רב ברחבי העיר ועצרו את תנועת התחבורה.

הפגנת ענק בצ'ילה | צילום: רויטרס

בתמונות שפורסמו ברשתות הטלוויזיה ניתן לראות את המוחים זורקים אבנים, תוקפים רכבי משטרה ושורפים אוטובוס. השוטרים המקומיים השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות בהם גז מדמיע ואלות נגד המפגינים.

נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, דיבר בטלוויזיה המקומית ואמר כי מטרתו של מצב החירום הוא "לשמור על הסדר הציבורי, להבטיח את שלום הציבור ולמנוע נזק לרכוש ציבורי". במהלך זה פיניירה מאפשר לרשויות לצמצם את חופש התנועה של אזרחיו ואת זכותם להתאגד במחאה. עוד אמר הנשיא כי כי ממשלתו "קוראת לדיאלוג על מנת להקל על סבלם של אלה המושפעים מעליית מחירי דמי הנסיעה".

צ'ילה היא אחת המדינות העשירות באמריקה הדרומית, אך גם אחת הלא שוויונית. הטענות על יוקר המחייה והקריאות לרפורמות כלכליות במדינה הולכות וגוברות, במיוחד בבירה סנטיאגו המאכלסת כשישה מיליון בני אדם. מוקדם יותר החודש, הממשלה הגדילה את מחיר דמי הנסיעה בכדולר ורבע לנסיעה בזמן שעות השיא, מה שעורר את גל המחאות.