הסנאט אישר: קלי קראפט תמונה לתפקיד שגרירת ארה"ב באו"ם

לאחר שבעה חודשים שבהם לא כיהן נציג אמריקני קבוע בארגון הבין-לאומי, קבע הבית העליון ברוב של 56 תומכים מול 34 מתנגדים כי שגרירת ארה"ב בקנדה תיכנס לתפקיד. זאת, חרף התנגדות הדמוקרטים

קלי קראפט, מונתה לשגרירת ארה"ב באו"ם
קלי קראפט, מונתה לשגרירת ארה"ב באו"ם | צילום: רויטרס

בתום הצבעה שנערכה הלילה (חמישי), אישר הסנאט האמריקני כי קלי קראפט, המכהנת כיום כשגרירת ארה"ב בקנדה, תמונה לתפקיד שגרירת ארה"ב באו"ם. זאת, בתום שבעה חודשים שבהם לא כיהן שגריר אמריקני קבוע בארגון הבין-לאומי, לאחר התפטרותה של ניקי היילי בסוף השנה שעברה.

המינוי אושר ברוב של 56 תומכים מול 34 מתנגדים, חרף התנגדות הסנאטורים הדמוקרטים שטענו כי קראפט אינה מנוסה דיה על מנת למלא את התפקיד.

שגריר ישראל דני דנון בירך את קראפט ואמר כי "שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל הוביל לשינוי הרוח העוינת בזירת האו"ם. אנו מצפים לעבוד יחד עם השגרירה קראפט ולהוביל את המדינות להישגים נוספים בקדמת הבמה הדיפלומטית".

קלי קראפט
קלי קראפט, שגרירת ארה''ב באו''ם

בפברואר האחרון הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מינויה של קלי קראפט, בכפוף לאישור הסנאט.

"אני שמח להודיע כי קלי קראפט, שגרירתנו הנוכחית בקנדה, מונתה לשגרירת ארה"ב באו"ם", כתב אז הנשיא בחשבון הטוויטר שלו. "קלי עשתה עבודה יוצאת דופן בייצוג האומה שלנו ואין לי ספק שתחת ההנהגה שלה, המדינה שלנו תיוצג ברמה הגבוהה ביותר. ברכות לקלי ולמשפחתה".

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה''ב באו''ם
ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה''ב באו''ם | צילום: רויטרס

הודעתו של טראמפ הגיעה כשבוע לאחר שהת'ר נאוארט, המועמדת של הנשיא לתפקיד, הודיעה כי היא מוותרת על המינוי עקב "סיבות משפחתיות". נאוארט, דוברת משרד החוץ האמריקני ולשעבר מגישה ברשת פוקס ניוז, מסרה בהודעה כי "החודשיים האחרונים היו מפרכים עבור המשפחה שלי, ולכן זה יהיה לטובתם אם אסיר את שמי מהמועמדות לתפקיד". בעיתון ה"ווישנגטון פוסט" דווח כי אחת הסיבות לפרישתה של נאוארט מהמינוי לתפקיד היא העובדה שבעלה וילדיה נשארו לגור בניו יורק בזמן שהיא עובדת בוושינגטון.

לפני בחירתו בנאוארט, טראמפ בחן מספר מועמדים לתפקיד, בהם קראפט וכן ריק גרנל, השגריר לגרמניה. מקורבים לטראמפ אמרו לרשת CNN כי במספר הזדמנויות הנשיא הדגיש את העדפתו לאישה שתחליף את היילי.

ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה''ב באו''ם
ניקי היילי, לשעבר שגרירת ארה''ב באו''ם | צילום: רויטרס

באוקטובר 2018 הודיעה ניקי היילי על התפטרותה מתפקיד שגרירת ארצות הברית לאו"ם. "היא עשתה עבודה נהדרת", אמר אז טראמפ. "היא אדם נהדר ואדם מבין. היא עבדה איתנו בקמפיין ועבדנו ביחד באינטנסיביות. לפני שישה חודשים היא אמרה שאולי תסיים את תפקידה בסוף השנה הזו. היא סייעה לנו לפתור בעיות רבות כמו זו של קוריאה הצפונית, שהייתה בעיה רצינית מאוד", אמר, "אנו שמחים עבורך מצד אחד אבל מצד שני אנחנו עצובים ואולי תשובי יום אחד בתפקיד אחר. היילי הצליחה להכיר ולבצע דיאלוג עם סין ורוסיה שאוהבים אותה ומכבדים אותה. אני רוצה להגיד לך שנתגעגע אליך, עשית עבודה פנטסטית". עוד אמר טראמפ כי "מספר אנשים מעוניינים בתפקיד".

היילי, מצדה, אמרה כי "המדינות מכבדות את ארה"ב ויודעות שכשאנחנו אומרים משהו, אנחנו מבצעים אותו. הסנקציות על קוריאה הצפונית עבדו בצורה משמעותית, הבאנו לתשומת לב העולם שצריך לתקן את הסכם הגרעין עם איראן. הנטייה האנטי-ישראלית באו"ם השתנתה - במיוחד עם ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים. אמרנו ועשינו. ארה"ב חזקה שוב ואנחנו יכולים לגרום לאמריקנים גאווה גדולה. עבדתי עם ג'ארד קושנר והוא גאון שאנשים לא מבינים את זה. עבדנו ביחד על תהליך השלום המזה"ת ואנשים לא מבינים איזו עבודה טובה הוא עשה". כמו כן אמרה כי לא תתמודד בבחירות בשנת 2020 וכי תתמוך בקמפיין הבחירה מחדש של הנשיא טראמפ.