טראמפ הטיל סנקציות אישיות על שר החוץ האיראני

נשיא ארה"ב חתם על צו שמוסיף את מוחמד ג'וואד זריף לרשימת הבכירים האיראניים עליהם מוטלות סנקציות. זריף בתגובה: "אין לכך שום השפעה עלי או על משפחתי. תודה שאתם מחשיבים אותי לכזה איום"

זמן צפייה: 00:39

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם היום (רביעי) על צו נשיאותי שמוסיף את שר החוץ של איראן, מוחמד ג'אווד זריף, לרשימת הסנקציות. זאת בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, והיום פקעה סבלנותו של הנשיא טראמפ.

כתבות נוספות בנושא >>

זריף בתגובה לטראמפ: "איומים לא יעבדו – נסו להתייחס בכבוד"

זריף: לא הפרנו ההסכם, נשוב לקיימו כשאירופה תיישם ההתחייבויות

גורמים אמריקנים: ארה"ב לא תטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

באשר לניהול משא ומתן אמריקני עם זריף, אמר הבכיר כי הוא אינו נחשב לאיש קשר מרכזי, וכי בבית הלבן מעדיפים לקיים כל קשר עם איראן באמצעות מתווך בעל יכולת השפעה. עד כה, הוסיף הבכיר, לזריף עטה כסות של המתווך המכובד של המשטר, אך דבריו האחרונים, כולל יחסו להומוסקסואלים ולכליאת העתונאי האמריקני ג׳ייסון רזיאן מעידים שלא כך הדבר.

בתגובה להודעת הבית הלבן, כתב זריף בחשבון הטוויטר שלו כי "הסיבה שארצות הברית שמה אותי למטרה היא שאני 'הפנים הבין-לאומיות של איראן'. האם האמת כל כך כואבת? לסנקציות אין שום השפעה עלי או על המשפחה שלי, כי אין לי שום רכוש או אינטרס מחוץ לאיראן. תודה שאתם מחשיבים אותי ככזה איום ענקי לאג'נדה שלכם".

ממשרד החוץ האיראני נמסר בתגובה להחלטה כי "ארצות הברית הטילה סנקציות על זריף מכיוון שהם חוששים מכישורי המשא ומתן שלו".

 

שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין
שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין | צילום: רויטרס

כזכור, לפני כשבועיים דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמים אמריקנים כי ארצות הברית החליטה לעת עתה שלא להטיל סנקציות על זריף, על מנת להשאיר את הערוץ הדיפלומטי מול טהראן פתוח. זאת, חרף הצהרתו של שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין בחודש יוני, לפיה זריף יוכנס "לרשימה השחורה".

מוקדם יותר היום התייחס זריף למתיחות סביב הסכם הגרעין עם המעצמות, ואמר כי "איראן מוכנה להפחית עוד יותר את המחויבויות שלה להסכם, אלא אם מדינות אירופה יתערבו ויגנו עליה מפני הסנקציות האמריקניות".

בתוך כך, השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט התייחס למתיחות מול טהראן, וצייץ בטוויטר: "הממשל האיראני ניצל במשך עשורים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני וניצל את האלימות כדי לחזק את האחיזה שלו באזור. הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים יהיה הסיוט הכי נורא עבור המשטר האיראני".