גורמים אמריקנים: ארה"ב לא תטיל סנקציות על שר החוץ האיראני

בצל המתיחות בין המדינות, גורמים המעורים בנושא אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בשלב זה מוחמד ג'וואד זריף לא יוכנס ל"רשימה השחורה". זאת, במטרה להשאיר את הערוץ הדיפלומטי מול טהראן פתוח

זמן צפייה: 01:35

מתיחות במפרץ: ארצות הברית החליטה לעת עתה שלא להטיל סנקציות על שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, על מנת להשאיר את הערוץ הדיפלומטי פתוח, כך דווח הלילה (שישי) בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שני גורמים אמריקנים המעורים בנושא. זאת, חרף הצהרתו של שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין בחודש שעבר, לפיה זריף יוכנס "לרשימה השחורה".

הדברים מגיעים ברקע המתח הגובר בין וושינגטון לטהראן, ולאחר שאיראן העלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%. כזכור, ביום רביעי פקחי האו"ם אימתו את הודעת הרפובליקה האסלאמית, לפיה העלתה את רמת העשרת האורניום מעל למגבלה עליה סוכם בהסכם הגרעין, העומדת על 3.67%. הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אף אישרה כי מאגר האורניום המועשר שברשות איראן עומד כעת על 213.5 ק"ג, וחצה את הסף המוסכם בהסכם הגרעין - 202.8 ק"ג.

לכתבות נוספות בנושא: 

פקחי האו"ם אישרו: איראן העלתה את רמת העשרת האורניום ל-4.5%

נשיא איראן על מעצר מכלית הנפט: "בריטניה תישא בתוצאות"

איראן: "אם ארה"ב תעשה טעות – נהרוס את נושאות המטוסים שלה"

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן ודונלד טראמפ, נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

אמש פורסם בחדשות 13 מפי ארבעה פקידים ישראלים בכירים, כי פקחי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מצאו ראיות לפעילות רדיואקטיבית במחסן בטהראן אותו חשף ראש הממשלה נתניהו בנאומו באו"ם בחודש ספטמבר, ושבו לטענתו אחסנה איראן ציוד וחומרים שהיו קשורים לתוכנית הגרעין הצבאית שלה.

בנאומו באו"ם טען נתניהו כי האיראנים הוציאו באוגוסט 2018 מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר עליו לא הצהירו בפני הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית. הוא טען אז כי מדובר היה באחד משורה של צעדים שהאיראנים ביצעו כדי "לנקות" את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים הכחישו אז את הדברים וטענו כי מדובר במפעל שטיחים והכחישו שנעשתה באתר פעילות גרעינית כלשהי.

כמו כן, הבית הלבן הודיע אמש כי ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחחו ביום רביעי על המתיחות מול איראן ועל נושאי ביטחון לאומי נוספים - מטעמו של נתניהו נמסר: "ראש הממשלה הביע הערכה על כוונת הנשיא להגביר את הסנקציות נגד איראן". סגן דובר משרד החוץ האמריקני, ג'וד דיר, מסר: "שני המנהיגים שוחחו על שיתוף הפעולה בין המדינות ועל קידום האינטרסים הביטחוניים המשותפים, כולל מניעת פעולותיה של איראן באזור".

נתניהו
נתניהו | צילום: רויטרס

בתוך כך, על רקע המתיחות סביב ההשתלטות הבריטית על מכלית הנפט האיראנית במצר גיברלטר לפני כשבוע, הודיע הצי החמישי של חיל הים האמריקני, המחזיק את הכוחות הימיים באזור המפרץ הפרסי, כי הוא פועל בשיתוף פעולה הדוק עם הצי הבריטי המלכותי, כמו גם עם שותפים אזוריים וגלובליים נוספים - על מנת לשמור ולהגן על חופש השיט. זאת, לאחר שאמש הודיעה ממשלת בריטניה כי שלוש ספינות איראניות ניסו למנוע מעבר של מכלית בריטית במצרי הורמוז.

ביום רביעי התייחס נשיא איראן חסן רוחאני למעצר המכלית האיראנית ואמר כי "בריטניה היא האחראית לחוסר היציבות והיא תישא בהשלכות בהמשך", כך צוטט הנשיא בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

Oil Supertanker Grace 1 On Suspicion Of Being Carrying Iranian Crude Oil To Syria Is Seen Near Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

ביום שלישי, אמר בכיר משמרות המהפכה האיראניות חוסיין נג'את כי "אם ארצות הברית תעשה טעות - טילים איראניים ישמידו את נושאות המטוסים שלה, בסיסי הצבא האמריקניים נמצאים בטווח הטילים שלנו". כמו כן, הוסיף: "האמריקנים מודעים היטב להשלכות של עימות צבאי מול איראן", כך לפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".