הקרב על איווה: עיכוב בתוצאות הפריימריז במפלגה הדמוקרטית

תוצאות אסיפת הבוחרים, שמהווה את יריית הפתיחה לבחירות לנשיאות, מתעכבות בשל תקלה. המנצחים מקווים לזכות במימון ובתמיכה בזכות האירוע המתוקשר. טראמפ זכה בפריימריז הרפובליקניים

זמן צפייה: 01:19

הבחירות לנשיאות ארה"ב 2020: המפלגה הדמוקרטית באיווה שבארצות הברית הודיעה הבוקר (שלישי) שתוצאות אסיפת הבחירה הראשונה במדינה מתעכבות, בשל "בקרת איכות". נציגי הקמפיינים של המועמדים בפריימריז המפלגה הדמוקרטית זומנו לפגישה עם המפלגה הדמוקרטית באיווה.

מתפקדי המפלגה הדמוקרטית החלו לפני כמה שעות את הליך אסיפת הבחירה הראשונה במדינה. ההליך מתקיים ברגעים אלה ביותר מ-1,600 מוקדים ברחבי המדינה הקרה. במקביל, הנשיא דונלד טראמפ זכה באסיפת הבחירה של המפלגה הרפובליקנית, ללא תחרות של ממש.

בוחרים ממתינים לתחילת אסיפת הבחירה באיווה, ארה''ב
בוחרים ממתינים לתחילת אסיפת הבחירה באיווה, ארה''ב | צילום: רויטרס

המועמדים המובילים לאורך כל המרוץ הם סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, שכיהן תחת ברק אובמה, הסנטור הסוציאליסט היהודי ברני סנדרס שהפסיד ב-2016 להילרי קלינטון, הסנטורית אליזבת' וורן והמתמודד שהפתיע ומוביל כעת בסקרים – ראש עיר קטנה באינדיאנה, פיט בוטיג'ג', המתהדר גם בתואר המתמודד הצעיר ביותר על הכרטיס, וגם ההומו המוצהר הראשון במרוץ.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מארבעה יוצא אחד: ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים בארה"ב נפתחה

מייקל בלומברג הכריז רשמית על התמודדותו בבחירות לנשיאות ארה"ב

סנדרס: "נתניהו גזען. עלינו להיות גם פרו-פלסטינים"

תומכי ברני סנדרס באסיפת הבחירה באיווה, ארה''ב
תומכי ברני סנדרס באסיפת הבחירה באיווה, ארה''ב | צילום: רויטרס

השיטה שבה מצביעי איווה הדמוקרטים מצביעים מתקיימת בעשר מדינות בלבד, והיא אסיפות הבחירה. במדינות שנוהגות בשיטה זו נקבע תאריך שבו מתקיימת האסיפה, אז כל המתפקדים מתאספים ודנים במועמדים השונים. בתום ערב של דיונים, תעמולה ושכנוע – מצביעים המתפקדים בהרמת יד עבור המתמודד המועדף עליהם, ולעיתים אף מתקבצים בפינת החדר בקבוצות ויוצרים מפת הצבעה ויזואלית. במהלך ההצבעות, מועמד שזוכה לפחות מ-15% בסיבוב הראשון מנופה מתוך הרשימה, ותומכיו נאלצים להתחלק מחדש אל האפשרות השנייה שלהם.

החשיבות של זכייה או מיקום גבוה בתום ההצבעות לא מבטיחים למועמד זכייה, אך הסיקור התקשורתי של האירוע הגדול והססגוני מאפשר לרבים מהם לזכות במימון, תמיכה וסיקור תקשורתי, שחשוב מאוד לכל אחד מהם בשלב כה מוקדם של המירוץ. המנצח במדינה זו יקבל מומנטום להוביל את יתר המרוץ – אך יהיה עליו להוכיח את עצמו במדינות רבות נוספות בטרם יזכה במועמדות בחודש יוני, ויקבל את ההזדמנות לנסות ולהביס את דונלד טראמפ.

המועמדים המובילים

ג'ו ביידן - הפוליטיקאי הוותיק וסגנו של הנשיא לשעבר אובמה, נחשב למועמד המוביל עוד בטרם הכריז על התמודדותו. ביידן הוא מהפוליטיקאים הוותיקים במרוץ, אשר שירת בסנאט האמריקני מאז 1973. ביידן נחשב למועמד האהוב ביותר על הציבור הרחב ובעל סיכויי זכייה גבוהים – זאת על אף שהתמודד פעמיים על התפקיד בעבר, ופרש עוד לפני הפריימריז. בפעם הראשונה, ב-1988 נאלץ לפרוש בעקבות דיווחים על גניבת נאומים ועבודות אקדמיות בעת שהיה סטודנט למשפטים, ובפעם השנייה ב-2008 לאחר שזכה באחוז אחד מהקולות בלבד באסיפה באיווה.

ג'ו ביידן' סגן נשיא ארצות הברית לשעבר
ג'ו ביידן' סגן נשיא ארצות הברית לשעבר | צילום: רויטרס

בין ביידן לנשיא טראמפ קיימת יריבות מרה, במסגרתה אמר בעבר הראשון על הנשיא: "אילו היינו בתיכון הייתי מנצח אותו במכות". היריבות בין השניים הגיעה לשיא חדש כאשר חושף שחיתויות טען כי בשיחה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התנה טראמפ את המשך הסיוע הכלכלי לאוקראינה בחקירת סגן הנשיא לשעבר ובנו – עדות שהובילה לפתיחה בהליך הדחת הנשיא.