בניגוד להצהרות טראמפ: מתקני כליאה למהגרים בגבול עומדים ריקים

בתי המעצר לאורך הגבול עם מקסיקו נמצאים בתפוסה נמוכה, חרף טענות ארה"ב לפיהן ישנה הצפה של מהגרים. ארגוני סיוע רבים מעידים כי הממשלה מנפחת את גודל בעיית ההגירה כדי להצדיק את מדיניותה

מתקני כליאה לילדים בטקסס על גבול ארה"ב-מקסיקו
מתקני כליאה לילדים בטקסס על גבול ארה"ב-מקסיקו | צילום: רויטרס

מתקני כליאה שנועדו להכיל משפחות מהגרים שחוצים את הגבול לתוך ארצות הברית בצורה חוקית, עומדים כמעט ריקים בחודשים האחרונים. זאת, על אף שנשיא ארצות הברית דונלד טרמאפ הזהיר כי הגבול "בקריסה בגלל עודף של משפחות מהגרים שנמלטים מעוני ואלימות".

בית המעצר למהגרים בטקסס עומד על תפוסה של 26%, המתקן בפנסילבניה מכיל עוד פחות בני אדם, ותפוסתו עומדת על 19%. בתחילת חודש אפריל שינה את ייעודו כלא שלישי למתקן לנשים בלבד. נתונים אלה מצטרפים לעדויות של ארגוני סיוע רבים, הטוענים כי הממשלה מנפחת את גודל בעיית ההגירה על מנת להצדיק את הנהלים הקשוחים שהיא קובעת.

כתבות נוספות בחדשות 13:

המשק האמריקני ייפגע מהחרפת הסנקציות על איראן • פרשנות

תיעוד: המחבל המתאבד נכנס לכנסייה בסרי לנקה - ומתפוצץ

בין שמיים לארץ: פעלולן עם חליפת כנפיים מוסר בננה לטייס • צפו

"אני חושבת שמי שמחליט על מדיניות ההגירה, לא רוצה שהמערכת תתפקד. הם רוצים ליצור כאוס", מסרה לעיתון הגארדיאן מישל ברניי, מנהלת תוכנית לזכויות מהגרים בעמותת WRC.עוד הוסיפה: "אפשר לעבור על ההחלטות שהתקבלו מאז תחילת הנשיאות של טראמפ, ומטרתן היא להרוס את המערכת הקיימת לקבלה וסינון של בני אדם בגבול".

בתוך מדיניות ההגירה החדשה, הוחלט על הקצבת כמות מסוימת של בקשות מקלט בנקודות כניסה חוקיות למדינה. החלטה זו גורמת להצטברות של אלפי תיקים, ובעת שהתיקים נבחנים, המונים חיים בעיירות הגבול עם ארצות הברית. התורים הארוכים ביותר לכניסה לארצות הברית הם בגבול מקסיקו. "המדיניות של טארמפ נעה מקצה לקצה – אין עקביות או תכנון", אומר לסוכנות הידיעות AP פיטר שאיי, מנהל מרכז זכויות אדם ומשפט חוקתי.

ילדים הולכים בטור במתקן מעצר בטקסס, על גבול מקסיקו
ילדים הולכים בטור במתקן מעצר בטקסס, על גבול מקסיקו | צילום: רויטרס

טרמאפ היה מבקר מושבע של מדיניות ההגירה של מדינתו גם טרם בחירתו לנשיאות. המדיניות הקודמות העדיפה לשחרר משפחות בשלמותן מחוץ לגבולות ארה"ב אם לא אושרה השהייה. בנובמבר האחרון הוא בציוץ בעמוד הטוויטר שלו שמדיניות זו תגיע לסיומה.

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

דובר רשות ההגירה מסר כי "משאבי תחבורה מוגבלים" והגבלות תקציב מונעים מהם משינוע בני אדם החוצה מבתי המעצר בטקסס ופנסילבניה, וכן כי הרשות מוטרדת מכך שנאסר עליהם לכלוא הורים וילדיהם ליותר מ-20 ימים. ממשל טראמפ ניסה לשנות את החוק המגביל את הכליאה במשך שנתיים, שנוצר בעקבות חששות שהעלו ארגוני זכויות אדם בשל ההשפעות הקשות של כליאה ממושכת על ילדים, הנכלאים בנפרד מהוריהם.