נאום מצב האומה: טראמפ סירב ללחוץ יד לפלוסי – שקרעה את נאומו

סערה בקונגרס בעת הנאום השנתי של נשיא ארצות הברית. טראמפ: "יש לנו את הצבא החזק בעולם, ללא כל תחרות. הגבולות שלנו מאובטחים, הגאווה שלנו חזרה - מצבנו טוב מאי פעם"

זמן צפייה: 00:53

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נשא הלילה (רביעי) את נאום "מצב האומה" השנתי שבו הציג את הישגי השנה החולפת ואת הנושאים שיעמדו על סדר היום ב-2020. "אנחנו מתקדמים בקצב לא ייאמן – ואנחנו לא חוזרים אחורה", אמר טראמפ בפתח דבריו. "יש לנו את הצבא החזק בעולם, ללא כל תחרות. הגבולות שלנו מאובטחים, הגאווה שלנו חזרה. ולכן אני אומר: מצב האומה הוא חזק מאי פעם". טראמפ סירב ללחוץ את ידה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בתחילת דבריו, וזו קראה את דפי הנאום, לאחר שנגמר.

"מאז הבחירות יצרנו שבעה מיליון מקומות עבודה חדשים", טען הנשיא האמריקני. "האבטלה הנמוכה ביותר בחצי מאה. אם לא היינו משנים את המדיניות הגרועה של הממשלים הקודמים, העולם לא היה חוזה בהצלחתנו הגדולה. שבעה מיליון אזרחים לא צריכים לקבל יותר תלושי מזון ומענקי רווחה".

עוד בחדשות 13:

הליגה הערבית דחתה את תוכנית השלום של טראמפ: "לא נשתף פעולה"

"לא לעסקת המאה": הפגנות בצפון הארץ וברצועה נגד תוכנית טראמפ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה 2020
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה 2020 | צילום: רויטרס

"אנחנו בונים את המדינה שלנו ומחזירים את המנהיגות האמריקנית בעולם לכן שינינו את המדיניות של הממשל הקודם ביחס לקובה", המשיך. "אנחנו תומכים באזרחי קובה, ניקרגואה וונצואלה הנאבקים למען דמוקרטיה. אנחנו לוקחים חלק בקואליציה של 59 מדינות נגד הדיקטטור הסוציאליסט בוונצואלה – ניקולס מדורו".

בהמשך הציג טראמפ את יו"ר האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, שנכח בנאום, אותו כינה "הנשיא האמיתי" של המדינה. "קח איתך את המסר הזה: האמריקנים מאוחדים בתמיכתם במאבק שלהם לצדק ולחופש", הוסיף.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-2002050621' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, בנאום מצב האומה' kid='1_9qbcp6pr' duration='74']

טראמפ תקף את תוכנית ביטוח הבריאות לכל אמריקני, המוצגת על ידי מרבית המתמודדים בפריימריז הדמוקרטיים: "יש כאלה שרוצים לקחת לכם את הביטוח שלכם. לעולם לא נאפשר לסוציאליזם להשתלט על הביטוח הרפואי שלכם. ההצעות שלהם יעלו לנו מיליארדים. הם מציעים לתת ביטוח רפואי למהגרים לא חוקיים. אם אתם מאמינים שזה צודק - תתמכו בשמאל הקיצוני".

לנאום בקונגרס הוזמן שדרן הרדיו ראש לימבו. לימבו לאחרונה אובחן כחולה סרטן סופני, וטראמפ העניק לו את עיטור "מדליית החירות" - העיטור האזרחי הגבוה ביותר. רעייתו של הנשיא, מלניה טראמפ, ענדה ללימבו את העיטור.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-2002050624' autoplay='0' credit='' desc='נשיא ארה"ב טראמפ מעניק את "מדליית החירות" לשדרן הרדיו ראש לימבו' kid='1_iguc5ri3' duration='177']

בנאומו טראמפ תקף פעם אחר פעם את מדיניות המפלגה הדמוקרטית, ואת "ערי המקלט" - ערים שבהן הרשויות המקומיות לא מחויבות לשתף פעולה עם רשויות ההגירה הפדרליות, בנוגע לשהות מהגרים לא חוקיים בשטחן. טראמפ תיאר מקרה אונס ורצח בידי מהגר בניו יורק, והבטיח חקיקה שתאפשר למשפחות הקורבנות לתבוע עיריות שנקטו במדיניות ערי המקלט.

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-north-america-2002050632' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר הקונגרס האמריקני ננסי פלוסי קורעת את נאום טראמפ' kid='1_kg9uiikx' duration='18']

בחלק הנאום שעסק בביטחון לאומי, ציין טראמפ את תוכנית המאה, ואמר: "הצגנו את התוכנית בשבוע שעבר, לאחר שכל ניסיונות העבר כשלו. עלינו להיות יצירתיים כדי לייצב את האזור ולאפשר הזדמנות למיליוני צעירים לעתיד טוב יותר".

בהמשך קרא טראמפ לאיראן לשוב לשולחן המשא ומתן. "האיראנים מוחים נגד המשטר. הכלכלה במצב קשה. אנחנו יכולים לסייע להם במהירות", אמר. "הם אולי גאוותנים מדי לבקש עזרה. הם יבחרו באיזה דרך הם רוצים ללכת".