חשד לפשע שנאה בארה"ב: צלבי קרס התגלו בבית כנסת באריזונה

המשטרה המקומית הודיעה כי תפתח בחקירה בעקבות הכתובות האנטשימיות שהתגלו בעיר פלאגסטף. נוסף לצלבי הקרס, נגרם למבנה נזק שמוערך באלפי דולרים: "הקהילה מזועזעת"

צלבי הקרס שרוססו בבית כנסת באריזונה
צלבי הקרס שרוססו בבית כנסת באריזונה | צילום: משטרת פלאגסטאף

חשד לפשע שנאה: הבוקר (רביעי) הודיעה המשטרה בארצות הברית כי היא תפתח בחקירה בעקבות צלבי קרס שהתגלו השבוע בבית הכנסת בעיר פלאגסטף שבאריזונה. נוסף לצלבי הקרס, למבנה בית הכנסת נגרם נזק שמוערך באלף דולר לפחות. מהרשות המקומית בפלאגסטף נמסר כי נאספו טביעות אצבעות, עדויות ביולוגיות וקטעי וידאו ממצלמות האבטחה במקום כדי למצוא את האחראי למעשה. הרב של הקהילה היהודית פלאגסטף אמר לאחר המקרה כי "הקהילה מזועזעת ומוטרדת מפשע השנאה הזה".

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל, גינה את האירוע: "הבוקר קמנו שוב לקולות האנטישמיות המתעוררת בארצות הברית. הפעם מדובר בצלבי קרס שנחרטו על הקירות. האנטישמיות שמרימה את ראשה בתקופה זו מאיימת על שלומם של בני עמנו. עם העמקת הקשרים הדיפלומטיים עם הממשל בארה"ב, אני קורא לרשויות החוק למצות את הדין עם הפושעים האנטישמיים באופן מיידי וללא כל פשרות. הכתובת כבר נמצאת על הקיר. אל לנו לחכות לאירוע דומה לטבח בפיטסבורג. אפס סובלנות לאנטישמיות".

כזכור, לפני כשבוע כ-30 מצבות בבית עלמין יהודי הושחתו במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית. בין היתר, רוססו על הקברים צלב קרס, וכן הכתובות "הייל היטלר", "היטלר צדק", ו-"אוי ויי, זו היא ארץ ה-MAGA ׁ(MAKE AMERICA GREAT AGAINׂ)", בהתייחסות ברורה לקמפיין הבחירות של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ.

השוטרים הגיעו למקום לאחר דיווח על רכב חשוד שהיה במקום במשך יומיים, וגילו כאמור את הקברים שהושחתו. נהג הרכב הצליח להימלט, והמשטרה מחפשת אחריו וחוקרת את האירוע. בין היתר, שתי מצבות הושחתו ונכתבה עליהן הסיסמה "יום החבל", המתייחסת לספר "יומני טרנר", שנכתב על ידי ויליאם לותר פירס, מנהיג תנועת "ברית לאומית", ארגון גזעני המאמין בעליונות האדם הלבן.
כמו כן, לפני כשבועיים פתחה משטרת ניו יורק בחקירה בעקבות השחתת פוסטר של שופטת בית המשפט העליון רות ביידר גינסבורג, שעליו נכתבו המילים "תמותי יהודייה" וצוירו צלבי קרס. אחד מנוסעי הרכבת התחתית בברוקלין העלה בחשבון הטוויטר שלו את התמונה של הפוסטר שהושחת וכתב בתהייה "מה הולכים לעשות בנידון"?

מחלקת פשעי השנאה של המשטרה הודיעה כי תחקור את המקרה וביקשה להבהיר כי "אין מקום לשנאה בניו יורק". בחשבון הרשמי של הרכבת התחתית בטוויטר פורסמה הודעת התנצלות שבה נאמר: "יש אצלנו אפס סובלנות כלפי גילויי שנאה ונדאג להסיר את הפוסטר ברגע שהמשטרה תסיים את פעולות החקירה".

רות ביידר גינסבורג היא משפטנית יהודייה אמריקאית המכהנת כשופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית מאז אוגוסט 1993, כשמונתה על ידי הנשיא דאז ביל קלינטון. היא האישה השנייה המכהנת בבית המשפט (אחרי סנדרה דיי או'קונור) והאישה היהודייה הראשונה. כמו כן, היא ממייסדות פרויקט הנשים של האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות.