ישראלים בעולם מבקשים עזרה לשוב לארץ: "המצב מחמיר בקצב מסחרר"

מאות מטיילים שתקועים בניו זילנד, אוסטרליה, קוסטה ריקה ומדינות נוספות שסגרו את נמלי התעופה שלהן, מספרים כי אין להם כיצד לשוב לביתם, וטוענים: "משרד החוץ מתנער - אין לנו איך לחזור"

זמן צפייה: 01:06

לאחר שאתמול (שישי) למעלה מאלף מטיילים ישראלים שנתקעו בפרו הושבו לארץ במטוסי אל-על, כעת ישראלים שנצורים במדינות נוספות שסגרו את שעריהן מבקשים עזרה לשוב לביתם. מאות מטיילים שנמצאים בניו זילנד, אוסטרליה, קוסטה ריקה ועוד, מספרים כי אין להם כיצד לשוב ארצה ומפנים אצבע מאשימה למשרד החוץ: "משרד החוץ מסרב לעזור לנו - בבקשה תעזרו לנו לחזור הבייתה להורים".

תום חפר, שנמצא באוסטרליה עם חברתו, כתב פוסט בחשבון הפייסבוק שלו ובו ציין כי "יותר מ-500 ישראלים תקועים, תעזרו לנו". חפר ציין כי הם "המצב כאן מחמיר בקצב מסחרר, כל יום מתגלים עוד המוני חולים באוסטרליה, וההנחיות הולכות ומחריפות. אין טיסות נכנסות לניו זילנד ואוסטרליה וכל טיסה יוצאת מתבטלת, אין לנו איך לחזור".

חפר הפנה אצבע מאשימה למשרד החוץ וציין כי "משרד החוץ מסרב לעזור לנו, ואנחנו מנסים לחכור מטוס שיחזיר אותנו הביתה. עלות הטיסה גבוהה מאוד, בבקשה תעזרו לנו. כל תרומה, כל קשר עם אל על או חברה אחרת שמוכנה לעזור לנו יעשו את ההבדל ויחזירו אותנו הביתה להורים שלנו". אמה של מטיילת נוספת שתקועה בניו זילנד הוסיפה כי "משרד החוץ מתנער, צריכים התגייסות של אל על. הילדים שלנו תקועים שם. אין טיסות כבר שיוצאות משם, זקוקים למטוס שיוציא אותם".

כאמור, גם בקוסטה ריקה ובקולומביה נמצאים כ-120 מטיילים ישראלים שאין להם יכולת לשוב לארץ. הם פתחו קמפיין מימון המונים על מנת שיוכלו להחכיר מטוס שישב אותם לארץ. לדברי הוריהם משרד החוץ לא סיפק מענה, ולכן ארגנו טיסת חילוץ פרטית - אך אם לא יושג מימון של 400 אלף דולר לכיסוי ההוצאות - היא תתבטל.

אחת האמהות סיפרה: "בני נמצא עם חבריו בקולומביה, בסופ"ש ייסגרו גם גבולותיהם. כבר מספר ימים אנו רוכשים כרטיסים בווריאציות שונות והכרטיסים מתבטלים ממש מרגע לרגע בעודם בשדה התעופה. הצלחנו לרכוש אתמול כרטיסים דרך יחידת החילוץ של מגנוס, המוציאים טיסה מיוחדת לקולומביה ו/ ו קוסטה ריקה.
הבעיה היא שאם הטיסה הזו לא תתמלא, גם היא תתבטל, וילדינו יישארו תקועים ללא אופציות נוספות כשגבולות נוספים נסגרים".

מטייל נוסף שנמצא כעת בניו זילנד, אורן קוט, ציין כי "כבר כמה ימים שאני מחפש טיסה ולא מוצא כי הכול מתמלא, נחטף. פשוט אין. הכול אפלולי - אני לא יודע מה יקרה. אני חושש להיתקע פה בהסגר. אני חושש מהמון דברים. אני מחפש שיצילו אותי ואני מוכן לשים על זה כסף. פשוט רוצה לחזור הבייתה בשלום. לראות את ההורים ואת המשפחה ולחגוג את החג כמו כולם, אפילו אם זה בבידוד".

טיסת אל על להשבת הישראלים שהיו נצורים בפרו
טיסת אל על להשבת הישראלים שהיו נצורים בפרו | צילום: חדשות 13

כאמור, למעלה מ-1000 ישראלים הושבו מאמריקה הדרומית באמצעות מטוסי אל על, שהחליטה גם להסב טיסה נוספת שיועדה להובלת מטען לטיסת נוסעים ממומבאיי שבהודו. כמו כן ארקיע הודעה שתוציא טיסה לגואה על מנת להחזיר ישראלים.

חברת ישראייר הפעילה השבוע 12 מטוסים, שבהם שבו לישראל כ-2000 אזרחים ממדינות שונות, בהם סטודנטים שלומדים במזרח אירופה. 23 ישראלים לא הצליחו לעלות אמש על ארבע הטיסות של אל-על, והם נשארו תקועים בלימה שבפרו. זאת, משום שכמאה ישראלים הגיעו למקום מבוליביה, מבלי שהיו חלק מהרשימות של משרד החוץ, כך שלחלק מהמטיילים לא נותר מקום בטיסות.