"באים לכאן בכל יום": שנה לאירוע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג

הקהילה היהודית בארצות הברית קיימה טקס לזכר 11 המתפללים שנרצחו בעץ החיים, באירוע האנטישמי הקשה ביותר בתולדות המדינה: "בלאומנות אפשר להילחם רק באמצעות עבודה משותפת"

זמן צפייה: 02:18

קהילת המתפללים בבית הכנסת עץ החיים בפיטסבורג שבארצות הברית, ציינה אתמול (ראשון) שנה לירי שבו נרצחו 11 מתפללים, באירוע האנטישמי הקשה ביותר בתולדות המדינה.

במרכז הבמה הוצב שולחן ועליו 11 נרות, וסביבו צעדו בני משפחותיהם של הנרצחים בשתיקה, חלקם לא הצליחו להסתיר את הדמעות. לצד חברי הקהילה היהודית המקומית, הגיעו לטקס גם לא מעט תושבים לא יהודים, שהגיעו להביע הזדהות. "אנחנו באים לכאן בכל יום במשך השנה האחרונה", סיפרה מישל לובצקי, תושבת פיטסבורג. "אנחנו חולקים את אותה אדמה, את אותו מרחב פיזי. אנחנו שכנים.

הטקס שהתקיים אתמול לא היה היחיד: בסוף השבוע עצרו תלמידי בית הספר הנמצא בסמוך לבית הכנסת את הלימודים לזכר הנרצחים, ועמדו לצד הקהילה היהודית.

עוד בחדשות 13:

הרוצח מבית הכנסת בפיטסבורג הופיע בבית המשפט וכפר באשמה

11 הרוגים בבית כנסת בארה"ב: "היורה צעק 'יהודים חייבים למות'"

הטבח בארה"ב: ירה במתפללים, נורה ע"י שוטר – והתבצר בבית הכנסת

בית כנסת עץ החיים בפיטסבורג
בית כנסת עץ החיים בפיטסבורג | צילום: Google Earth

כזכור, באוקטובר שעבר, נקטעה תפילת השחרית בבית הכנסת עץ החיים כאשר רוברט באוורס, לאומן לבן ואנטישמי בן 48 נכנס למקום כשהוא חמוש ברובה חצי אוטומטי, תוך שהוא צועק כי "כל היהודים חייבים למות".

הוא עלה מהמרתף לאולם המרכזי ולקומה העליונה תוך שהוא יורה בכל מי שנקרה בדרכו. לאחר קרב יריות עם כוחות הביטחון שהגיעו לזירה הוא נפצע ונלכד. כתב אישום הוגש נגדו בגין 44 סעיפים, בהם רצח, ניסיון רצח ופשעי שנאה.

טקס לזכר הרוגי אירוע הירי בפיטבורג
טקס לזכר הרוגי אירוע הירי בפיטבורג | צילום: חדשות 13

הטבח בפיטסבורג העלה שוב לדיון שתיים מהסוגיות הכאובות ביותר שעמן מתמודדת החברה האמריקנית. הראשונה, חוקי הנשק המקלים שמאפשרים גם לרוצח פוטנציאלי כמו באוור, שלא מסתיר את כוונותיו, להצטייד ברובה; והשנייה, האנטישמיות הגואה בארצות הברית.

מסקר חדש שפרסם בשבוע שעבר הוועד היהודי-האמריקני, עולה כי כמעט שליש מיהודי ארצות הברית מסתירים את יהדותם במרחב הציבורי. יותר מ-80% סבורים שהאנטישמיות נמצאת במגמת עליה בחמש השנים האחרונות.