סנדרס: "נתניהו גזען. עלינו להיות גם פרו-פלסטינים"

במהלך עימות בין המועמדים הדמוקרטיים התייחס הסנאטור היהודי ליחסים עם ישראל, ואמר ש"ארה"ב צריכה להחזיק בגישה נייטרלית בנוגע למזה"ת". ביידן: "להפעיל לחץ כדי להגיע לפתרון שתי המדינות"

זמן צפייה: 00:41

הבחירות בארצות הברית: הלילה (שישי) נערך עימות בחירות נוסף בין המועמדים המובילים בבחירות לנשיאות שיערכו בשנה הבאה. העימות נערך בצל ההצבעה על הדחתו של הנשיא דונלד טראמפ בבית הנבחרים אתמול, אך עסק גם במדיניות החוץ ובנושא היחסים בין ארצות הברית לישראל.

במהלך העימות נשאל המועמד היהודי הדמוקרטי, הסנאטור ברני סנדרס, על הסוגיה, והשיב כי "על ארצות הברית להיות גם פרו ישראלית – ולא רק פרו פלסטינית". סנדרס, שנחשב לאחד ממובילי האגף הפרוגרסיבי הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית וידוע בביקורתו כלפי ישראל וממשלת הימין, אף כינה את ראש הממשלה נתניהו "גזען".

"להשקפתי עלינו להבין שבימים אלה בישראל, ישראל מונהגת בידי נתניהו שהוגשו נגדו שלושה כתבי אישום בעוון שוחד", אמר עוד סנדרס. לגבי חזונו בנוגע לעתיד היחסים בין וושינגטון לירושלים אמר המועמד הדמוקרטי כי "ארה"ב צריכה להחזיק בגישה נייטרלית בכל הקשור למזרח התיכון, ולטפל במשבר הנורא ברצועת עזה".

עימות בין המועמדים במפלגה הדמוקרטית בארה''ב
העימות הדמוקרטי, הלילה | צילום: רויטרס

גם מועמדים נוספים התייחסו לסוגיית יחסי ישראל וארה"ב. ג'ו ביידן, שנחשב למועמד המוביל במירוץ, אמר שיש לפעול להקמת מדינה פלסטינית. "מדינה יהודית לא תוכל להתקיים בלי פתרון שתי המדינות", טען בעימות, "עלינו להפעיל לחץ על ישראל כדי שתלך בכיוון הזה". פיט בוטיג'ג', מתמודד נוסף, האשים את  טראמפ בהתערבות בפוליטיקה הישראלית. "טראמפ קיבלת החלטות בנוגע למדיניות החוץ של ארה"ב והתערב באופן בוטה בפוליטיקה הפנימית בישראל", אמר.

זו אינה הפעם הראשונה שבה סנדרס מתייחס לסוגיה. רק בסוף חודש אוקטובר אמר הסנאטור כי "יש להתנות את המשך הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל בכך שישראל תשנה באופן מהותי את מדיניותה בעזה". הדברים שאמר עוררו ביקורת גם בקרב גורמים מתונים במפלגה הדמוקרטית, בהם אף ביידן בעצמו, שאמר כי "התניית הסיוע לישראל היא טעות - ורעיון שערורייתי".

גם בישראל תקפו. "דבריו של סנדרס מערערים את ביטחונה של ישראל וגם את של ארצות הברית", אמר השגריר באו"ם, דני דנון, "אולי הוא לא שמע על כך שישראל עזבה את עזה בשנת 2005, אולי לא הייתה לו הזדמנות לבקר במעבר כרם שלום - שם עוברים מדי יום מאות משאיות כדי לספק סיוע הומניטרי לעזה, ואולי הוא לא יודע על מנהרות הטרור".