רשמית: חבר האלקטורים אישר את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות

נציגי המדינות אישרו את תוצאות הבחירות ברקע טענותיו חסרות הבסיס של טראמפ לזיופים. ביידן: "סירב לקבל את רצון העם ולכבד את החוקה" • זמן קצר אחרי ההכרזה: התובע הכללי התפטר

זמן צפייה: 01:08

חבר האלקטורים בארצות הברית אישר הלילה (שלישי) באופן רשמי את ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות שהתקיימו בחודש נובמבר. הנשיא הנבחר קיבל 306 אלקטורים, לעומת הנשיא המכהן דונלד טראמפ שקיבל 232 קולות האלקטורים. "שלטון החוק, החוקה שלנו ורצון העם הם אלו שניצחו", אמר הנשיא המיועד במהלך נאום שנשא שעות לאחר מכן בדלאוור. במקביל, טראמפ הודיע בציוץ בטוויטר כי התובע הכללי ויליאם בר יעזוב את תפקידו לפני חג המולד. מיץ' מקונל, מנהיג סיעת הרוב הרפובליקנית בסנאט, הכיר בניצחון ביידן ובירך אותו.

 

התובע הכללי של ארה''ב, וויליאם בר
התובע הכללי של ארה''ב, וויליאם בר | צילום: רויטרס

במהלך נאומו, ביידן אמר כי "בקרב זה על נשמתה של אמריקה, הדמוקרטיה ניצחה. העם הצביע והאמונה במוסדותינו החזיקה מעמד. לפיכך, זה הזמן להפוך את הדף. להתאחד ולהחלים". עוד הוסיף הנשיא הנבחר: "לפנינו עבודה דחופה – להשתלט על המגפה ולחסן את האומה מפני הווירוס הזה. כמו כן, להעניק סיוע כלכלי מיידי למי שצריך ולאחר מכן לבנות את הכלכלה שלנו טוב יותר משאי פעם הייתה".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות לקופות החולים: מבצע החיסונים יתחיל ב-23 בדצמבר

חשד: גבר מהמרכז התחזה לפסיכולוג – ואנס מטופלת • פרסום ראשון

המשפחה שביקשה למחוק חוב – ומצאה את עצמה גרה באוטובוס • תחקיר

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
הנשיא הנבחר ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

עוד התייחס ביידן לניסיונו של טראמפ לשנות את תוצאות הבחירות: "זה היה ניסיון של כמה גורמים רשמיים וקבוצה נוספת של מדינות לגרום לבית המשפט העליון למחוק למעלה מ-20 מיליון קולות הבוחרים האמריקנים ולהעניק אותם למועמד שהפסיד במספר האלקטורים". עוד תקף הנשיא הנבחר ישירות את טראמפ באומרו: "סירב לקבל את רצון העם, סירב לכבד את שלטון החוק וסירב לכבד את החוקה שלנו".

כידוע, לפי שיטת הבחירות האמריקנית, ההצבעה לנשיא אינה מתבצעת באופן ישיר, אלא עוברת דרך חבר האלקטורים שמצביעים בשם הבוחרים לנשיא, ובכך מעניקים לו את מספר האלקטורים מטעם המדינה. על מנת לנצח בבחירות, יש לזכות ביותר ממחצית מסך האלקטורים, כלומר 270 מתוך 538.

בחודש הבא, קולות האלקטורים צפויים להישלח לקונגרס לצורך ספירה רשמית, בעוד שנציגים רפובליקנים מסוימים ציינו כי בכוונתם להתנגד לתוצאות הבחירות במדינות המפתח. אולם, השפעתם מועטה וכל שביכולתם הוא לעכב מעט את התהליך במהלך מושב משותף של הקונגרס שיתקיים ב-6 בינואר. לאחר מכן, הנשיא הנבחר ביידן צפוי להיכנס לבית הלבן ב-20 בינואר.