תשע מתקפות בשישה ימים: עלייה מדאיגה באנטישמיות בארה"ב

על אף שהייתה שותפות של ממש בין הקהילה היהודית לשחורה, הברית התפוגגה - ובשוליים הקיצוניים צמחו תופעות שמעטים רוצים לדבר עליהן • בהלה בקהילה החרדית: "חשים כמו באינתיפאדה השנייה"

זמן צפייה: 01:55

הדקירות במסיבת החנוכה: על אף שהטרור מהסוכן ביותר בארצות הברית ב-15 השנים האחרונות הגיע מהימין הקיצוני, הלבן והגזעני, בתקופה האחרונה הצטרף עוד איום - אנטישמיות של בני מיעוטים בחלקים מסוימים בקהילה השחורה.

ההיסטוריה היהודית והשחורה באמריקה היא של מיעוטים. השחורים שועבדו במשך מאות שנים, והיהודים זכו החל מהמאה ה-19 בעיקר לאפליה הרגילה. לכן, עד שנות ה-70 הייתה שותפות של ממש בין הקהילות. אך הברית הזו התפוגגה ובשוליים הקיצוניים בקהילה השחורה צומחות תופעות שמעטים רוצים לדבר עליהן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טראמפ על מתקפת הדקירות בניו יורק: "חייבים להילחם באנטישמיות"

בכיר בקהילה היהודית בניו יורק על הדקירות: "יש הרבה פחד"

טראמפ על מתקפת הדקירות בניו יורק: "חייבים להילחם באנטישמיות"

החשוד תומס קראפטון וזירת אירוע הדקירה בזמן מסיבת החנוכה בניו יורק
החשוד תומס קראפטון וזירת אירוע הדקירה בזמן מסיבת החנוכה בניו יורק | צילום: CBS, חדשות 13

בשבועות האחרונים היו שורה של תופעות בניו יורק ובניו ג'רזי שבאו מכיוונים דומים. בין אם מדובר בהתקפה בג'רזי סיטי, ברכבת התחתית או ברחוב. הקהילה החרדית, ובעיקר החסידית בארצות הברית היא המגזר היהודי הצומח ביותר באמריקה. בעיירה מונסי שבמדינת ניו ירק יש שיעור עוני של עשרות אחוזים. היהודים האלה גם אינם מבוססים, גם קל לזהותם ברחוב ומספרם גדל - האטישמיות שתמיד הייתה שם מוצאת לעצמה טרף קל.

בתוך כך, התושבים היהודים הביעו אחרי אירוע הדקירות הלילה תחושת היסטריה גדולה. לדבריהם, אם לא הייתה חופשת חנוכה, הם לא היו שולחים את הילדים למוסדות הלימוד. יתרה מזאת, לטענתם, אם בפרברים שקטים של ניו יורק יכולה להישמע נקישה בדלת בית שמאחוריה אדם שמטרתו לפגוע - זו עליית מדרגה בטרור.

זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב
זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב | צילום: חדשות 13

חלק מהתושבים סיפרו כי הם מרגישים כמו באינתיפאדה השנייה בישראל. כעת, בבתי הכנסת אפשר לראות יהודים עומדים לתפילה עם אקדחים גלויים ובקהילות היהודיות מועניינם לדאוג לכך שבכל בית כנסת יהיו מתפלל או שניים חמושים.