ההסתבכויות של טראמפ: מהו הליך ההדחה וכיצד הוא מתנהל?

הראיות שאוספות הוועדות האמריקניות יעברו לוועדת המשפט, שתחליט אם די בהן. אם יהיה רוב בבית הנבחרים, ההליך יעבור לסנאט, שם הדמוקרטים זקוקים לרוב של שני שלישים - שככל הנראה לא יהיה להם

זמן צפייה: 01:55

בפעם הקודמת שהתנהל הליך הדחה של נשיא בארצות הברית הוא התרחש נגד ביל קלינטון בשנת 1998, בעקבות פרשת מוניקה לוינסקי. קלינטון אומנם שרד את ההליך בזמנו, אך החשדות נגד טראמפ חמורים יותר. על פי החשד, הוא השתמש במעצמות זרות, באוקראינה, ובכוח משרתו כנשיא ארצות הברית על מנת למצוא לכלוך על ג'ו ביידן יריבו הפוליטי, המועמד המוביל בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות.

איך עובדת ההדחה ?

בית הנבחרים פתח בחקירת הדחה. עכשיו, שורה של ועדות כמו המודיעין או יחסי החוץ עורכות שימועים ואוספות ראיות שאמורות להוכיח שטראמפ עבר עבירה. כל אלה עוברים בסופו של דבר לוועדת המשפט, ואם היא תחליט שיש ראיות מספיקות, בית הנבחרים יצביע. אם יש רוב להדחה - ההליך יעבור לסנאט. על פי החוקה, שם אמור להיפתח משפט.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טראמפ: "אני רוצה לפגוש את איש המודיעין שמאשים אותי"

דיווח: טראמפ ביקש מג'ונסון סיוע בערעור אמינות חקירת מולר

האסטרטגיה של טראמפ: פגיעה באמינותם של ביידן והמדליף • פרשנות

חברי הבית העליון הם המושבעים, כל מאת הסנטורים בבית. השופט הוא נשיא בית המשפט העליון, התביעה היא נציגות של בית הנבחרים, שהחליט על ההדחה. הסנגורים של הנשיא טראמפ יהיו ההגנה. לאחר המשפט תתקיים הצבעה. בשלב הזה, אם אין רוב של שני שלישים מהסנאט בעד הדחה, טראמפ נשאר בתפקידו. לרפובליקנים, חברי מפלגתו של טראמפ, יש רוב בסנאט. לכן, לכאורה, הוא יישאר בתפקיד.

חשיבות ההליך

הדמוקרטים מאמינים שהם כבר לא יכולים שלא לנסות ולהדיח את טראמפ, מבחינתם הוא עשה יותר מדי. טראמפ, מצדו, משתמש בהדחה על מנת לגייס עוד תומכים וכסף. שני הצדדים מאמינים שזה ישחק לטובתם בבחירות לנשיאות בעוד שנה. מדובר בהימור פוליטי ענק מצד הדמוקרטים, אך הם טוענים כי מדובר בהליך עקרוני.

כזכור, בשבוע שעבר הודיעה יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, באופן רשמי כי הליך הדחה ייפתח נגד הנשיא דונלד טראמפ. "הנשיא צריך לקחת אחריות, אף אחד הוא לא מעל החוק. לכן אני מכריזה שבית הנבחרים יפתח בהליך הדחה רשמי". נוסף לכך, פלוסי הטילה אשמה חמורה על טראמפ: "מעשיו של הנשיא הם בגידה בשבועת תפקידו, בגידה בביטחון המדינה ובגידה בטוהר הבחירות". זאת ברקע תלונה נגד טראמפ בדבר לחץ שהפעיל על נשיא אוקראינה לפעול לטובתו למען מטרות פוליטיות.

בתגובה, בעוד פלוסי נואמת, טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "היה יום מאוד חשוב בעצרת האו"ם, כל כך הרבה עבודה וכל כך הרבה הצלחה, והדמוקרטים היו צריכים בכוונה להרוס אותו עם ציד המכשפות שלהם. זה רע למדינה". בציוצים אחרים הוסיף: "הם אפילו לא ראו את תמלילי השיחה. הטרדה נשיאותית".
כאמור, ההודעה של פלוסי הגיעה ברקע הסערה בארה"ב סביב תלונה שהגיש חושף השחיתויות האמריקני, לפיה טראמפ ניסה להפעיל לחץ על נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כדי שיחקור את חברת הגז שמנהל בנו של יריבו הפוליטי, ג'ו ביידן. מאוחר יותר, טראמפ כתב כי "מזכיר המדינה מייק פומפאו קיבל אישור מממשלת אוקראינה לפרסם את תמלול שיחת הטלפון שלי עם הנשיא שלהם. הם בכלל לא מבינים מה הסיפור. פשוט ציד מכשפות והונאה מצד הדמוקרטים".