טראמפ על מתקפת הדקירות בניו יורק: "חייבים להילחם באנטישמיות"

נשיא ארה"ב ואשתו איחלו החלמה לקורבנות הפיגוע וגינו בחריפות את הפעולה האלימה. הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק קבע כי "לא ניתן לאנטישמיות להרים את ראשה - נעשה הכל כדי לגדוע את הגל"

זמן צפייה: 05:48

הדקירות במסיבת החנוכה: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס היום (ראשון) לפיגוע במונסי שבניו יורק שנפצעו בו חמישה בני אדם ואמר כי "המתקפה האנטישמית בליל נר שביעי של חנוכה היא נוראית. כולנו חייבים להתאחד כדי להילחם, להתעמת ולהשמיד את הפורענות הרעה של האנטישמיות. מלאניה ואני מאחלים לקורבנות החלמה מהירה ומלאה".

הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, דני דיין גם התייחס לפיגוע ואמר כי "לצערנו, פשע שנאה נוסף נגד יהודים היה רק עניין של זמן ומיקום ולא שאלה של האם. לא ניתן לאנטישמיות להרים את ראשה ונעשה הכל כדי לגדוע את הגל האנטישמי שפוקד את ניו יורק בחודשים האחרונים. רק ביום שישי האחרון נפגשתי עם מפקד משטרת ניו יורק, דרמוט שיי, וצוות הלוט"ר שלו ודנו על הטיפול באירועים המטרידים האחרונים וכבר עכשיו אנחנו נאלצים לטפל באירוע נורא נוסף".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בכיר בקהילה היהודית בניו יורק על הדקירות: "יש הרבה פחד"

"האנטישמיות יצאה משליטה": זעם בקרב יהודי ארה"ב על גל האלימות

מתלוננת נגד לייפר על מינוי ליצמן לשר: "סטירה בפרצוף הצדק"

דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקני לנשיאות ארצות הברית, בעצרת בחירות באיווה
דונלד טראמפ, המועמד הרפבוליקני לנשיאות ארצות הברית, בעצרת בחירות באיווה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום התראיין נציג המרכז היהודי בבית חב"ד בניו יורק, הרב שמואל גאנץ, לחדשות 13 והתייחס לאירוע הדקירות הלילה בבית הרב במונסי. לדבריו, "יש המון פחד, אבל ממשיכים את החיים - יש לאפשר לאנשים לשאת כלי נשק ואקדחים, כדי להגן על עצמם".

"אנחנו חושבים שזה חלק מפשעי השנאה שקורים בכל ארצות הברית. בעיר ניו יורק בפרט היה בכל יום בחנוכה עוד סיפור של פשע שנאה", אמר הרב. "התוקף לא נכנס לבית הכנסת עצמו, הוא היה ברחוב באוטו שלו, מול הבית של הרב, שהדליק את נרות חנוכה בבית עם כל המשפחה שלו.

החשוד תומס קראפטון וזירת אירוע הדקירה בזמן מסיבת החנוכה בניו יורק
החשוד תומס קראפטון וזירת אירוע הדקירה בזמן מסיבת החנוכה בניו יורק | צילום: CBS, חדשות 13

"הדוקר עמד ליד הדלת ולא נתן לאף אחד לצאת. אם מישהו רצה להתקרב לדלת, הוא אמר 'איש לא יוצא מכאן'. הוא לקח את המצ'טה שלו והתחיל לטבוח", סיפר גאנץ. "היה שם בחור שהתחיל לזרוק כיסאות ושולחנות, אז התוקף הפסיק".

בתוך כך, בכיר המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "העלייה המזעזעת של האנטישמיות קורעת את מרקם הקהילות שלנו ואת נשמת האומה שלנו. אנו חייבים לעמוד יחד ולהילחם בלהבות השנאה".

זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב
זירת אירוע הדקירות בניו יורק בביתו של הרב | צילום: חדשות 13

יוסף גליק, שמש בית הכנסת, שהיה עד לאירוע סיפר כי "התוקף היה אדם חסון, ראיתי רק את מצחו ואת עיניו כיוון שכיסה את פיו ואפו בצעיף והיה לבוש ברדס. הוא תקף את כולם. החלטתי לזרוק שולחן לעברו ואז הוא התחיל לרדוף אחריי. הוא ניסה להיכנס לבית הכנסת ולא הצליח, לכן הוא נכנס לרכבו ונסע".

לפני כן מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הגיע לבית הרב, ואמר כי הוא מתייחס לאירוע כ"טרור נגד יהודים, ומי שאחראי לכך צריך להיענש בהתאם". עוד אמר כי האירוע נבע מ"חוסר סובלנות שפוגשת בורות. אנחנו רואים כעס ושנאה - זה סרטן בגוף האמריקני". כמו כן, מפקד המשטרה המקומית סיפר כי התוקף הוא תומאס גרפטון בן ה-37, שחשוד בחמישה ניסיונות רצח ובפריצה.

בתוך כך, ברקע ריבוי התקריות האנטישמיות בחודשים האחרונים בארצות הברית, יהודים-אמריקנים מוחים על גל האלימות המופנת כלפיהם ודורשים מהממשלה לנקוט בפעולות אקטיביות למיגור התופעה. רק מה-13 בדצמבר, משטרת ניו יורק מסרה כי היא חוקרת שמונה מקרים אנטישימיים.

כאמור, חמישה בני אדם נפצעו הלילה באירוע דקירה במסיבת חנוכה בניו יורק. ג'ק שטיין, המתגורר סמוך לזירת האירוע, ושוחח עם עדי הראייה סיפר: "שמעתי מאנשים שהיו פה בשעת מעשה, כי הרבי סיים את הדלקת הנרות, נכנס לחדר שלו ואז באותו רגע נפתחה הדלת הראשית של הבית. אדם כהה עור נכנס למקום, לא אמר מילה – פשוט שלף מצ'טה שהייתה עם כיסוי עור והתחיל לדקור".