הרוגה ו-3 פצועים באירוע ירי בבית חב"ד בקליפורניה: "פשע שנאה"

ראש העיר אישר כי אחת הנפגעות מתה מפצעיה, והבהיר שמדובר באירוע אנטישמי. לפי עדת ראייה, רב הקהילה נפצע מהירי. התוקף נעצר. הנשיא טראמפ: "מחשבותיי ותפילותיי נשואות לנפגעים"

זמן צפייה: 05:18

אישה אחת נרצחה ושלושה נוספים, בהם ילד, נפצעו אמש (שבת) באירוע ירי שהתרחש בבית חב"ד בעיר פוויי שבדרום קליפורניה. האישה פונתה תחילה לבית החולים במצב אנוש, שם נאלץ הצוות הרפואי לקבוע את מותה. ראש העיר קליפורניה אישר כי מדובר בפשע שנאה, שהתרחש בשעה 11:30 (שעון ארה"ב), כחצי שעה לאחר שבמקום התקיים אירוע קהילתי לסיום חג הפסח.

היורה, צעיר בן 19, התקשר בעצמו למשטרה כדי לדווח על המעשה, ונעצר ברכבו ללא כל התנגדות באזור האירוע, זמן קצר אחריו. החשוד הגיע למקום בלבוש שחור כשהוא חובש קסדה, וביצע ירי מאקדח. עם זאת, ייתכן ונמנע אסון גדול יותר, שכן על פי דיווחים, ברשות היורה היה גם M-16 ומחסניות רבות. מחקירת האירוע עולה כי איש ביטחון שהיה באזור שלא בתפקיד, ניסה לירות במפגע טרם נמלט, אך פגע ברכבו בלבד.

בית חבד בפווי קליפורניה
בית חבד בפווי קליפורניה | צילום: החדשות 13

גם הנשיא טראמפ כינה את הירי "פשע שנאה" וכתב כי "מחשבותיי ותפילותיי נשואות לנפגעים, אלוהים יברך את כולכם. חשוד נתפס. רשויות אכיפת החוק עשו עבודה נהדרת".

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג כתב בתגובה לאירוע: "המתקפה האנטישמית מזעזעת. אנחנו עוקבים אחר המקרה. תקיפת אנשים, מכל דת ובכל בית תפילה, היא בלתי מוסרית. זה חייב להיפסק". קונסול ישראל בלוס אנג'לס, אבנר סבן מסר כי בשלב זה אין מידע על נפגעים ישראלים.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' גינה את האירוע וכתב: "מדינת ישראל מחויבת לשלומם של יהודי כל העולם. ישראל וארה"ב חייבים לשלב ידיים ולמגר את האנטישמיות הגואה ולמנוע הישנות מעשים חמורים כאלה. תנחומיי למשפחת הנרצחת, איחולי רפואה שלמה לכל הפצועים וחיבוק גדול להקהילה היהודית בפאווי ובסאן דייגו כולה. העם בישראל כולו איתכם ברגעים הקשים האלה".

על פי עדת ראייה, אחד הנפגעים הוא רב הקהילה, ישראל גולדשטיין שנורה בידו ואיבד שתיים מאצבעותיו. עד נוסף סיפר כי המשטרה מתכוננת לחיפוש בביתו של היורה - שכאמור, נמצא כבר במעצר.

הקהילה היהודית המקומית ניזונה תחילה רק משמועות. "כרגע רצות שמועות בוואטספ ובין חברים שקרה פיגוע", סיפר לחדשות 13 איציק שפילגמן, שמתגורר בקרבת בית הכנסת. "אני גר עשר דקות נסיעה משם, אני מכיר את הסביבה. שמענו שהיו כמה פצועים ושיש הרוגה אחת".

אתמול, ציינו בפיטסבורג שבפנסילבניה בדיוק חצי שנה לטבח שהתרחש בבית הכנסת "עץ חיים", כאשר אדם בשם רוברט באוורס נכנס למקום, ירה לכל עבר תוך קריאות אנטישמיות ורצח 11 מתפללים.

בשבוע שעבר, במהלך ליל הסדר פרצה שריפה במחסן בישיבת "תורת חיים" שממזרח למוסקבה, בעקבות הצתה. נוסף לכך, צלבי קרס רוססו בכניסה לישיבה, שהיא הגדולה ביותר במדינה. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק למבנה שבו הוחזק אוכל כשר לפסח. במהלך השריפה שהו בבניין 60 תלמידים, רבנים ואורחים.

לפני כארבעה שבועות התגלו צלבי קרס שרוססו בבית כנסת בעיר פלאגסטף שבאריזונה. נוסף לצלבי הקרס, למבנה בית הכנסת נגרם נזק שמוערך באלף דולר לפחות. מהרשות המקומית בפלאגסטף נמסר כי נאספו טביעות אצבעות, עדויות ביולוגיות וקטעי וידאו ממצלמות האבטחה במקום כדי למצוא את האחראי למעשה. הרב של הקהילה היהודית פלאגסטף אמר לאחר המקרה כי "הקהילה מזועזעת ומוטרדת מפשע השנאה הזה".

צלבי קרס על קברי יהודים (ארכיון)
צלבי קרס על קברי יהודים (ארכיון) | צילום: חדשות 10 - צילום מסך

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, גינה את האירוע: "הבוקר קמנו שוב לקולות האנטישמיות המתעוררת בארצות הברית. הפעם מדובר בצלבי קרס שנחרטו על הקירות. האנטישמיות שמרימה את ראשה בתקופה זו מאיימת על שלומם של בני עמנו. עם העמקת הקשרים הדיפלומטיים עם הממשל בארה"ב, אני קורא לרשויות החוק למצות את הדין עם הפושעים האנטישמיים באופן מיידי וללא כל פשרות. הכתובת כבר נמצאת על הקיר. אל לנו לחכות לאירוע דומה לטבח בפיטסבורג. אפס סובלנות לאנטישמיות".

כשבוע קודם לכן, כ-30 מצבות בבית עלמין יהודי הושחתו במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית. בין היתר, רוססו על הקברים צלב קרס, וכן הכתובות "הייל היטלר", "היטלר צדק", ו-"אוי ויי, זו היא ארץ ה-MAGA) MAKE AMERICA GREAT AGAINׂ)", בהתייחסות ברורה לקמפיין הבחירות של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ.

השוטרים הגיעו למקום לאחר דיווח על רכב חשוד שהיה במקום במשך יומיים, וגילו כאמור את הקברים שהושחתו. נהג הרכב הצליח להימלט, והמשטרה מחפשת אחריו וחוקרת את האירוע. בין היתר, שתי מצבות הושחתו ונכתבה עליהן הסיסמה "יום החבל", המתייחסת לספר "יומני טרנר", שנכתב על ידי ויליאם לותר פירס, מנהיג תנועת "ברית לאומית", ארגון גזעני המאמין בעליונות האדם הלבן.